שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » אם אין לחם תקנו דירות
היועץ מסביר
יועץ המשכנתאות קובי טורנהיים מסביר בטור ל'בחזית' – אלו הן 6 הסיבות לעלייה הדרמטית בלקיחת המשכנתאות בזמן שענפים אחרים בעולם הכלכלי נמצאים על סף הקריסה
מכירת דירה | צילום: Elle Aon, שאטרסטוק

איך יתכן שבעיצומו של משבר בריאותי כלכלי עולמי, אשר גורם לעצירת מסחר מוחלטת בענפים מסוימים כדוגמת תיירות, תעופה, מסעדנות ואירועים ולצמצום דרמטי בענפים אחרים כדוגמת חנויות הרחוב, שוק הנדל"ן והמשכנתאות מפגין עוצמה יוצאת דופן ולמרבה ההפתעה ממשיך לגדול?

אין לכך תשובה אחת מוחצת, אולם ישנם מספר גורמים שתורמים ביחד לתדלוק שוק הנדל"ן והמשכנתאות.

1. מי שהרוויח, הרוויח בגדול – נכון שהרבה אנשים הפסידו כסף בקורונה אבל מנגד ישנם רבים שהרוויחו המון כסף בתקופת הקורונה, לדוגמא כל ענפי השירותים הדיגיטליים, בוני אתרים, מנהלי קמפיינים, אתרי מכירה, ענפי השילוח, מוצרי מחשוב, פיצריות ומזון מהיר שעברו ל'טייק אוואי', חברות הייטק, עובדי הייטק ועוד.

מה שקורה במצבים כאלו זה, שמי שהפסיד כסף לא מוכר את הבית, כי בכל מקרה הוא יצטרך לגור היכנשהו והוא לא ירוויח כלום אם הוא ימכור את הבית, כי הוא יצטרך לשלם שכירות שאין לו מהיכן לשלם.

לעומת זאת, הענפים שכן צמחו בעידן הקורונה, צמחו בצורה גבוהה והרוויח הרבה כסף רב, אנשים אלו מחפשים לרכוש דירה וכך יוצא שנוצר ביקוש ומתבצעות עסקאות נדל"ן גם בעיצומה של הקורונה

2. חוסכים יותר כסף – בגלל הקורונה והסגרים לא היה לאנשים על מה לבזבז כסף, כתוצאה מכך אנשים צמצמו את הצריכה והגדילו את החסכון וכך יש להם יותר כסף פנוי להשקעה מה שדוחף אותם לבדוק אופציה של מינוף לצורך רכישת דירה.

3. רווחים אדירים משוק ההון- אמנם בתחילת התפרצות הקורונה שוק ההון קרס בכ-30% אולם משקיעים רבים ניצלו את ההזדמנות השקיעו סכומים משמעותיים וגרפו רווחים עצומים, בנוסף ענפי ההייטק והמחשוב עלו בחדות בגלל הביקוש הגובר בקורונה, ישנם משקיעים שמפנים את הרווחים שצברו בשוק ההון לטובת רכישת דירה.

4. הריביות על המשכנתאות צנחו לשפל היסטורי – אמנם בתחילת הקורונה הריביות על המשכנתאות זינקו בחדות אולם בד בבד עם הרגיעה בשוק ההון גם הריביות על המשכנתא חזרו לרדת לשיעור הנמוך ממה שהיה לפני הקורונה, דבר זה מאפשר לאנשים לקחת משכנתאות גדולות יותר, לדוגמא לקוח שלקח משכנתא של מיליון ₪ לפני הקורונה היה צריך לשלם כ-4,000 ₪ בחודש בפריסה ל-30 שנה, כעת, הוא צריך לשלם כ 3,800 ₪ על כל מיליון ₪ משכנתא בפריסה ל-30 שנה.

5. אני חייב מרחב – בעקבות הסגרים והקושי לשהות זמן ממושך בדירה קטנה אנשים הבינו שכדאי להם להשקיע בדירה גדולה ומרווחת יותר, לכן הם מתאמצים יותר ומוכנים לקחת משכנתא גדולה יותר כדי לשדרג את הדירה ולשפר דיור וכך נוצר מצב שיש ביקוש לדירות גדולות מה שגורם להגדלת גובה המשכנתא הממוצעת.

6. החשש מאינפלציה – אינפלציה זה מצב שגורם לשחיקה בערך הכסף ולעליית מחירים – בעקבות המגפה העולמית והדפסת הכסף המאסיבית על ידי הממשלות והבנקים המרכזיים, שבאו לידי ביטוי במענקי קורונה לאנשים פרטיים ולעסקים, ישנו חשש מאינפלציה, מצב שגורם לעליית מחירים ולירידה ביכולת הקניה של הכסף, אחד המפלטים הידועים מפני אינפלציה הוא נדל"ן, וזו סיבה נוספת לכך שאנשים רוכשים נדל"ן, נדל"ן רוכשים בעזרת משכנתאות ומשכנתאות לוקחים בעזרת קובי טורנהיים יועץ משכנתא תותח 😉

כל אלו כאחד תומכים בהמשך צמיחת שוק המשכנתאות גם בעיצומו של משבר הקורונה.

מה צופן לנו העתיד?

בעקבות הציפיה לעליית האינפלציה, ניכרת בשבועות האחרונים עליה בריביות על האג"חים בריבית קבועה לא צמודה, דרך אגחים אלו הבנקים מתמחרים את עלות הכסף של המשכנתאות, ולכן הבנקים העלו את הריבית על המשכנתאות במסלולים הקבועים לא צמודים, מנגד בעקבות הציפיה להתחזקות האינפלציה הריביות במסלולים צמודי מדד, דווקא הוזלו כי עליית המדד תפצה על הריבית הנמוכה.

לגבי מחירי הנדלן אני מאמין שנראה עליית מחירים בשנת 2021 ונראה שכח המיקוח יעבור לידי המוכרים. זאת בניגוד למה שראינו בשנת 2020 שכח המיקוח היה בידי הקונים והיו אף מקרים של הוזלת מחירים בעקבות החשש מהקורונה.

הכותב הוא יועץ משכנתאות, ומומחה לגיוס ומימון לעסקים

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים