שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » אתה רוצה גם את האולקוס?
פרשה בגובה העיניים
איך אפשר לצוות על הלב לא לחמוד? קיימת גם אופציה שכלית להימנע מחמדנות. למי שקשה לחשוב – יש קיצור דרך רגשי…
יונדאי פאליסייד | צילום: יצרן

אחת המצוות הקשות לקיום, לכאורה, נמצאת בפרשתנו בסופם של עשרת הדיברות: "לא תחמוד".

צריכים אנו לעיין בקושייתם המפורסמת של כמה ממפרשי התורה: את הדיברות המצווים על פעולות מעשיות, כגון "שמור את יום השבת", "כבד את אביך ואת אמך", "לא תגנוב", ו"לא תענה ברעך עד שווא", יכולים אנו להבין שמדובר כאן בפעולה מסוימת שצריך או אסור לעשותה. דבר זה שייך לגזור על בני אדם.

אולם לגזור על בן אנוש קרוץ מחומר שלא יחמוד ולא יתאווה? איך ניתן לצוות על הלב שלא יחמוד את שרואה הוא אצל זולתו?!

רבי אברהם אבן עזרא, ועוד מפרשים הסבירו בכך יסוד גדול למצווה זו: האם אי-פעם ראינו אדם שפוי בדעתו שהצטער על כך שאין לו כנפיים כמו נשר לעוף בהן בשחקים? [תחשבו על הפקקים בדרך לעבודה / חתונה]. או שמא אדם החושק שיוכל לראות בעיניו מהמקום בו הוא נמצא עד קצה העולם בכל רגע נתון?

בוודאי שלא.

מדוע זה כך? יען כי יודע האדם שתכונות אלו רחוקות הן מבני האדם, מסורות הן לעוף השמים, ולהבדיל לבעלי רוח הקודש שזיככו עצמם, לכן רואים הם באופן שמימי ונעלה.

כך גם הדבר ב'לא תחמוד'. אילו ילמד האדם בספרי המוסר ויתחזק באמונה כל הזמן שמה שנתנו לו מן השמים שייך לו, ומה שקיבל חברו – שייך אך ורק לחברו ואינו מגיע לו, לא יתאווה לדברים שמלכתחילה אינו אמור להשיגם.

אך להמתיק יותר את מהותו של הציווי האלוקי 'לא תחמוד', אי אפשר שלא לחזור על הסברו המתוק של מגיד המישרים הגאון רבי יעקב גלינסקי זצ"ל: התורה כותבת כך: "לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך, ועבדו ואמתו, ושורו וחמורו וכל אשר לרעך".

מכיון שהתורה ירדה לפרט את הדברים הבסיסיים שישנם כמעט לכל אדם [במציאות החיים של אז. היום, את השור והחמור מחליפים את הג'וב שיש לחבר, והרכב שלו. במקום עבד ואמה, יש היום טיסות לחו"ל ויכולות כספיות שמקלות את החיים], מה טעם לאחר שפירטה התורה: בית, אישה, כסף וכבוד, עבודה ותחבורה, חזרה לכלול בפסוק: "וכל אשר לרעך"?

מבאר רבי יעקב בלשונו הציורית: אתה רואה שלחבר יש בית יפה, וחושק אתה בבית כמו שלו; שמא מוצא חן בעיניך חינוך ילדיו או הצלחתו בחיים, או כל דבר אחר שלחבר יש ולך אין?

אל תתבונן רק ביתרת הזכות שלו, אלא גם ביתרת החובה.

שים לב שיש לו בנוסף לכל הדברים שחמדת – גם אולקוס, בת שממררת להוריה את החיים בגיל ההתבגרות, וילד קטן שזקוק להשגחה תמידית בשל רגישותו לצליאק.

עכשיו אומרת התורה: "לא תחמוד [רק את] בית רעך, [או רק את] אשת רעך" וכו'. אלא דע לך שמדובר בעסקה כללית. אם תרצה את רכבו תקבל עימו את כל החבילה. הכל כולל הכל.

את הכל הרי אתה לא מוכן לקחת. אז עדיף לך את הצרות שלך והמעלות שלך מאשר לחמוד את אשר לאחרים…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים