שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בבתי האדמו"רים חוששים מהונאת בחירות
חשיפת 'בחזית'
מה שהתקבל אתמול בהתרגשות רבה על ידי היהדות החרדית בארה"ב כצעד היסטורי של גדולי האדמו"רים לקראת הבחירות לנשיאות, מתברר כלא פחות מהונאה של מספר עסקנים חרדים
אמריקה בוחרת 2020 | צילום: kovop58, שאטרסטוק

מה שהתקבל אתמול בקרב היהדות החרדית בארצות הברית כצעד היסטורי וחסר תקדים בו קובעים גדולי האדמו"רים החסידיים וראשי הישיבות הליטאיות, לראשונה בהיסטוריה במכתב רשמי, במי לתמוך בבחירות לנשיאות, מתברר כעת כהונאה מבישה מצד מספר עסקנים חרדים.

הבחירות בארצות הברית אמנם כבר החלו בפועל ומיליוני אזרחים אמריקנים כבר העניקו את קולם למועמד המועדף עליהם לכהן בתפקיד הנשיא. עד ליום שלישי, הבא יום הבוחר הרשמי, ישתתפו המועמדים בעצרות בחירות שמרביתם ייערכו במדינות מתנדנדות המהווים משקל מכריע בתוצאות ההצבעה.

הקול היהודי כידוע, מחוזר בכל מערכת בחירות מחדש על ידי המתמודדים לנשיאות, על אף חלקו המזערי באוכלוסייה. זאת, בשל התגייסותו המוחלטת לטובת המועמד שעליו ימליצו הרבנים.

לאחר שאתמול התבשרה היהדות החרדית בארצות הברית כי באופן חסר תקדים והיסטורי חתמו גדולי האדמו"רים, על מכתב תמיכה במועמדותו של הנשיא דונלד טראמפ, חושף כעת 'בחזית' כי בקרב נאמני ביתם של האדמו"רים שורר כעת זעם, תסכול רב ומרמור נוכח השימוש בחתימתם שלא לשם המטרה עליו הצהירו יוזמי המכתב.

"נניח שטראמפ ייבחר שוב, עדיין אנדרו קואומו הדמוקרט ימשיך לכהן כמושל ניו יורק ועדיין נצטרך להגיע אליו אז במילא על דברים רבים פה. אסור שזה יצטייר כאילו והרבנים מתערבים בנושאים פוליטיים", הוא קובע בנחרצות.

משחרור רובשקין לתמיכה בטראמפ

לפני כחצי שנה פנו מספר עסקנים חסידים אל בתיהם של מרנן ורבנן גדולי האדמו"רים בניו יורק באמירה כי יהיה זה נכון לשגר מכתב הוקרה והערכה לנשיא טראמפ על פעליו הרבים לטובת היהדות החרדית בארצות הברית.

בפנייתם אל בתי מרנן האדמו"רים, הציגו מארגני המכתב שורה של פעולות בהם נקט הנשיא בנושאים חרדיים ובהם שחרור אסירים שהושלכו לריצוי עונש מאסר של שנים ארוכות בכלא – כמו גם שורה ארוכה של מחוות נוספות שהשתיקה יפה להם – כאלו שהגיעו מהצד של הנשיא.

היו אלה ימי תחילת התפרצות הגל הראשון של נגיף הקורונה, אשר כזכור חולל שמות בקרב יהודי ארצות הברית אשר רבים חללים הפילה. בניגוד לתקופה בה נמצאת יהדות ארה"ב בימים אלו, לפני חצי שנה חילוקי הדעות בין הנשיא (הרפובליקני) לראש העיר אנדרו קואומו (הדמוקרטי) בשאלת המאבק בקורונה טרם הייתה מתוקשרת כפי שאנו עדים לכך בשבועות האחרונים. באותם ימים היו רובם בעמדה אחידה ולפיה יש לסגור את בתי הספר, בתי הכנסת ומקומות ציבוריים.

עם זאת, היה זה הנשיא טראמפ שלעג ל"מאמצי הסרק" כלשונו במאבק בנגיף, והגחיך את הסגרים שהטילו המושלים כל אחד במדינתו לפי ערך התחלואה. במרחב השיקולים של אותם עסקנים באותם ימים, עמדה בנוסף להבעת הערכה לנשיא ארה"ב על פועליו גם סוג של "שלח לחמך".

חשוב להדגיש כי מדובר בצעד תקדימי והיסטורי שאדמו"רים חסידים חותמים את שמם על מכתב הערכה לנשיא ארה"ב, ועוד באנגלית ולא בלשון הקודש כנהוג.

משהציגו בפני האדמו"רים את מרחב השיקולים בשליחת המכתב, החשבון כלל וכלל לא היה פוליטי, שכן היה זה לפני כחצי שנה כאשר השיקולים שעומדים היום עוד לא היו קיימים.

מסתבר שאותם עסקנים צעירים שארגנו את המכתב, בחרו משיקוליהם שלהם להמתין עם שליחתו במשך מספר חודשים, עד לשבוע לפני הבחירות ורק אז לפרסם את המכתב.

לא זו אף זו, הגדילו אותם עסקנים צעירים, לעשות והסירו מהאוזן השמאלית של המכתב את התאריך, בניסיון להטעות את הציבור ואולי בעיקר את הנשיא, ולגרום להם לחשוב שכ"ק מרנן ורבנן כ"ק האדמו"רים שליט"א שרבטו את חתימתם על מכתב תמיכה בנשיא טראמפ כמתמודד לנשיאות.

המכתב היה נטול משמעות פוליטית

משיחות שניהל 'בחזית' עם בני ביתם של כמה מהאדמו"רים, מצטיירת התמונה הבאה: העסקנים שהחתימו את האדמו"רים על המכתב והמתינו לעיתוי הנוכחי נקטו אולי בצעד שיש בו מן ההיגיון והסברה בטווח המיידי, אך טעות איומה ברמה האסטרטגית שעלולה לעלות ביחסי היהדות החרדית עם גורמי ממשל עמם הם שומרים על קשר.

"מדובר בעוולה גדולה שנעשתה מצד אותם עסקנים ובבתי אדמו"רים הרוחות סערות מאז פרסום המכתב, לאחר שהבינו כי הוטעו כאשר אותם עסקנים הפכו את המכתב לפוליטי", אומר ל'בחזית' גורם באחד מבתי האדמו"רים.

לדבריו, "במקום שחתימותיהם של גדולי ישראל יתנוססו על מכתב הערכה וברכה יפה ומכובד שבאופן תקדימי נשלח לנשיא ארצות הברית על המחוות בהם נקט לטובת הקהילה האורתודוקסית, המכתב הפך למשהו פוליטי לאחר שהעסקנים המתינו עם פרסומו עד עכשיו ועוד הסירו את התאריך כדי שייראה שזה יצא עכשיו".

"צריך לזכור שבאותם ימים טרם נחלקו הדעות בין הנשיא למושל מדינת ניו יורק וראש העיר באשר לשאלת ההגבלות כלפי אוכלוסיות המתאפיינות בהדבקה וחשיפה גבוהים יותר לנגיף", מוסיף אחד מבאי ביתו של אדמו"ר נוסף החתום על המכתב.

לדבריו, "כל הבלאגן ביניהם עם הקורונה, החל לפני חודשיים שלוש. צריך לזכור כי בתקופה בה נחתם ותוכנן המכתב להישלח לנשיא, היה זה נטול משמעות פוליטית של התערבות גדולי ישראל בבחירות, כאילו אנחנו נלחמים בדמוקרטים, משהמתינו אותם עסקנים עד עכשיו, זה מצטייר כתעלול זול וחמור, מצד היהדות החרדית".

"יכול בהחלט להיות שהמניעים שלהם היו נקיים ושיתכן ורצו להתחנף לטראמפ וחשבו שייצא מזה תועלת, אבל הם לא הסתכלו על התמונה הרחבה. נניח שטראמפ ייבחר שוב, עדיין אנדרו קואומו הדמוקרט ימשיך לכהן כמושל ניו יורק ועדיין נצטרך להגיע אליו אז במילא על דברים רבים פה", הוא תוהה. "אסור שזה יצטייר כאילו והרבנים מתערבים בנושאים פוליטיים", הוא קובע בנחרצות.

כאמור, חשיפת המכתב ופרסומו ברבים ביממה האחרונה, עורר מבוכה כה גדולה בבתיהם של גדולי האדמו"רים, כאשר אנשים בוגרים ומיושבים שרואים מניסיונם הפוליטי העשיר את התמונה בפרספקטיבה קצת יותר רחבה ושקולה, מאוד זועמים. "ברור שמי שעשו את זה לא התכוונו וחשבו לטוב אבל הם עסקנים שניסיונם הפוליטי לא עומד להם", אומר עסקן בכיר ל'בחזית.

במכתב עליו חתמו כ"ק מרנן האדמורי"ם מסאטמאר, סקווירא, ויזניץ מאנסי, מונקאטש, ראחמסטריווקא, באבוב, פאפא, ראש הישיבה הגאון רבי שמואל קמינצקי, המשגיח הגה"צ רבי אליהו דב ווכטפוגל, הגאון רבי מלכיאל קוטלר ועוד, פנו האדמו"רים לליבו של הנשיא כשהם מעלים על נס את מאמציו במאבק נגד הקורונה ותמיכתו בחופש הדת.

"האמונה באלוקים תעמוד לצידה של אמריקה בהתמודדות מול הקורונה ותסלק מאיתנו את הנגיף. העמדה שלך באשר להמשך פתיחת בתי כנסת ותפילה חשובים בפרט בימים אלו בהם אנו זקוקים לתפילות. עמדתך באשר לחופש הדת ודבריך בעד הזכות להתפלל וללמוד גם בימים אלו, ראויה להערכה והוקרה", נכתב במכתב שבסיומו מברכים אותו האדמו"רים בהצלחה מרובה בבחירות ובשאר עסקיו מתוך בריאות ושלווה.

יצוין, כי בעוד בבתי גדולי ישראל הביעו תקווה כי המכתב יחמוק מתחת לרדאר וקיומו ייעלם בלהט אווירת הבחירות, הרי שאמש, בהתלהבות רבה צייץ נשיא ארצות הברית את המכתב בחשבון הטוויטר שלו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים