שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » בדידות משאירה חותם במוח האנושי
שתהיי בריאה
בעוד רבים נותרו בודדים בתקופת הקורונה, נוצרה תחושה שמדובר בקושי רגשי • מחקרים מוכיחים שבדידות יכולה להוביל לבעיות בריאות • מחקר חדש עשוי להוביל לפריצת דרך
מוח | צילום: Yurchanka Siarhei, שאטרסטוק

מחקר חדש שנערך במונטריאול, בדק את השפעותיה של הבדידות שחווים רבים מאתנו מאז התפרצות הקורונה לחיינו. סגרים חוזרים, בידודים בלתי נגמרים, כל אלו ועוד משפיעים עד כדי חותמת פיזית במוח האנושי. בדידות אינה מהווה רק עניין רגשי, אלא הופכת כמוכרת יותר כבעיה בריאותית גדולה. מחקרים מקדימים הוכיחו כי מבוגרים בודדים, מפתחים סיכון גבוה יותר לירידה קוגניטיבית ולדמנציה.

צוות החוקרים ערך מחקר שהתבסס על הערכות פסיכולוגיות בשילוב ממצאי בדיקות MRI של כ- 40 אלף משתתפים מבוגרים, ביניהם כאלו שהעידו שהם מרגישים בודדים לעתים קרובים לבין אנשים שאינם חשים כלל בדידות.

החוקרים מצאו כמה הבדלים במוחם של אנשים בודדים. ביטויים מוחיים אלה התרכזו במה שמכונה רשת ברירת המחדל (The Default Network) קבוצה של אזורי מוח המעורבים בעיקר במצבי הרהור ומנוחה, במחשבות פנימיות כגון זיכרונות, תכנון עתידי, דמיון וחשיבה על אחרים. רשתות ברירת המחדל של אנשים בודדים מחוברות חזק יותר ובאופן מפתיע, נפח החומר האפור שלהם באזורים ברשת ברירת המחדל היה גדול יותר. כמו כן, הם מצאו התאמה בין בדידות ובין הבדלים בפורניקס – סיבי עצב הנושאים אותות מההיפוקמפוס לרשת ברירת המחדל. אצל אנשים בודדים נשמר טוב יותר מבנה מערכת הסיבים הזו.

"בהיעדר חוויות חברתיות רצויות, אנשים בודדים עשויים להיות מוטים כלפי מחשבות מכוונות פנימיות כגון זיכרונות או דמיון של חוויות חברתיות. אנו יודעים שיכולות קוגניטיביות אלו מתווכות על ידי אזורי מוח המוגדרים כרשתות ברירת המחדל", הסביר עורך המחקר, נתן ספרינג מ"נוירו" (מכון נוירולוגי במונטריאול) מאוניברסיטת מקגיל, "כך שההתמקדות המוגברת הזו בהשתקפות עצמית, ואולי חוויות חברתיות מדומיינות, תעסוק באופן טבעי בפונקציות מבוססות הזיכרון של רשת ברירת המחדל".

כהמשך למידע על בדידות שמתבטא כמבוא למחלות של ממש, אין ספק כי הבנת האופן שבו הבדידות מתבטאת במוח, יכולה להיות מפתח למניעת מחלות נוירולוגיות ופיתוח טיפולים טובים יותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים