שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » בחברת החשמל מבהירים: זו לא מתקפת סייבר
"השלת עומס"
תושבים רבים דיווחו הלילה על הפסקות חשמל למשך דקות ארוכות • בחברת החשמל מבהירים כי בשל תקלה ביחידות ייצור התרחשה "השלת עומס" – הפסקות חשמל יוזמות וקצרות
תגיות:
תחנת כוח אורות רבין | צילום: ajwad habib, שאטרסטוק

בחברת החשמל מבהירים הבוקר, כי הפסקת החשמל שנרשמה הלילה ברוב אזורי הארץ מקורה בתקלה ולא במתקפת סייבר.

בהודעה שפרסמה החברה הבוקר נכתב, כי "בשל אירוע חולף ברשת ההולכה בדרום הארץ, נפסקה תחנת כח פרטית באר טוביה ובתגובת שרשרת נפסקו יחידות ייצור נוספות. חד משמעית לא מדובר באירוע סייבר".

כזכור, מעט אחרי חצות החלו תושבים במספר רב של ערים לדווח על הפסקת חשמל. בדיקה העלתה כי בכל ערי גוש דן, שכונות בירושלים, בדרום ובצפון שררו התושבים בעלטה במשך דקות ארוכות עד לתיקון התקלה והחזרה לשגרה.

התזמון בו ניתק החשמל במפתיע במספר רב של מקומות בו זמנית, העלה באופן ראשוני וספונטני את החשש מפני מתקפת סייבר מתוזמנת על שרתי חברת החשמל, אלא שהבוקר כאור הזימה החברה את התיאוריה.

יצוין, כי סמוך לשעה אחת אחר חצות כבר חזר החשמל לפעול ברוב המקומות.

בהודעת דוברות ראשונית של חברת החשמל, זמן קצר לאחר שהחל האירוע ובתגובה לעומס הפונים למוקד 103 נכתב, כי "בשל תקלה בייחדות ייצור מורגשות הפרעות באספקת החשמל במספר אזורים, האספקה הסדירה תחודש תוך כרבע שעה".

בהמשך הלילה פרסמה חברת החשמל הודעה בה ביקשה 'להסביר' לציבור ולנמק את התקלה שתפסה אזרחים רבים בהפתעה. לטענת חברת החשמל מדובר היה בתקלה ביחידות ייצור כאשר כתוצאה מכך, התרחשה "השלת עומס" – הפסקות חשמל קצרות, בין עשר דקות לרבע שעה, המתבצעות באופן אוטומטי במטרה לייצב את המערכת על פי תכנית קבועה מראש, ולמנוע התמוטטות כוללת.

הבוקר פרסם כתב חדשות 12, ניר דבורי, את הציוץ הבא: "שלוש תחנות כוח קורסות בזו אחר זו (2 פרטיות, 1 של חברת החשמל). שליש מהמדינה מוצא עצמו באחת בלילה ללא חשמל. תגובת חח"י שמדובר ב'השלת עומס'. אדם שיודע אומר לי: 'באמצע הלילה אין עומס ארצי ולכן אף תחנה לא עמוסה. לכן סביר שזה התקפת סייבר'".

בתגובה, פרסם סמנכ"ל חברת החשמל אורן הלמן את ההסבר המפורט והמנומק הבא: "הפסקות החשמל בלילה לא קשורות למתקפת סייבר. נקודה! בגלל לחות נוצר קצר בקו-על שמוליך מתח-חשמל. הקצר גרם לתקלה בתחנת כח ובעקבותיה בעוד 2. סה"כ 1,200 מגאווט מכח הייצור הפסיקו לפעול".

לדברי הלמן, בתגובה לתקלה, "ביצעה המערכת 'השלת עומס' להגן על עצמה. תוך 40 דק' הכל חזר לשגרה. לא סייבר ולא בטיח".

‏בדבריו הסביר הלמן כיצד עובדת המערכת מאחורי הקלעים: "ככלל, מערכת החשמל, בתגובה אוטומטית של הגנה, עושה הפסקות יזומות 'השלות עומס' על מנת למנוע הפסקות רחבות יותר. כשהיא מתייצבת נכנסות יחידות גיבוי לאלה שנפלו וכך היה גם הפעם".

יצוין, כי למרות התגובה 'המנומקת', המשיכו גולשים רבים ברשת להעלות תהיות שרק חיזקו את הקונספירציה למתקפת סייבר. "‏‎‎לחות גרמה לקצר בקו על? מה יקרה בחורף, בגשם?", תהה אחד הגולשים לתומו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים