שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » 'בחזית' עושה סדר בתקנה למניעת שכחת ילדים
האפשרויות והאינטרסים
לקראת התקנות שייכנסו לתוקף בעוד כחודש, שימי שקרקה יצא לברר מה ה"מחיר" לשכחת ילדים ברכב, כמה אפשרויות יש ומה הן המעלות והחסרונות
ילד ברכב | צילום: Gorlov-KV, שאטרסטוק

הורה ששכח את ילדו ברכב לא יסלח לעצמו עד סוף ימי חייו, ואת המחיר של השכחה הוא ישלם בכאב אינסופי יום-יום. לאחרונה, משרד התחבורה החליט לטפל בנושא הכאוב הזה, ולחייב בחקיקה את ההורים להתקין על כל כיסא בטיחות מכשיר המתריע על ילד שנשכח ברכב, על פניו יוזמה ברוכה, אבל מסתבר שיש לה הרבה מתנגדים, ובצדק.

הקיץ הישראלי כבר כאן, במלוא עוצמתו, ובבדיקה שנעשתה ברכב סגור הטמפרטורה טיפסה בתוך רבע שעה, מ-25 מעלות ל-45 מעלות. כאשר בשלושת-רבעי שעה מאוחר יותר – המדדה טמפרטורה גבוהה מ-50 מעלות. לילד שנשכח בתוך הרכב ייגרם נזק בלתי הפיך, וכל דקה שעוברת כאשר הוא בפנים מגדילה את הסיכוי למוות כמעט ודאי.

התקנות

כאמור, בשל ריבוי המקרים בהם נשכחים ילדים ברכב במשרד התחבורה הוציאו תקנות חדשות שיחייבו התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב.

חובת התקנת המערכת תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4. על המערכת לעמוד בדרישות של התקן האיטלקי, אך ככל שתהייה תקינה רלוונטית נוספת בעולם ניתן יהא לאמץ גם אותה. על מנת להימנע מרגולציה מעמיסה הוחלט להסתמך על תקן קיים ולחייב עמידה בו, ולא להוסיף חובת עמידה בתקן חדש.

הקנס בגין הסעת ילדים מתחת לגיל 4 ללא התקנת מערכת כזו יעמוד על 250 ₪ וכן 4 נקודות.

יש לציין כי בהצעה המקורית לתיקון התקנות הוצע להחיל את חובת התקנת המערכת על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 5, אך בשל הרצון להתאים את דרישות המערכת לתקן קיים (התקן האיטלקי) ובעיקר לאור העובדה כי גילם של הרוב המוחלט של פעוטות שנפגעו כתוצאה מהשארתם ברכב לא עלה על 3, הוחלט להטיל את חובת התקנת המערכת למי שמסיע ילדים מתחת לגיל 4. תשומת הלב לכך, כי החובה תחול על כל מי שיסיע ילד עד גיל 4 ברכב פרטי, ולא רק על הורים או בני משפחה.

התקנות ייכנסו לתוקף ביום 1.8.2021 כהוראת שעה ויעמדו בתוקף עד ליום 1.8.2023, כאשר אכיפת התקנות בפועל תחל ביום 1.1.2022.לקראת תום מועד תוקף התקנות, יידרש משרד התחבורה להציג מחקר בנושא על מנת לבחון את הארכתן.

המתנגדים

אישור התקנות החפוז עורר התנגדויות רבות הן בקרב גורמים מקצועיים, פוליטיקאים ממפלגות שונות ובראשם שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ' שהתנגדותו נדחתה על הסף בידי הוועדה, וכמובן הציבור שחש ובצדק כי המדינה מטילה עליו תקנות שמטרתן טובה, אולם הוא לא נרתם אליהן כראוי ובעיקר מסתכל עליהן כעוד סוג של מס – ויש שיאמרו במידה רבה של צדק.

מתברר כי טרם ההחלטה על החלת התקנות, במשרד התחבורה לא טרחו לעשות שום מחקר או בדיקה איכותית לבדיקת נתוני המקרים של שכחת ילדים ברכבים, ואפילו לא הסתמכו על נתוני ארגון "בטרם" (שגם שם נשענו בעיקר על כתבות מהתקשורת), אלא הניחו את התקנות באופן שרירותי וללא כל בדיקה.

אך מהנתונים שעלו ולמרות הטרגדיה הגדולה בשכחת ילדים ברכב, מנתוני בטרם עולה כי בין השנים 2010 – 2020 הגיעו לחדרי המיון כ-980 ילדים בעקבות שכחת ילדים ברכב, ו-34 מצאו את מותם, כתוצאה מכך.

בנוסף, מספר הקורבנות הישראלי גדול משמעותית גם בהשוואה לעולם, כאשר בארה"ב שגדולה פי 37 ממדינת ישראל מתים בשנה 39 ילדים כתוצאה משכחת ילדים.

אך עדיין, מנגד מקרי מוות ופציעה כתוצאה מטביעה ביתית, חנק ונפילות נמצאים הרבה לפני כן ברשימה עם נתונים הרבה יותר גבוהים, שלא לדבר על מקרי מוות ופציעה בתאונות דרכים כתוצאה מאי חגירת חגורת בטיחות. ושוב מתחדדת התחושה בקרב הציבור, שהמדינה רצה למצוא פתרון בדמות גלגול האחריות וההוצאה על ההורים.

בצלאל סמוטריץ' | צילום: אתר הכנסת

בדיון שנערך בכנסת בנושא, ראש אגף בכיר למדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, הבהיר לחברי הכנסת כי יתכן שתושג דווקא המטרה ההפוכה. הורה שיש לו תקציב לקניית כיסא לרכב, עלול לקנות כיסא בטיחות זול יותר ובטוח פחות, כי חלק ניכר מתקציבו ילך כעת לרכישת ההתקן, כך שיתכן שהסיכוי שאותו ילד יפגע מתאונת דרכים, ולא משכחה ברכב, דווקא יעלה.

אבל יתרה מזאת – למה להכריח הורים לקנות את המערכות היקרות הללו? אולי יש אמצעי התראה זולים ואפקטיביים יותר כמו התראה בטלפון הסלולרי? בנוסף, על פי נתונים של "בטרם", שאליהם המשרד לא התייחס, 50% ממקרי המוות הם במגזר הערבי. אולי היה צריך להפנות אליהם בצורה ממוקדת אמצעי הסברה אשר היו יכולים להועיל? מיהן החברות שתעמודנה בתקני הבטיחות?

דומה, כי ישנו יותר הנסתר על הגלוי, באשר להחלטה על התקנות שיחייבו יותר ממליון הורים בישראל להוציא סכום נכבד מכספם על פתרונות כאלו ואחרים.

הפתרונות

אך כעת אנחנו כחודש לפני שהתקנות נכנסות לתוקפן, יצאנו לסקור אילו פתרונות קיימים בשוק, ובאיזה מחירים, מהן היתרונות והחסרונות של כל מוצר? ועוד הרבה תשובות לשאלות שיעשו לכם סדר בראש.

בייבי פלאג – מערכת שפותחה ע"י יזם ישראלי – חרדי, בשם גדעון קופרמן שכמעט איבד את בנו בן ה-6 ברכב המשפחתי.

"זה קרה בצהרי יום שישי, באחד הימים החמים ביותר, 36 מעלות בצל", מתאר גדעון קופרמן מנכ"ל בייבי פלאג, "אספתי את הילדים מבתי הספר והגן, ועליתי הביתה. אשתי הייתה עסוקה בהכנות לשבת ומישהו הציע שנזמין פיצה", הוא משחזר. "צלצלתי לפיצריה שנמצאת במרחק כמה מאות מטרים הבית שלנו, והזמנתי פיצה משפחתית, אחרי רבע שעה לקחתי את מפתחות הרכב כדי להביא אותה, אורי אמר לי "אני רוצה לבוא איתך" והסכמתי. ירדנו למכונית, קשרתי אותו בכיסא בטיחות, ונסענו. הגענו לפיצריה, הוצאתי את אורי, הוא נכנס איתי לקחנו את המגש, וחזרנו למכונית, קשרתי אותו ויצאתי בנסיעה חזרה הביתה".

מערכת הבייבי פלאג | צילום: בייבי פלאג

"כשהחניתי את הרכב סמוך לביתי" ממשיך קופרמן, "לקחתי את מגש הפיצה, ונכנסתי לבניין והמתנתי למעלית שבוששה לבוא, פתאום כשאני עם הפיצה ביד שאלתי את עצמי, 'איפה אורי' הסתכלתי ימינה ושמאלה, וראיתי שהוא לא לידי, לא חשבתי ששכחתי אותו במכונית, הוא בן חמש וחצי, הוא בטח יודע לשחרר את חגורות הבטיחות ולפתוח את הדלת, ולכן הייתי בטוח שהוא עומד ליד הדלת, ומחפש אותי, האמת פחדתי שהוא לא ירוץ לכביש".

גדעון ממשיך ומתאר עם קול רועד "כשהגעתי במהירות למכונית, מצאתי את אורי ישן בשלווה, הראש שלו היה שמוט, הוא כבר היה אדום כשפתחתי את הדלת, ואז הבנתי שאם לא הייתי מגיע בעוד כמה דקות הוא כבר היה שקוע בשינה עמוקה שממנה לא בטוח שהיה קם".

בעקבות הסיפור המבעית שיכל להיגמר בצורה טראגית פיתח יחד עם מומחים את ה'בייבי פלאג'

איך זה עובד בפועל? ה'בייבי פלאג' מזהה פתיחה בפועל של דלת הרכב במושבים האחוריים, כאשר מרגע סגירת הדלת המערכת פועלת לוודא כי הנהג נמצא בקרבת מקום באמצעות האפליקציה. ללא נוכחות של הנהג בסביבת הרכב, תופעל אזעקה קולית, ובהמשך תופעל שרשרת פעולות מוגדרות מראש הכוללות התראה באפליקציה, התרעות בטלפון.

יתרונות ה'בייבי פלאג' אל מול המתחרים: מערכת אחת לרכב, לכל הילדים, מחיר קבוע לא משנה כמה ילדים ברכב, ללא מגע בין הילד למוצר, פתרון כולל לרכב לילדים ובעלי חיים. עלות לרכב עם מספר ילדים = 599 (במבצע ל-500 הראשונים ב-450 ₪).

בייבי ווקס – פיתוח ישראלי של חברת אינטרווקס, שיכולה בתוספת תשלום אפילו לגרום להורדת החלונות במקרה חירום.

איך זה עובד? המערכת שולחת התראה מידית לנהג עם כיבוי המנוע עם אפשרות להתראה פנימית + חיצונית בתוספת תשלום, ואפשרות לשליחת SMS והורדת חלון אוטומטית במקרה של חירום גם בתוספת תשלום, בעיקרון שפועל חיישן משקל ייעודי לכל כיסא עם אפשרות לחיבור מספר כיסאות במקביל, שוב בתוספת תשלום,

המחירים הם (ע"פ המוצג באתר): מערכת הכוללת חיישן משקל 1 + התראות פנימיות- 690 ₪

תוספות: סירנה חיצונית- 180 ₪, חיישן משקל נוסף- 150 ש”ח, התראות SMS ואיכון ג’י פי אס- 550 ₪ , הורדת חלון- התקנה חד פעמית – 380 ₪.

טיפי פד– מערכת שמתריעה במקרה שכחה ללא צורך בסמארטפון

Tippy Pad מתקשר ישירות עם הסמארטפון שלכם או למכשיר קטן במחזיק המפתחות. לאחר ביצוע הרשמה וההגדרה, האפליקציה מתחברת ל-Pad שבמושב הבטיחות לרכב של הילד, ומזהה כי הילד יושב במושב הבטיחות.

איך זה עובד? הודות לטכנולוגיית בלוטוס', המערכת מתנתקת כשמתרחקים מהרכב מספר מטרים, וכשמערכת מתנתקת מהבלוטוס', היא תתריע להורה על כך שהוא שכח את הילד, כאשר ניתן לבטל את ההתרעה תוך 40 שניות, במידה ואין ביטול היא תשלח הודעה עם ציון מיקום הרכב לאנשי קשר מוגדרים מראש.

מחיר לא ידוע

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים