שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » בחרתם בטבעונות וצמחונות? היזהרו משברים
מחקר חדש
חוקרים בחנו אלפי טבעונים וצמחונים והשוו את מספר השברים שחוו בעצמות הגוף למספר השברים של צורכי הבשר והדגים • התוצאות אמורות להדאיג את הצמחונים והטבעונים
שבר ביד | צילום: Amphon Jindawatthana, שאטרסטוק

מחקרים רבים שפורסמו ברבות השנים אינם מותירים מקום לספק, 'טבעונות' היא מתכונת מנצחת לחיי בריאות טובים, איכותיים יותר וארוכים יותר – אלא שעם זאת אין תחליף לעוצמות ולתוספים שיש באכילת בשר.

מחקר חדש מגלה כי חיי טבעונות, אדוקים וקפדניים ככל שיהיו, עדיין אינם מהווים אלטרנטיבה לצריכת סידן ברמה מספקת ונאותה, ורחוקים מהענקת חסינות מפני אפשרות לשברים.

סקר מקיף ביותר שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת 'אוקספורד' ובריסטול שבבריטניה חקר וערך השוואה בשאלת הסיכוי לשברים בין קבוצות אוכלוסייה שונות.

במסגרת המחקר, שנמשך 18 שנה בחלקו הראשון ולאחר מכן עוד 6 שנים נוספות בחלקו השני, נטלו חלק 55,000 בני אדם, גברים ונשים מבריטניה.

מתוך 54,898 המשתתפים שנכללו במחקר, 29,380 הצהירו כי הם אוכלים בשר ודגים, 8,037 אמרו כי הם אוכלים דגים אך לא בשר, 15,499 היו צמחוניים, ו-1,982 היו טבעוניים בזמן שגויסו.

הרגלי האכילה שלהם הוערכו בתחילה בעת הגיוס, ואז שוב בשנת 2010. במהלך המחקר דיווחו 3,941 מהמשתתפים על שברים, 566 על שבר בזרוע, 889 על שבר במפרק כף היד, 945 במפרק הירך, 366 ברגל, 520 בקרסול ו-476 על שברים באזורים אחרים כמו עצם הבריח, הצלעות והחוליות.

ניתוח הממצאים והמחקר הציגו את הנתון הבא: בקרב משתתפי המחקר שהצהירו כי הם טבעוניים, עמד הסיכוי לשברים פי 43% (בעיקר בירכיים ובחוליות) מאלו שהצהירו כי הם אוכלים בשר. כך גם בקרב המשתתפים שהצהירו כי הם אוכלים דגים אך לא בשר, היה סיכוי גדול יותר לשבר בירך בהשוואה לאוכלי בשר.

לדברי עורכת המחקר ד"ר תמי טונג, אפידמיולוגית תזונתית במחלקה לבריאות האוכלוסייה באוניברסיטת אוקספורד, "זהו המחקר המקיף הראשון על הסיכונים לשברים בקרב אנשים מקבוצות תזונה שונות". לדבריה, "מצאנו כי לטבעונים היה סיכון גבוה יותר לשברים כוללים שהביאו קרוב ל-20 מקרים נוספים על כל אלף אנשים במהלך 10 שנים, בהשוואה לאנשים שאכלו בשר. ההבדל הגדול ביותר היה בשברים בירך, כאשר הסיכון לטבעונים היה פי 2.3 גבוה יותר מאשר אצל אנשים שאכלו בשר".

"מחקרים קודמים הראו כי BMI נמוך קשור לסיכון גבוה יותר לשברים בירך, וצריכה נמוכה של סידן וחלבון נקשרה לבריאות עצם ירודה", אומרת ד"ר טונג, שמציינת כי "המחקר הראה כי טבעונים, היו בממוצע בעלי BMI נמוך יותר. כמו גם צריכת סידן וחלבון נמוכה יותר מאוכלי בשר, היו בסיכון גבוה יותר לשברים בכמה מקומות בגוף. דיאטות מאוזנות ובעיקר צמחוניות דווקא עשויות לגרום לשיפור התזונה ונקשרו לסיכונים נמוכים יותר למחלות כולל מחלות לב, אך אנשים צריכים לקחת בחשבון את היתרונות והסיכונים של התזונה שלהם, ולוודא שיש להם רמות נאותות של סידן וחלבון וגם לשמור על BMI בריא, כלומר לא משקל נמוך מדי ולא משקל עודף".

יצוין, כי השלב הבא של המחקר יצטרך לתת מענה לסיבה מדוע קיים סיכון מוגבר לטבעונים לשברים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים