שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » ביטון: "הבאנו בשורה דרמטית למשק"
רפורמת הייבוא
סגן השר אביר קארה התנגד לאפשרות הרחבת ההחרגות ואמר כי בסוף הציבור צריך להרגיש בכיס שהרפורמה מביאה שינוי
ח"כ מיכאל ביטון | צילום: דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם את חלקו הראשון של הדיון היום בפרק התקינה מתוך רפורמה הייבוא, ואמר כי נשארו 4 מוצרים שאין עדיין הסכמה לגביהם מבחינה בטיחותית: מוצרי תשתיות וכבלי חשמל, דוודים, טרמוסטטים וציוד השחזה. הוא דרש להגיד להסכמות בעניין, וכן ביקש להגיע להסכמה גם באשר לניוד עובדי מכון התקנים לטובת מערך האכיפה שיקימו משרדי הממשלה. עוד הוא ביקש התייחסות למועדי דיווח לוועדה על התקדמות ביישום הרפורמה.

סגן השר אביר קארה התנגד לאפשרות הרחבת ההחרגות ואמר כי בסוף הציבור צריך להרגיש בכיס שהרפורמה מביאה שינוי. היו"ר ביטון הזכיר כי היבוא בענפים הללו עומד על כ-75% מהשוק ולכן אין סכנה לכך שהחרגות יחסמו ייבוא. סגן השר קארה הגיב כי הרפורמה לא כוללת חקלאות, לא דוודים, לא משחות שיניים וצריך לדאוג לציבור. לדבריו, בלי תחרות אין סיכוי למשק הישראלי לצמוח. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי במפעל נגב קרמיקה הושקעו 400 מיליון שקלים שירדו לטמיון, בגלל שכיום בישראל אין ייצור של קרמיקה.

עוד ביקש היו"ר ביטון לבחון מי יהיה זה שימסור את ההודעה ליבואנים על הפרת חוק, האם אלו יהיו המעבדות או הממונה על התקינה במשרד הכלכלה. הוא הכריז על הפסקה של חצי שעה, ואמר כי יחדש את הישיבה היום בשעה 16:30.

קודם לכן השתתף בישיבה רופאו של איציק סעידיאן, פרופ' יוסי חייק, שהתייחס לתאונות מכשירים מיחם ופלטה שמיובאים ללא תקן, ואמר: אני כבר כמעט 30 שנה בעסק ובישראל יש מה שנקרא "כוויות שבת", שנוצרות בבית תחת השגחה לילדים ולמרות מניעה וטיפולים בשיבא יש בכל רגע נתון בין 6 ל-8 ילדים. כחלק מזה הגענו למצב שעשינו תכניות מניעה שיזמנו בעצמנו, עד כדי החלפת מיחמים בניסיון לחסוך לכולם את הבעיה. הייתי שמח לכל עזרה שנוכל לקבל בהחלפת מיחמים ישנים שלא עומדים בתקן, פלטות שבת כדי שיהיו פחות נזקים.

היו"ר ביטון הכריז על הפסקה בדיון לחצי שעה לצורך הגעה להסכמות. לאחר ההפסקה הציג מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, רון מלכא, בוועדת הכלכלה את ההסכמות בעניין רפורמת הייבוא, ואמר: "אנחנו חושבים שכבלים המתח נמוך, כאלה שנכנסים לבתי האזרחים השתכנענו שיש סכנה מסוימת ונרצה להשאיר אותם במצב של בדיקה של כל משלוח, באשר לשאר המוצרים תהייה בדיקת דגם לפי התקן הישראלי".

היו"ר ביטון הוסיף כי הכבלים, בהם כאלה שמייצר מפעל סינרג'י, יוחרגו מהרפורמה, והמוצרים הנוספים – דוודים, טרמוסטטים ומוצרי השחזה – יישארו במסלול היבוא הרגיל של בדיקה לשנה מתחילת החוק ומיד בתום השנה יועברו ליבוא במסלול של בדיקת דגם.

בנוסף לכך הוסכם, בהתאם לבקשת היו"ר ביטון, כי ככל ששרת הכלכלה תבקש להחריג מוצרים נוספים וועדת החריגים לא תמכה, אם הממשלה תאשר את בקשת השר, בניגוד להמלצת ועדת החריגים, הוספת החריגים תצטרך להיות באישור ועדת הכלכלה. זאת למעט צווים זמניים ודחופים שבסמכות השרה לקבוע. בעניין זה הזכיר היו"ר ביטון כי תפקיד הוועדה הוא לפקח על עבודת הממשלה.

באשר לניוד העובדים, גם כן לבקשת היו"ר ביטון, אמר נציג אגף התקציבים, הראל שליסל, כי מחר תהייה ישיבה בנושא בממשלה ויש ניסיון להקדימה להיום. היו"ר ביטון הבהיר: "לא יהיה חוק בלי שמירה על העובדים האלה. לא נשאיר אותם כסרח עודף של החוק הזה. מכון התקנים נהג פה באיפוק וקיבל את הדין, כל מה שהוא ביקש זה אפשרות לנייד אותם בפשטות. לא יהיה חוק בלי זה ולא יהיה חוק אם לא תגמרו את זה תוך 24 שעות".

נציגת משרד המשפטים, עו"ד יעל דקל שפריר, אמרה כי הסוגיה של פטור ממכרז היא מאוד חריגה. על כך הגיב היו"ר ביטון: "שאף אחד לא יסביר לי עכשיו שהממשלה לא יודעת לעשות את זה ולא יודעת לעשות את זה מהר. אנחנו לא ישנים בלילה בשבילכם ועכשיו אתם לא תישנו בלילה בשביל העובדים, שיוכלו להצטרף לאכיפה במסלול פשוט. כשאני שומע שזה יכול להיות פתיר עוד מלפני שבוע ושבועיים והיום מסבירים לי את הקשיים – אז לא יהיה חוק".

לעניין תקנים ייחודיים לישראל, שלא מבוססים על רגולציה זרה, הציע האוצר אפשרות להוספת התקנים המקוריים לרפורמה לאחר שהממונה על התקינה יעשה בדיקה על רגולציה זרה, ויוודא שקיימת יכולת פיקוח ואכיפה.

היו"ר ביטון אמר כי מחר יימשך הדיון בפרק התמרוקים והודה למנכ"ל משרד הכלכלה, לכל אנשי המקצוע וחברי הכנסת שהשתתפו בדיונים. "עוד לא תם ולא נשלם כי צריך להצביע על זה, אבל הבאנו בשורה דרמטית למשק הישראלי. זה המוביל הארצי של הייבוא. אנחנו מזרימים בצינור הרבה מוצרים, אבל לא את כל מה שרצינו, לאט לאט הצינור יתרחב ואנחנו נהייה כאן כדי לפקח", סיכם היו"ר ביטון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים