שיתוף
תגובות
כלכלה » בכנסת עבר חוק שיוזיל את המשכנתה באלפי שקלים
נדל״ן
נקבע בחוק כי המחיר המרבי שהבנקים יוכלו לגבות בגין פתיחת תיק יהיה 360 שקל | החוק חל רק על רכישת דירה יחידה | החוק לא חל על דירה להשקעה
משכנתא | צילום: By Proxima Studio shutterstock

בשורה טובה לרוכשי דירות הפותחים תיק משכנתה. שעות ספורות לפני ההודעה הדרמטית על פיזור הכנסת, אושרה סופית ההצעה לתיקון חוק הבנקאות, המגבילה את גובה עמלת הבנקים לפתיחת תיק משכנתה לסכום אחיד של 360 שקל בלבד.

יוזמי ההצעה חיים כץ ואתי עטיה מהליכוד,  באה לתקן עוול של שנים רבות, בהן פתיחת תיק משכנתה הייתה כרוכה בעמלה בגובה של 0.25% , כאשר הממוצע לתשלום היה בין 1,500-2,000 שקל ללקוח. בדירות יקרות יותר העמלה יכלה להגיע ל-4,000 שקל, סכום גבוה לכל הדעות. הצעת החוק באה לחסוך אלפי שקלים לציבור רוכשי הדירות למגורים.  

חבר הכנסת חיים כץ | צילום: אבי אוחיון / לע״מ

עד היום, רוכשי הדירות התמודדו בנוסף למחיר הדירה, גם עם עמלת פתיחת תיק בסכום משמעותי וזאת בנוסף לעמלת תיווך, שכר טרחת עורך דין, מיסים שונים וכדומה שהגיעו לכדי אלפי או אפילו עשרות אלפי שקלים לפני קבלת סכום המשכנתה.

החקיקה שבוצעה כתיקון (מס' 34) לחוק הבנקאות, ההגבלה היא רק על סוג אחד של משכנתאות – משכנתא לרכישת דירה יחידה. הוא אינו חל על מי שיפתח תיק למיחזור משכנתא, רכישת דירה נוספת להשקעה, או משכנתא משלימה להלוואה בנקאית. המשמעות היא שהחוק צפוי לחול רק על כ-70% מתיקי המשכנתאות. החוק צפוי להיכנס לתוקפו רק בעוד חודשיים.

על פי נתוני בנק ישראל, בחודש מרץ נרשם שיא חודשי של כל הזמנים, של היקפי משכנתאות בסכום של 13.4 מיליארד שקל. באפריל נרשמה ירידה של 22% בהיקפי המשכנתאות, יחסית לחודש מרץ, וסכומי המשכנתאות הגיעו לכ-10.5 מיליארד שקל. לעומת זאת, בחודש מאי נרשמה עלייה של כ-14% בהיקף המשכנתאות, ביחס לחודש אפריל וחודש זה אף דורג על ידי בנק ישראל כחודש השני בדירוג היקפי המשכנתאות שנלקחו במשך השנה.

חבר הכנסת חיים כץ, מיוזמי החוק ציין כי "בשלהי הכנסת ה-24 אין שמח ממני שקיבלתי את הזכות להעביר את החוק בדקה ה-90. ב-2021 הבנקים הרוויחו 250 מיליון שקל מעמלות פתיחת תיק. החוק ימנע מהבנקים את היכולת לגזול מהחלשים כי העמלה נלקחה עד כה ממי שאין לו יכולות, כי מי שיש לו יכולת לשלם קיבל הנחה. החוק יסייע לכלל רוכשי הדירות לחתוך בהוצאות בדרך להגשמת החלום לרכישת דירה, יעד יקר שאזרחי ישראל עובדים בממוצע 13 שנה עבורו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים