שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » "גדולי ישראל הורו להתחסן, יצרנו הפנינג"
לילה ירוק בב"ב
מחזיק תיק הבריאות בעיר מסכם בראיון ל'בחזית' את הלילה בו ניתנו אלפי חיסונים לצד מנות טשולנט: "הודות המבצע התחסנו פי 4 תושבים מהרגיל. עבדו עד 3 מרוב העומס"
טשולנט וחיסון | צילום: שאטרסטוק

'מבצע החיסונים' של עיריית בני ברק ביום חמישי האחרון חרך את הרשת כאשר היוזמה זכתה להדים נרחבים ולסיקור חסר תקדים במיוחד מצד התקשורת שהדהדה את הרעיון המקורי להמרצת האזרחים לצאת ולהתחסן.

"בני ברק היא העיר ללא הפסקה של החרדים, בדומה (להבדיל, ז.א.) לתל-אביב", הטיב לבטא הפרשן לענייני חרדים אבישי בן-חיים את האנלוגיה בין שני הקצוות השונים במהות ובתכלית בבואה של זו הראשונה להכריז על 'הפנינג' לילי לכלל תושבי העיר. "היוזמה של העירייה מתכתבת עם הלילה הלבן בתל-אביב", הוא ממשיך, "לבוא ולקרוא לבחורי הישיבות בואו בליל שישי, יש טשולנט, תבואו להתחסן. הקריאה אומרת לכו להתחסן כדי שנוכל לפתוח את עולם התורה".

הצלת חיים

"חיפשנו פתרון איך להביא את האנשים במטרה לחסן אותם ולהציל חיים", מסביר בשיחה ל'בחזית' מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק עו"ד משה מורגנשטרן, את מטרת המבצע והיעדים שהציבה העירייה. "אנחנו יודעים שבבני ברק מתחילת המגפה, מתוך כלל כמות החולים בעיר היו בדרך כלל בין 10-20 אחוז, תושבים מקבוצת הסיכון של מעל גיל 60", הוא מוסיף, "מאז שהחלו להתחסן זה ירד ל-4% בימים האחרונים זה עמד על 2% והיום ניתן לומר שזה עומד על אחוז אחד בלבד".

"בתרגום למספרים: אם אנחנו מדברים על 300 חולים, אז עד לפני חודש מכל 300 חולים היו בין 30-50 חולים ולעיתים יותר, מקבוצת הסיכון של מגיל 60 ואילו נכון להיום יש לנו כ- 6 חולים מקבוצת גיל זה בלבד. ראינו שהחיסונים מצילים חיים וחיפשנו רעיון איך להוציא אנשים מהבית ולגרום להם להתחסן", הוא אומר.

עו"ד משה מורגנשטרן | צילום: איציק בלניצקי

לשאלת 'בחזית' כיצד נולד הרעיון של חלוקת מנות הטשולנט למתחסנים הוא משיב, "ישבנו יחד 'צוות החשיבה' של עיריית בני ברק המורכב מראש העיר, ראשי החמ"לים, דוברות העירייה, אני כמחזיק תיק הבריאות ועוד, חשבנו איך אנחנו מביאים אנשים להתחסן וכל אחד העלה את הרעיון שלו. היה זה הדובר עקיבא הס שהעלה את הרעיון וכולנו ברכנו על זה".

למורגנשטרן חשוב להבהיר, כי "לאורך כל תקופת הקורונה היתה העיר בני ברק החלוצה בכל מה שקשור ליצירתיות ואופן הטיפול בנגיף וההתמודדות עם האוכלוסייה, עד כדי שערים אחרות אף העתיקו מאתנו יוזמות שונות בהם נקטנו והוכיחו את עצמן".

כל גדולי ישראל הורו להתחסן, ובסוף מה שמשכנע זה צלחת טשולנט? "זה היה סוג של הפנינג. הצלחנו לייצא אווירה"

"בני ברק מובילה את המאבק בקורונה מבין כלל הערים בישראל. לדוגמא, הבאת רוני נומה ולפני כשנה ו'מינויו' לפרוייקטור של בני ברק, הבאנו את גל הירש ומומחים נוספים בתחום של סיוע לאוכלוסייה צפופה בסגר וכדו', דרך מגוון יוזמות אחרות כמו 'מגן סגול' ועוד".

בשורת הטשולנט

בשורה התחתונה 'רעיון הטשולנט' הפך להיות נושא שכל המדינה מדברת עליו, מכל אמצעי התקשורת שיגרו גדודי צלמים שתיעדו בשידור חי את המאורע הנדיר והמפעים ב'ליל שישי' האחרון. "זה היה נושא מאוד מעניין, זה גרם לכך ש'להתחסן' נהיה חלק מההוואי החברתי של יום חמישי בלילה האחרון, ברמה בה אנשים סיכמו בינם לבין עצמם או עם החבר, כי אחרי 'סדר שלישי', אחרי השיעור עם החברותא, יוצאים להתחסן, זה הפך להצלחה אדירה. יש לנו תכניות נוספות בקנה. יש מספר רעיונות על השולחן, נראה לאן זה יתפתח", מבטיח מורגנשטרן.

התחסנו קרוב ל-4,000 תושבים. בימים הטובים מתחסנים קרוב ל-1,000 איש ביום, זה אומר שהודות המבצע התחסנו פי 4 תושבים מיום רגיל

אנחנו מנסים להבין האם נתוני התחלואה המעודדים שפרסם משרד הבריאות עם צאת השבת על בני ברק, מבטאת ירידה בתחלואה בעיר שהייתה מתרחשת בלאו הכי וללא קשר למבצע החיסונים האחרון: "יש קשר", אומר מורגנשטרן, "חשוב להבהיר, אנשים בבני ברק לא החלו להתחסן בלילי שישי האחרון, זה ברור לך, אלפי תושבים התחסנו כבר הרבה לפני, אם מתחסנים לא נדבקים. אם כי יש לציין שביום חמישי כבר היינו כתומים".

אז אתם נערכים לפתיחה מבוקרת של מוסדות החינוך בעיר כבר בימים הקרובים?

"מדובר בשאלה שהתשובה עליה היא איננה חד משמעית וניתנת למענה. שכן אין לנו שליטה על המספרים לכאן ולכאן. לדוגמה, בחנוכה קפצנו בין לילה מצהוב לאדום. פונקציית הדירוג מורכבת ממכלול רחב של נתונים, כגון כמות חולים, מחלימים, מספר תושבים וכו', לכן התנודות יכולות להיות די משמעותיות.

"אנחנו נערכים לכל תרחיש. בני ברק ערוכה בישראל כמעט לכל תרחיש של הקורונה. לכן אם מחר בבוקר יגידו לנו 'תפתחו את הלימודים', אנחנו נעשה את זה מיידית. אנחנו יכולים להתמודד כמעט עם כל אתגר אפשרי".

הכיבוד מוכן לצאת לדרך | צילום: עיריית בני ברק

"הצוותים בעירייה הם צוותים מדהימים, היינו במצב של חלוקה של 400 ערכות מזון למשפחות ביום, שהמשמעות של זה היא הכנה לוגיסטית של הערכות עצמן, חלוקתן ומה שמסביב. זה היה מבצע באמת מורכב. יש לנו 3 חמ"לים שפעילים כל הזמן, מפעילים אותם אנשים עם הרבה ניסיון ואנחנו עם אצבע על הדופק".

ירידה דרמטית בתחלואה

מורגנשטרן עדכן על מספר החולים הפעילים בעיר: "נכון לאתמול בלילה נרשמו בבני ברק 2,481 חולים מאומתים בלבד שבהשוואה ללפני שבועיים היו 4,183 חולים. המשמעות היא שבתוך שבועיים ירדנו בכמחצית מכמות החולים. מדד הרמזור שלנו אגב, עומד על 6.83 מה שמציב אותנו כפסע מהפיכתנו לעיר צהובה".

כמה התחסנו במבצע ליל שישי?

"התחסנו קרוב ל-4,000 תושבים. בימים הטובים מתחסנים קרוב ל-1,000 איש ביום, זה אומר שהודות המבצע התחסנו פי 4 תושבים מיום רגיל".

כל גדולי ישראל הורו להתחסן, ובסוף מה שמשכנע זה צלחת טשולנט?

"אני חושב שזה היה סוג של הפנינג. הצלחנו לייצא אווירה. גדולי ישראל הורו להתחסן ואף אחד חלילה לא מערער על זה, כולנו שומעים בקול גדולי ישראל, אלא שבפועל האדם אומר לעצמו, אני אתחסן בעוד שבוע או בעוד שבועיים, לא תמיד יש את הזמן והכח לצאת מהבית ולרוץ למרפאה, מה גם שאנשים חוששים מתופעות הלוואי ויש תמיד את הפחד הבסיסי מלקבל זריקה, היוזמה עמה יצאנו הוציאה את האנשים מהחשש הפרטי והאישי שלהם אל תוך 'צרת הכלל', כשכל השכונה מאותגרת יחדיו אל מול אותה דילמה או סיטואציה הרבה יותר קל וקיימת נכונות הרבה יותר גדולה להכיל תופעות הלוואי ומה שכרוך מסביב, בוודאי כשזה מגיע על צלחת טשולנט בתוספת לחמניה, קל וחומר כשמגיעים עם החברותא אחרי סדר שלישי וזה כבר נהיה לחלק מההוואי".

נכון לאתמול בלילה נרשמו בבני ברק 2,481 חולים מאומתים בלבד שבהשוואה ללפני שבועיים היו 4,183 חולים

"לכן אני לא חושב שיש קשר בין גדולי ישראל וההוראה שלהם לצאת ולהתחסן לבין זה שכביכול היו צריכים לנקוט בפעולה חריגה כדי לגרום לציבור לממש את ההוראה. הציבור היה יוצא בהמוניו להתחסן בכל מקרה גם ללא היוזמה של העירייה, היוזמה רק האיצה את התהליך".

האם שלחתם אנשים הביתה בידיים ריקות לאחר בגלל שנגמרו המבחנות?

"אנשים לא חזרו הביתה, ב'לאומית' נגמרו החיסונים, ב'מכבי' עבדו עד השעה 03:00 מרוב עומס האנשים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים