שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גינזבורג: "חוק ההסדרים הוא רעה חולה"
בוועדת הכנסת
היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק על חוק ההסדרים: "יש בהצעה קושי גדול וחשש לפגיעה בהליכי החקיקה"
ועדת הכנסת | צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך החליטה להמליץ לחברי ועדת הפנים והגנת הסביבה, לבחור בח"כ ווליד טאהא מסיעת רע"מ כיו"ר הוועדה, במקום ח"כ סעיד אלחרומי שהלך לעולמו בחודש שעבר. חה"כ שמחה רוטמן, שלמה קרעי ואורית סטרוק התנגדו להצעה בטענה כי ח"כ ווליד טאהא, נציג של מפלגה תומכת טרור. ההצעה אושרה בתמיכת שישה ח"כים מול התנגדותם של ארבעה ח"כים.

ח"כ ווליד טאהא (רע"מ) אמר, לחברי כנסת יש בעיה עקרונית של חלוקת ההשפעה ומשאבים עם הציבור הערבי. אנחנו אזרחים שחיים על אדמתנו שנבחרנו ע"י ציבור ששלח אותנו לכנסת. אני לא שמח על קבלת התפקיד עקב אובדן חבר יקר. אני ינהל את הוועדה בצורה ממלכתית. כל הנושאים יטופלו באופן מקצועי ללא משוא פנים. אלו אנשים חשוכים שחיים בעבר. אני לא שייך לאנשים גזעניים אני בז להם ולא מתייחס לדבריהם".

יו"ר הוועדה ח"כ ניר אורבך הודיע כי בהמשך למכתבו לראשי סיעות האופוזיציה, בהתאם לסעיף 102 לתקנון הכנסת, סיעות שלא יודיעו על נציגיהן לוועדות הכנסת, מיום ראשון הקרוב בחלוף 60 יום מהקמת הוועדות, לא יוכלו להצביע בוועדות הכנסת.

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיב ואמר, לא חוקתי ולא דמוקרטי להשתמש בסעיף תקנוני שימנע מחברי האופוזיציה להצביע בוועדות הכנסת.

ח"כ עידית סילמן (ימינה) אמרה, יש לנו נכונות לכנס את מליאת הכנסת ביום ראשון בבוקר, לפני הדיון בוועדת הכנסת, על מנת להודיע על הרכב ועדות הכנסת ונציגי האופוזיציה בוועדות.

הוועדה החלה היום לדון בהצעה לפצל סעיפים מהצעת חוק התוכנית הכלכלית לדיון בוועדות הכנסת, לצורך הכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק אמרה בדיון, גם לאחר הסיכומים על פיצול הדיון בסעיפי הצעת החוק, יש בהצעה קושי גדול וחשש לפגיעה בהליכי החקיקה. יש מקום לשקול שנית הוצאת חלק מסעיפי החוק, במטרה לדון בהם באופן עצמאי.

אחד השיקולים המרכזיים בחוק ההסדרים, הוא הזיקה לחוק התקציב. הממשלה הביאה בחוק ההסדרים רפורמות שחשובות לצמיחה הכלכלית ושיש להם זיקה ישירה לתקציב המדינה או נושאים שהממשלה רואה בהם חשיבות למנופי צמיחה כלכלית.

עו"ד אפיק הודיעה כי סימן ג' העוסק במועצה המאסדרת של הרכבת התחתית-המטרו (עמוד 1195 בהצעת חוק התוכנית הכלכלית – פרק כ"א סעיף 37 בהצעת הפיצול) יפוצל מחוק ההסדרים וידון בהליכי חקיקה עצמאיים.

היועמ"ש של משרד האוצר עו"ד אסי מסינג אמר, עיקרם של המטרות של התוכניות הכלכליות הם: צמיחה לנפש, הגדלת הפריון, הוזלת יוקר המחיה וצמצום הנטל הרגולטורי, והכל בהתאם ליעדי התקציב. לכל הדברים הללו יש קשר עקיף והשפעה על מסגרות התקציב וההשלכה על השנים הקרובות.

מסינג השיב לטענות על גודלו של חוק ההסדרים ואמר, זאת לא כמות הנושאים הרבה ביותר שהובאה בחוק ההסדרים. הבאנו מסגרת, שאנחנו חושבים שניתן לעמוד בה. מסינג ציין, כי הפעם האחרונה שתוכנית כלכלית עברה, היה בתחילת שנת 2018.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) סנט במסינג ואמר, אני חושב שהסטודנט אסי מסינג, שסיים בהצטיינות לימודי משפטים, לא היה חושב שהתהליך הזה הוא תהליך ראוי. חוק ההסדרים הוא רעה חולה. הייתי מעדיף לראות חוק הסדרים רזה ומצומצם. אני חלוק על הממשלה בנושא הזה אבל אני לא אצביע נגדה, כי אני רוצה בהמשכה של הממשלה.

היועמ"ש של הכנסת עו"ד אפיק אמרה, בשונה מעו"ד מסינג, אני חושבת שזה חוק ההסדרים הגדול ביותר שראינו. יש בו כ-550 עמודים.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר, חוק ההסדרים המוצע הינו חוק ההסדרים הרחב ביותר שהיה עד היום. יש בו רפורמות שעד היום לא העזו להביא אותם בחקיקה רגילה, בוודאי לא בחוק הסדרים. אתם מחלישים את עבודת הכנסת. ועדת הכנסת תיבחן בזה האם היא חותמת גומי של הקואליציה. האחריות של ועדת הכנסת גדולה מאוד כיון שליו"ר ועדת הכספים אין יכולת להתעמת עם שר האוצר.

ח"כ שלמה קרעי אמר, אנחנו כחברי קואליציה, נלחמנו במשרד האוצר ובחוקים ששר האוצר הביא לאישור הכנסת. נאבקנו ושיננו הרבה דברים. חוקי ההסדרים והתקציבים יגיעו לדיון בוועדת הכספים. אם אין לנו שם נציגות ראויה, המינימום שאנחנו יכולים לעשות, זה לא להשתתף בדיונים. קרעי שאל את היועמ"ש של הכנסת, אם הייתי מכניס בחוק ההסדרים סעיף שיסגור את בג"צ, האם הייעוץ המשפטי היה מאשר את זה?.

ח"כ בני בגין (תקווה חדשה) טען שריבוי סעיפי חוק ההסדרים נובע מכך ששנה וחצי לא היה תקציב למדינה.

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) יש לנו כ-16 ימי דיונים בוועדות על חוק ההסדרים דיון ב- 44 חוקים. צריך לקבל החלטה עקרונית כמה חוקים/הסדרים ניתן לדון ב-16 ימי דיון.

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר, קראתי את החומר, חיפשתי בשורה אחת לחלשים או לפריפריה, כלום. הגדילו לעשות כשהביאו את כל מערך הכשרות תחת הכותרת של ייעול הכשרות. יש פה הכל, חוץ מייעול מערך הכשרת.

ח"כ קרן ברק (הליכוד) אמרה, לח"כים הנורבגיים אין יכולת אמתית לדון ולהתנגד לסעיפים בחוק ההסדרים. מדובר ב- 20 ח"כים שאין להם שום מעמד הם רובוטים. חוק ההסדרים מכלה כל חלקה טובה בבניין הזה. גם אנשי האוצר אמרו שהם לא האמינו שכל מה שהם ביקשו, יכנס להצעת החוק. הם נתקלו בממשלה חדשה שלא יודעת לנהל, והכל נכנס. הבטחתם לדאוג לרשת ביטחון לעצמאיים, זה נמצא בקווי היסוד של הממשלה. לאיפה זה נעלם?.

ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) אמר, בדברי ההסבר שכתבה היועמ"ש של הכנסת, צוין, שההצעה יוצרת הסדרים חדשים בכשרות וברבני ערים, וכי אין קשר לתקציב ולא ברור למה הנושא מופיע בחוק ההסדרים. האם מבחינה משפטית, אין בזה קביעה ברורה שהנושא לא יכול להידון בחוק ההסדרים? יש הרבה מה לתקן ואנחנו נשמח לתקן יחד עם הרבנות הראשית. אנחנו שוקלים לפנות לערכאות בנושא. אמר ח"כ מעוז.

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) אמר, אני מגנה בתוקף כל אמירה כנגד חברי הכנסת שנכנסו לכנסת מכח החוק הנורבגי. היו ויכוחים קשים בתוך הקואליציה. גם אני מייצג ציבור. ואני רחוק מלהיות עובד זר. אני יודע מה החוק הזה נותן מבחינה חברתית. אני קורא לאופוזיציה להשתתף בדיונים ולהיאבק במה שהציבור מצפה ממך.

הוועדה החליטה כי הצעת חוק מסגרות תקציב המדינה לשנים 2021-2022 המדינה, והצעות חוק תקציב המדינה לשנים 2021-2022 המדינה, יועברו לדיון בוועדת הכספים, לצורך הכנתם לקריאה שניה ושלישית.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים