שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » גנץ במתווה גיוס חדש: "לא אבקש דחייה מבג"ץ"
מצטרף להסתה
שר הביטחון הצהיר: "חרדים יוכלו להתנדב בארגוני חסד ולרכוש מקצוע בארגוני הצלה. ערבים יסייעו במלחמה בפשיעה. דורש לאשר את המתווה בממשלה בשבוע הבא" • המתווה המלא
בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

שר הביטחון בני גנץ אמר היום בהצהרה מיוחדת בקריה בתל-אביב, על רקע הדד ליין בבג"ץ על חוק הגיוס, כי יבקש להעביר בהחלטת ממשלה את מתווה השירות שעליו עבד בחודשים האחרונים במשרד הביטחון ביחד עם השר לנושאים חברתיים ואזרחיים במשרד מיכאל ביטון. יצויין כי בג"ץ אמר כי הוא מצפה שלא תתבקש עוד ארכה.

עיקרי המתווה: "שנה א'- הקמת מנהלת שירות משותפת אזרחית וצבאית שתבצע את המיון הראשוני. 6-8 שנים- הגדלה של אלפי תקנים של השירות האזרחי מדי שנה עד הגעה ללמעלה מ-70% משרתים. בזמן זה כולם ישרתו שנתיים, ולצה"ל שקיצור השירות בו ידחה, ינתנו המשאבים בכדי לשמור על כשירותו המבצעית. בסיום התקופה- יהיה שירות לכולם".

"ערב טוב אזרחי ישראל", פתח גנץ את הצהרתו, "הקורונה היא מגיפה בריאותית שגובה חיי אדם ומגיפה כלכלית שגודעת את פרנסתם של מאות אלפי אנשים בישראל. אבל יש לקורונה עוד תופעת לוואי שחייבים להתייחס אליה: מגיפת הפילוג המתעצם בתוכנו".

"גם בימים רגילים, רוב תלמידי ישראל מתחנכים לפי זרמים, רוב אזרחי ישראל עובדים במקומות שונים וחיים בערים או בשכונות נפרדות. ישראל איננה עוד מדינת רוב חילוני-מסורתי עם מיעוטים, אלא מדינה המורכבת מקבוצות-קבוצות, פלגים ושבטים".

"במציאות כזו- ברור שמשרד החינוך אינו מסוגל לקיים לימודי ליב"ה במוסדות חרדיים או לאכוף את סגירתם בתקופת סגר. במציאות כזו- ברור שהמשטרה לא יכולה לעצור את מגיפת האלימות הגואה ביישובים הערביים ולייצר חוק וסדר. הגיע הזמן להפסיק להדחיק. הימים האלו של קורונה- מציגים לנו את המציאות חדה, חלקה, כואבת וברורה. ישראל חייבת אחדות".

"במדינת ישראל של 2021 – למעלה מ-50% מהצעירים אינם מתגייסים לצה"ל. אלו בדיוק אותם הצעירים שחיים בערים שמוסדות הלימוד נשארים פתוחים בקורונה – ומספרם הולך ועולה", תקף גנץ, "אלו בדיוק אותם הצעירים הערביים שביישובים שלהם אין תשתיות ויש פשיעה ברחובות. אלו בדיוק אותם הצעירים, שמרגישים פראיירים ולמעלה מ-10% מהם מקבלים פטור רפואי משירות בצבא".

"רבותי, השירות הצבאי נפגע, החברה הישראלית נקרעת. חייבים להיות מאוחדים בשירות", טען שר הביטחון, "פעמיים הסכמתי לבקש דחייה בחוק הגיוס על מנת להשלים חוק ומתווה שירות, ולמצוא שותפים בממשלה להעבירו. למעלה מעשור שנתניהו בשלטון, והמצב רק הלך והחריף".

"קיוויתי שנוכל להגיע להסכמות, להעביר חוק גיוס כגישור ולהתחיל לעבוד במסגרת של מתווה גיוס שישרת את צה"ל ומדינת ישראל ב-70 השנים הבאות, ולא כזה שמסתכל רק על 70 השנים שחלפו. זה לא קרה. אנחנו נמצאים כבר שנתיים בבחירות- ואף אחד לא יודע מתי תורכב ממשלת קבע. חייבים לפעול".

יו"ר כחול לבן, שנמצא על גבול אחוז החסימה, אימץ את שפת ההסתה: "החברה הישראלית משנה את פניה וצה"ל כבר הפך מצבא העם, לצבא חצי העם. המשרתים והקרביים הפכו ל-"פראיירים". יש שמשרתים- ויש כאלו שמשתמטים. ביטחון ישראל בסכנה. עתיד ישראל- הכלכלי, האזרחי, והחברתי – מוטלים על הכף. מה שאנחנו רואים בקורונה, הכאוס הזה, הוא רק הפתיחה".

"לכן, עדכנתי את היועץ המשפטי לממשלה שביום ראשון הקרוב שאין בכוונתי כשר הביטחון לבקש ארכה בעתירה על חוק הגיוס מבלי שיאושר מתווה השירות בממשלה. אני לא אאשר עוד דחייה של הנושא החשוב הזה. צריך להפסיק ולדחות את הקץ- ולהציל את החברה הישראלית, את הכלכלה הישראלית ואת ביטחון ישראל. צריך לחזק את חוסן ישראל".

"אני יודע מה תגידו- אך זוהי לא גחמת בחירות אלא המשכו של תהליך סדור. בחודשים האחרונים, בהובלתו של השר מיכאל ביטון וצוות מקצועי שריכז במערכת הביטחון, וביחד עם צה"ל ועוד משרדי ממשלה, הכנו מתווה שירות מאוזן, רציונלי, ומדורג".

"מתווה שיוצא מנקודת הנחה שכל אזרח צריך לתרום. שכל אזרח חשוב. שכל אזרח יכול. מתווה שהוכן בין היתר על רקע קביעת בג"ץ כי מצופה שלא תתבקשנה הארכות נוספות. יש צורך לאומי, יש סמכות לביטחון ויש הנחייה של בג"ץ. צריך להתחיל בתהליך ולהקים את התשתית הנדרשת".

"אז איך זה יעבוד? בתוך שנה תוקם מנהלת שירות משותפת אזרחית וצבאית. המנהלת תבצע את הפנייה ואת המיון הראשוני לכל צעירה וצעיר בישראל כשצורכי צה"ל יקבלו את הבכורה. צה"ל יבחר מתוך השנתון את החיילים הדרושים למשימותיו כראשון בין שווים. שאר המשרתים, יופנו למסלול שירות אלטרנטיבי-ביטחוני, אזרחי או קהילתי שיופעלו על ידי גורמים אזרחיים בלבד".

"כך למשל, חרדים יוכלו להתנדב בארגוני חסד- דבר שהוא ערך עליון בחברה החרדית, ולרכוש מקצוע בארגוני הצלה, בריאות ורווחה. אזרחים ערבים יוכלו להחזיר לקהילה, לפתח בה את החינוך בה ולסייע במלחמה בפשיעה. כל אחד יתרום שנתיים למען האחדות, כל אחד ישרת שנתיים למען החברה. אותן זכויות, אותן חובות".

"צה"ל כבר נערך לרפורמה הזו, שבמסגרתה גם יושהה קיצור השירות. יהיה עלינו להבטיח את כשירותו המבצעית והתפקודית של צה"ל. משרתים בתפקידים מקצועיים יזכו לתגמולים כספיים ואחרים, להכשרות וללימודים, ולצד זאת יידרשו גם לזמן שירות מעט יותר ארוך משנתיים שיהיו הסטנדרט".

"כל משרת בשירות הצבאי או האזרחי יקבל הכשרה מקצועית שתסייע לו להשתלב בשוק התעסוקה. וגיל הפטור לחרדים ירד ל-22, כך שעשרות אלפים יוכלו לצאת ולעבוד. כך נתרום לכלכלת ישראל כך נאפשר לה לצמוח בעידן שאחרי הקורונה. כך נביא אחדות בשירות".

"בסיום שנת ההקמה- תחל תקופת מעבר של 6-8 שנים, שבה ייפתחו מדי שנה 5,000 תפקידים אזרחיים נוספים בשירותי הביטחון וההצלה, בעמותות החסד ובמערכות החינוך".

"לא נחליף את המורים, ולא את השוטרים- נאתר את המקומות שבהם יש מחסור ושם ורק שם נגייס ונסייע. בתוך התקופה הזו נגיע לכ-70% משרתים, ולאחר מכן ננהיג שירות לכולם. כן, יישארו חריגים- חלילה חולים, ספורטאים מצטיינים, אומנים וגם לומדי תורה- הכל תחת מכסות שייקבעו במשותף".

"רק כך נגדיל את השוויון בחברה הישראלית, נבנה מנועי צמיחה, נחזק את השירותים החברתיים וחשוב מכך – נתחיל באיחוי הקרעים שנפערו פה ומאיימים על החוסן שלנו והמשך קיומנו כחברה".

הוא עדכן כי "בכוונתי לפנות לראש הממשלה ולדרוש לאשר את המתווה בהחלטת הממשלה הקרובה, בישיבת הממשלה הקרובה. בכפוף להנחיות היועמ"ש. במידה והמתווה לא יקודם, עמדתי לבג"ץ תהיה נגד מתן דחייה במימוש חוק הגיוס".

"עצימת העיניים הסתיימה. העידן שבו נהיה מאוחדים בשירות מתחיל. מי שבאמת דואג לקהילה החרדית, לעתידה, לחברה הערבית, לעתיד החברה הישראלית כולה- יפעל לקידום השוויון והאחדות במקום להנציח את ההבדלים והפילוג. הבלוף הזה לא יכול להימשך. אנחנו לוקחים פיקוד על החברה הישראלית. לא עוד איש הישר בעיניו יעשה – אלא אנשים ישרים יעשו את הדבר הנכון", חתם גנץ.

השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון: ״אם אני מדמה את החברה הישראלית לדגל ישראל תפור מבד – הרי שהוא נפרם בשל המתחים והשסעים הפוליטיים והזהותיים. תפירת הפרימה הזאת תעשה רק באמצעות יצירת סיפור ישראלי משותף. הנושאים שאנו מסכימים עליהם: הזכות לשרת ולהיות חלק מהחברה הישראלית, בדברים הכי בסיסיים: לשרת את הקהילה, את הבריאות, את החינוך, את הרווחה – אלה דברים שמוסכמים על ידי מאה אחוז מהחברה הישראלית. אנו מציעים כאן את האפשרות לאחד את עם ישראל בשירות משותף בצה״ל, בקהילה ובחברה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים