שיתוף
תגובות
חדשות » דו"ח הוצאות השכר בחינוך: מורים צעירים מרוויחים שליש ממורים ותיקים
לא בבית ספרנו
פערי שכר מהגבוהים בעולם | עליה חדה בעזיבת מורים צעירים | ארגוני המורים אינם חלק מהפתרון אלא הם חלק מהבעיה
הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן | צילום: דוברות משרד האוצר

מדו"ח שמפרסם היום (שני) קובי בר נתן, הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, לגבי הוצאות השכר במערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"א, עולה כי בארץ קיימים פערי שכר מהגבוהים בעולם, ביחס שבין שכרם של מורים צעירים לשכרם של מורים ותיקים.

מנתוני הדו"ח עולה כי במערכת החינוך הממשלתית, עובדים כ- 137,000 עובדי הוראה, גננות, מורים ומנהלים. השכר החודשי הממוצע למשרה מלאה הוא 13,971 שקלים, והשכר החודשי הממוצע לעובד הוראה עומד על 12,423 שקלים. עלות השכר של כלל עובדי ההוראה בחינוך הרשמי עמדה בשנת תשפ"א על כ-27 מיליארד שקלים, שהם 6.3% מתקציב מדינת ישראל. 

עוד עולה מהדו"ח כי עובדי הוראה צעירים, מרוויחים כ-29% משכרם של עובדי הוראה וותיקים. בהתחשב בנתון זה, לא פלא שחל זינוק חד בעזיבת מורים צעירים את מקצוע ההוראה. פערי השכר הגדולים נובעים מפערי שכר בסיס שהם מהגבוהים בעולם, ושעות משרה מועטות שמאפיינות את המשרות המוצעות למורה המתחיל. ובנוסף, גם אם עובד הוראה מתחיל משמש בתפקיד נוסף כמו רכזת שכבה או מחנכת, השכר יהיה נמוך בצורה משמעותית משל עובד ותיק. אמנם מדיניות אגף השכר בשיתוף ארגוני המורים ניסו לצמצם את פערי השכר, אך ללא הועיל.

הדו"ח מציין לראשונה את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע לעזיבת מורים בשנים תש"פ-תשפ"א, והנתונים מצביעים על זינוק חד של 60% בעזיבות מורים צעירים, אם כי בממוצע התופעה יציבה לאורך העשור האחרון. נתון זה מקצין את הצורך בהשקעה ארוכת טווח במורים הצעירים .

מנתוני ה-OECD עולה כי שכר המורים בארץ דומה למקובל בהשוואה לעובדי הוראה בעולם, וכי מספר ושעות הלימוד בישראל גבוהים בהשוואה למדינות אחרות בארגון. למרות זאת, קיים פער מגדרי בולט באיוש תפקידים בכירים. הגברים מהווים פחות מ-15% מכלל עובדי ההוראה, אך יותר מ-30% מהגברים נמצאים בתפקידי ניהול.

הממונה על השכר, קובי בר נתן מסר בתגובה על הפרסום הדו"ח כי "דו"ח זה מפורסם ערב הסכם חדש עם המורים, שנועד לבנות את הבסיס לילדינו, דור העתיד. הנתונים העולים מן הדו"ח, בייחוד לגבי פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים, והעזיבה הרבה בשנים הראשונות, מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך. אחריות גדולה מוטלת על כתפינו כאחראים על הקופה הציבורית ואנו חייבים לוודא שהשימוש בכספי הציבור יהפוך את מערכת החינוך לטובה ביותר. המחויבות שלנו היא לקדם הסכם טוב וראוי לתלמידים, להורים, למורים ולמנהלים".

גם בהסתדרות המורים התייחסו לדו"ח וטענו כי "האוצר ממשיך עם המניפולציות שלו ומנסה לשטות בציבור. הדוח מלא במסקנות שגויות שמבוססות על נתונים חלקיים ולא מדויקים. לא סתם בחר האוצר שלא להתייחס בדוח המיוחד למיקומה של ישראל ביחס למדינות הOECD  בנושא מספר התלמידים בכיתה, שכר עובדי ההוראה ושעות הוראה פרונטליות. אנו מציעים לאוצר להשקיע את האנרגיה שלו בקידום אמיתי וכנה של המשא ומתן, זאת במקום לעסוק כל הזמן בספינים ובדוחות מניפולטיביים. כבר חודשים שאנו מתריעים ששנת הלימודים הקרובה לא תוכל להיפתח ללא הסכם שכר מיטבי לכלל עובדי ההוראה בשירות המדינה ולמרות זאת, פקידי האוצר ממשיכים לנהוג בהתנשאות ובבריונות כלפי הנשים החרוצות שמחזיקות את מערכת החינוך בחיים. אנו קוראים שוב לראש הממשלה, יאיר לפיד, להראות מנהיגות ולהתערב באופן אישי במשבר מערכת החינוך".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. בס"ד

    שלום רב
    לא נכון בכלל
    שכר ממוצע של מורה הוא לא 12 – 13 אלף נטו.. – זו עבודה בעיניים
    הוא נחרד מעזיבה של צעירים, שהחיים לפניהם והם יוצאים לחפש משרות כמו הייטק וכו'.
    הוא לא חושב וחושש, שהוותיקים יפרשו, כי הם "כלואים" בסל שלו…
    לא כך, אלו – אם לא יחזקו את המשכורות יפרשו במוקדם או במאוחר ויחפשו מסגרת מכניסה אחרת
    ההוראה, עם כל הנילווה אליו, מה שמתרחש בבתי הספר היא לא משרה של כבוד ושל הכנסה משביע רצון.
    היו זמנים שהמורים היו צמודים לשכר המהנדסים… כנראה מזמן המהנדסים נותקו מהמורים.
    אם האוצר לא יבין את גודל הצונאמי שעומד להתרחש, מערכת החינוך תקרוס ואז התשלום יהיה הרבה יותר גדול…
    והמורים האידיאליים, כבר לא יהיו פנויים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים