שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » האיומים הביטחוניים גוברים. האומנם?
סרק סרק
הטרור היחידני מרים ראש • חמאס מנסה להחזיר את איו"ש וירושלים לתודעה ומנגד נלחם שלא להגיע להסלמה • המצרים מאבדים את המנדט • חיים פסל בסקירה מרתקת על הגזרה
מחבלי חמאס | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

הטרור היחידני מרים ראש בתקופה האחרונה, וזה מדאיג. יותר ויותר מחבלים מחליטים בוקר אחד לקום ולבצע פיגועים כאלו או אחרים כשרק בניסי ניסים רובם מסתיימים כמעט ללא נפגעים קשה, למעט הירצחו של הקדוש אליהו קיי הי"ד בעיר העתיקה בירושלים בדרכו לשריד בית המקדש, עת הגיע מחבל נבער מדעת, איש דת, מורה בבית ספר, איש הקשור לזרוע המדינית של ארגון חמאס, והחליט לפתוח במסע רצח.

להבעיר את הכל

לא לחינם מנסה בכל דרך ארגון חמאס להחזיר את איו"ש וירושלים לתודעה הציבורית. יותר משלושה חודשים שזרועות הביטחון השונים פועלים במבצעים כאלו או אחרים בגזרות השונות במרחבי איו"ש תוך מלחמת מוחות מתמדת עם ארגוני הטרור, כשבראשם חמאס, המנסה בכל דרך להתסיס את השטח.

רק לפני כחודש פרסם שירות הביטחון הכללי הודעה ובה חשף כי נתפסה התארגנות טרור נרחבת של ארגון החמאס, שהוכוונה על ידי בכירי חמאס בחו״ל, ופעלה ברחבי יהודה ושומרון, במטרה לבצע פיגועים במספר מתווים בשטחי איו"ש וירושלים, לרבות אפשרות לביצוע פיגועי תופת בישראל.

הפעילות מומנה ונוהלה על ידי בכירי חמאס ובראשם צאלח עארורי, סגן יו"ר תנועת החמאס וראש "מרחב הגדה" – גוף הממוקם בחו״ל ופועל להניע פעילות חמאס ביהודה ושומרון וירושלים.

חקירות הפעילים שנתפסו בפעילויות השונות בשב"כ הובילה לפעילות בשטח במסגרתה נתפסו אמצעי לחימה רבים של התשתית. בין האמל"ח שנתפס, נתפסה אף כמות של חומרי נפץ המתאימה לבניית 3-4 חגורות נפץ, שחלקם היו ממש לפני ביצוע, כאשר במטרתם לבצע פיגועי תופת כדוגמתם לא ראתה ישראל זה זמן רב.

גורם בכיר בשב"כ אמר אז כי מדובר בסיכול מבעוד מועד, נרחב ומשמעותי של תשתית טרור מסוכנת שתכננה שורה של פיגועים קשים. כאשר מטרת פעילות הטרור המאומצת של פעילי החמאס בחו"ל ובעזה אל מול הפעילים שטחי איו"ש, הינה לערער את היציבות באיזור, תוך השתה של מחיר כבד על התושבים המקומיים.

בניגוד לכל אותם השופרות שטוענים כי 'לא קיים כל טרור יחידני' והכל זהו רצף מוזר של פעילים שבמקרה ההוא רק עם אביו, ההוא בעיות במשפחה, האחר קם עצבני, ואחרון בכלל שוחר שלום, אשר משום מה מנסים להרגיע את כולנו כאילו המצב עדיין בשליטה ואין כאן שום דבר חריג, אזי הגיע הזמן לומר את אשר כולנו יודעים וחשים, תחושת הביטחון ירדה, ישנו גל טרור חדש, ועל כולנו להיזהר והישמר על נפשנו שבעתיים.

כידוע, ארגון הטרור חמאס בעזה אינו שוקט על שמריו, כל הזמן מנסה ליזום ולהתסיס את השטח הפנים ישראלי במטרה להביא להישגים אל מול ישראל בגזרות השונות. ובכן, שלא יהיה לרגע ספק, גם אותו טרוריסט נפשע שרצח את הקדוש אליהו קיי הי"ד היה איש חמאס, שבצוואתו הורה לתלמידיו לנהוג כמוהו.

לא לחינם אמש (ד') ניסתה מחבלת נערה בת 14 לצאת ולדקור, כשלאחר מכן ברחה לתוך בית ספר של הוואקף בקרבת מקום ורק בניסי ניסים נפגעה אישה אחת בצורה קלה, וכמה שעות לפני כן, נער בן 15, הגיע מהצד הפלסטיני של מחסום תאנים ליד טול כרם בשומרון כשהוא נוהג במכונית של אביו במהירות של 100 קמ"ש, והתנגש עם המכונית שבה נהג בעמדת הבידוק בכניסה למעבר, אחד המאבטחים נפצע קשה, המחבל נורה ומת.

גם אם לא נודה בכך, חמאס שולט בגזרת איו"ש בצורה מיטבית, הרבה יותר טוב מהרשות הפלסטינית על כל זרועותיה, ובכל הסקרים המבוצעים בשטח חמאס זוכה למירב הקולות ורק מגדיל את אחוזי הפופולאריות שלו.

בנוסף, בל נשכח את הזעם הרב בגזרת ג'נין כלפי הרשות הפלסטינית ומנגנוניה השונים על ידי החמושים בעקבות שיתוף הפעולה של מנגנוני הביטחון לטענתם עם ישראל, ורדיפתם ומעצרם, לעיתים הדברים הגיעו עד לכדי צעדות זעם ואף לירי כלפי אותם מבנים של הרשות.

ידיים כבולות

אולם אליה וקוץ בה לאותה השליטה. ככל שהדבר תלוי ברשות הפלסטינית ובעומד בראשה אבו מאזן, שליטת חמאס באיו"ש תישאר אך ורק בשטח, והדבר לא יתורגם מעשית פוליטית כלל. לא לחינם מנסה אבו מאזן בכל דרך אפשרית לדחות את תפוח האדמה הלוהט ושמו בחירות ברשות הפלסטינית ביודעו שניצחון חמאס כמעט מובטח, ואת זה הוא אינו רשאי להרשות לעצמו.

אולם, אם בגזרת איו"ש חמאס מנסה בכל דרך אפשרית להוציא לפועל פיגועים נגד ישראל, אזי בגזרת עזה המצב שונה לחלוטין. שם חמאס הוא הריבון, הוא השליט היחיד בשטח, ולא לחינם השקט היחסי נשמר, אך מאידך הרבה יותר מורכב.

חמאס עוצר נסיונות לבצע ירי כלפי ישראל, עוצר מסתננים לעבר הגבול, ואף מקים מחסומים בכדי למנוע מלא מורשים להתקרב לשם. ולא, הוא אינו עושה זאת משום שאהבת ישראל נוטפת מבין אצבעותיו, אלא מתוך אינטרס מובהק.

האינטרס של חמאס כרגע הוא שקט. שומר החומות הסתיים אולי מוקדם מהצפוי, זאת לדעת חלק מהפרשנים, אך עדיין עם הישגים כאלו או אחרים שמנגנוני חמאס אינו יכול כעת להרשות לעצמו לגרום להסלמה.

אז נכון, שנשמעו בימים האחרונים זמירות כאלו או אחרות שקוראים להסלמה עם ישראל, אולם הסיבה המרכזית לכך היא שהמגעים להסדרה מול חמאס תקועים, בחמאס מבינים ואף מתוסכלים מהעובדה שישראל איננה מוכנה לשלם את המחיר שהם דורשים, והתקיעות הזו מובילה את סינוואר ואנשיו לאיים בהסלמה

יתירה מכך, השבוע אף דווח שבחמאס הציעו לישראל סרטון וידאו של השבויים הישראלים החיים – ובתמורה ביקשו שחרור של אסירים מבוגרים, אך ישראל סירבה לשלם מחיר על כך, וזה בנוסף לדיווחים בדבר ביטול ביקורו של גורם מצרי בכיר באזורנו שאמור היה להגיע לאיזור ולתרום להרגעת המצב.

בחמאס כועסים על מצרים משום שהאחרונה אינה ממלאת את חלקה בהתחייבויותיה בשיקום הרצועה, ובהשגת הסכם מול ישראל, ואף גורם בכיר ברצועה מסר לרשת אל-מיאדין הלבנונית כי "המצרים לא השיבו למסמך שהגישה חמאס לקהיר לאחרונה. המצרים מתמהמהים ללא סיבה ביישום ההבטחות שלהם לעזה. שיקום הרצועה מתעכב". לדברי אותם המקורות, חמאס והפלגים הציבו תאריך יעד עד סוף השנה ליישום שיקום הרצועה. וכי "הסלמה תחל במהלך השבוע הבא".

אולם לא רק על זה כועסים בחמאס על המצרים, גורם בחמאס, אמר השבוע לערוץ אל-ג'זירה בהקשר הזה כי "אנחנו בוחנים אפשרויות להסלמה עם ישראל לאור המצור על עזה וההאטה בשיקום. ההתקפות הישראליות על אל-אקצא והמשך תקיפות האסירים יפוצצו שוב את המצב – לא נאפשר למצב הנוכחי להימשך, והשלב הבא יוכיח את אמינות דברינו".
בהקשר של מצרים אמר הגורם החמאסי: "אנו מביעים את חוסר שביעות רצוננו מהתנהגותו של המתווך המצרי ומהסתייגותו מהבטחותיו כלפי רצועת עזה מצרים לא עמדה במה שהתחייבה לחמאס וממשיכה למנוע ללא הצדקה מאלפי אנשים לצאת מרצועת עזה ללא הצדקה. התנהגותה של מצרים מוכיחה כי היא נטשה את התחייבותה, מצרים ממשיכה להציק לנוסעים הפלסטינים לרצועת עזה", והאשים אותם בכך שהיא מונעת מאלפי אנשים לנסוע מהרצועה ללא הצדקה.

אז אולי נראה בימים הקרובים את רמת האיומים עולה, אולי אף הפגנות או בלונים, אך גם הגורמים בשטח מעריכים כי לא מעבר לכך. אז נכון שחמאס כל העת צופה על הנעשה בשטח ישראל, לומד את הדרוש לו, מתחמש, יורה ומתאמן, אך לא מעבר לכך. כמו בחמאס גם בצה"ל ובמערכת הביטחון ערוכים ודרוכים לכל תרחיש, מתוך תקווה שגזרת איו"ש לא תגרום להסלמה בגזרת עזה ואולי אף להבערת השטח הערבי ישראלי.

זוהי למעשה אחת מהסיבות העיקריות לפיהם נסע היום (ה') שר החוץ יאיר לפיד לקהיר לפגוש את נשיא מצריים א-סיסי, ושר החוץ סאמח שוקרי כאשר במהלך הפגישות אמורים האישים לדון בסוגיה הפלסטינית, ברצועת עזה ובשחרור השבויים והנעדרים בעזה. לפיד אף תכנן מחווה מיוחדת לנשיא א-סיסי לכשיפגשו, לפי הידוע שר החוץ יחזיר לידיו פריטים ארכיאולוגיים מצריים שהוברחו לישראל באופן בלתי חוקי ונמצאו עד כה בידי רשות העתיקות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים