שיתוף
תגובות
דעות » האם כדאי לקחת שותפה לעסק?
עצת מומחה
האם כדאי לפתוח עסק בשותפות? התשובה בגדול היא לא. כדאי לשתף פעולה. לכל אחת מאיתנו יש את העסק שלה, את החשבון בנק שלה, את הלקוחות שלה
תגיות:
קופה רושמת | צילום: Sergiy Zavgorodny, שאטרסטוק

שותפות.

הרבה מאיתנו מתלבטות בשלבים מסוימים האם לקחת שותפה לעסק. היום אני רוצה לדבר על הדילמה הזו.

שותפות גם בחיים וגם בעסקים היא דבר נפלא. כל אחד מן השותפים מביא את היכולות והכוחות שלו ושנינו ביחד תמיד שווים יותר מסכום החלקים. 

אבל.

שותפות עסקית היא דבר מורכב מבחינה סטטיסטית. מחקרים מראים שלעסקים בשותפות יש אחוזי הישרדות שהם כמחצית מאותם עסקים בבעלות יחיד. למה?

אני מחלקת את המורכבות לשני סוגים:

הבעיות הגדולות: קבלת החלטות כמו מתי לגדול? במה להשקיע? האם להכניס עוד עובדים? איפה לפרסם? כל הניהול של העסק צריך להיעשות בשניים. לא תמיד השיקולים שלנו מתואמים. מה שהתאים לשתי השותפות בתחילת הדרך יכול לא להתאים אחרי שנתיים. המצב הכלכלי, המשפחתי, הבריאותי שלנו יכול להשתנות. נולד לי ילד ופתאום לא מתאים לי לעבוד כל כך הרבה שעות, עברתי דירה וההגעה לעסק נהייתה רחוקה יותר, אולי  יש לי כאבי גב ואני צריכה להעסיק עובדת איתי בחנות בשביל הדברים הכבדים יותר, או אולי המצב הכלכלי של המשפחה השתנה ואני צריכה למשוך יותר משכורת ולחכות עם פתיחת הסניף הבא… וכולי וכולי. 

אבל יותר מורכב לטפל בבעיות הקטנות: מי חותם על כל הצ'קים? מי מנהל מו"מ מול ספקים? מי מנהל את השיווק ומי מחליט על אסטרטגיית השיווק. בכלל – מי מחליט? כל הניהל של העסק הוא בעצם קבלת החלטות. בעל עסק מחליט כל הזמן החלטות. תחשבו רגע על חנות בגדים. יש שם מוכרת שכירה ובעלים. מה ההבדל ביניהן?  רוב היום הן עושות אותו דבר והלקוחות בכלל לא רואות מי העובדת ומי הבעלים אבל בערב, כשהשכירה תלך הביתה, תשב בעלת החנות להחליט החלטות. איזה מבצע לעשות? איפה לפרסם? עם איזה ספק לעבוד? כמה הנחה לתת? האם לגדול עכשיו או לחכות? האם לקחת יעוץ מקצועי או להסתדר לבד? מלא החלטות ניהוליות בשוטף. וקבל החלטות היא תהליך פסיכולוגי! חלקנו מקבלות החלטות במהירות ובקלות, חלקנו מתלבטות ומתחבטות, חלק עובדות לבד וחלק משתפות ונעזרות. חלק לומדות ביסודיות כל פעם את כל התחום וחלק מסתמכות על תחושת בטן, או ידיעה כללית.  

קבלת החלטות בזוג תמיד מציפה את הפערים בצורת ההחלטה עצמה.

ולכן. האם כדאי לפתוח עסק בשותפות? התשובה בגדול היא לא. כדאי לשתף פעולה. מה ההבדל? לכל אחת מאיתנו יש את העסק שלה, את החשבון בנק שלה, את הלקוחות שלה. אנחנו יכולות להפנות לקוחות, לשכור ביחד דוכן או מקום, לפרסם ביחד ולמכור מוצר משותף אבל אם אחרי תקופה זה לא מתאים לשתינו כל אחת יכולה ללכת לדרכה. אין מחויבות, אין לך גישה לחשבון הבנק שלי ואת לא כתובה על מסמכי העסק שלי. כל עוד מתאים לשתינו להמשיך ביחד ממשיכים אבל כשיש שינוי, אין בעיה לצאת.

חשוב גם לזכור שייקח זמן עד שהעסק יניב לנו שתי משכורות ולא רק אחת, גם זה שיקול. 

לכן בדקו האם יש לכם צורך אמיתי בשותפות (לא רק בשביל 60,000 ₪, ניקח שותפה לעשרים ומשהו שנים…) אבל אם בדקתן, ומתאים לכן שותפות זה מצוין! אבל רק עם הסכם שותפות חתום וכתוב כלל דמות שמוסכמת על שתיכן לגישור במקרים שלא כתובים בחוזה.

כל זה נכון פעמיים כשמדובר בשותפות בתוך המשפחה. אתם מכירים את האחים שמנהלים עסק בשותפות והנשים שלהם אומרות כל הזמן "אתה עושה הכל והוא מקבל חצי מהכסף…"? אתם מכירים את האבא שהכניס את שני הילדים לעסק ותהליך קבלת ההחלטות נהיה מורכב יותר כי "תמיד אבא הקשיב לך יותר…" ואת הבעל והאישה שמנהלים עסק ביחד והיא מרגישה שצריך עזרה ולוקחת אותו לייעוץ והוא מרגיש שהוא יודע הכל והכל בסדר.. וכולי וכולי…

הכותבת היא מרצה ויועצת עסקית כלכלית לעסקים קטנים


הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים