שיתוף
תגובות
דעות » האם שווה לקנות דולרים בשפל? הנה התשובה
התחזקות השקל
אז…תל אביב זכתה בתואר המפוקפק 'העיר היקרה בעולם' בעיקר בשל התחזקות השקל, האם התחזקות השקל טובה לנו? והאם יש עוד מקום להתחזקות? דניאל שבקס עושה לכם סדר
התחזקות השקל | צילום: Andrii Yalanskyi, שאטרסטוק

בשבוע שעבר זכתה העיר תל אביב בתואר המפוקפק 'העיר היקרה בעולם', כך לפי דירוג ה'אקונומיסט'. נשים את הדברים על השולחן, זה לא שבעבר היא הייתה בתחתית הרשימה…אבל מקום ראשון זה בהחלט הישג , אומנם מפוקפק אבל הישג…

תפיסת הכתר של תל אביב במקום הראשון נובעת מכמה גורמים. אבל ללא ספק הבולט מבינהם הוא התחזקות השקל.

הסיבות לכך שהשקל מתחזק כבר לא מעט זמן, (מלבד העובדה שהכלכלה הישראלית חזקה וצומחת) הן ששוק המט"ח בישראל קולט לאחרונה מיליארדי דולרים, כאשר בראש ובראשונה ניצבות חברות ההיי-טק שנמכרות במאות מיליוני דולרים וגם הגז הטבעי שלא טומן ידו בצלחת ונמכר לחו"ל בסכומי עתק .

כמובן, בזרם הדולרים הנכנס ישנו נתון לא מפתיע שמצביע על כך שרכישות הדולרים ע"י הישראלים הלכו ופחתו באופן משמעותי, מאחר שכמות היוצאים לחו"ל לחופשה, ירדה גם היא ביחס לשנים עברו בצורה דרסטית.

אבל עם זאת, יש לזכור, כי לצד נקודות החוזק ישנן גם נקודות תורפה שאמורות דווקא להחליש את המטבע, כמו הריבית האפסית או המצב הגיאופוליטי הרגיש. אבל בפועל, נכון למועד זה השקל שומר על חוזקו.

אז…האם כדאי להילחם בהתחזקות השקל או שדווקא זה דבר מבורך שהשקל חזק? תלוי את מי שואלים! התחזקות השקל פוגעת מאוד ביצואנים הישראלים, שאת ההוצאות שלהם כגון שכר או ארנונה הם מוציאים בשקלים ולעומת זאת את ההכנסות ממכירת המוצרים הם מקבלים במט"ח.

לעומתם הישראלים שיוצאים לחופשות בחו"ל מצליחים לחסוך הרבה כסף כי כל רכיבי החופשה החל מכרטיס הטיסה דרך המלון ועד לקניות ביעד התיירות זולים באופן משמעותי בשל היחלשות המט"ח. כמו כן, גם אלו שאוהבים לעשות קניות דרך הרשת הרגישו בחודש האחרון שמלבד כל הסיילים גם חוזקו של השקל עזר להם לקנות יותר מוצרים מבעבר.

לכולנו ברור, שאין ספק שהשקל התחזק מאוד לאחרונה והוא נמצא בסביבות רמות שיא שלא היה בהם כבר מעל לשני עשורים מהסיבות שמנינו לעיל, אך השאלה האם המגמה תמשיך? או שמא בכלל הגענו לשיא ומכאן השקל רק ילך ויחלש?

לדעתי לא ניתן לחזות לאן ילך יחס השקל/דולר. בעתיד הרי בכל רגע יכול להגיע זן חדש של קורונה ולהביא איתו האטה משמעותית לכלכלה, בנוסף, גם יש לזכור שאנו חיים על חבית נפץ שנקראת המזרח התיכון ובכל שנייה יכולה להתחולל הידרדרות ביטחונית, שעלולה לפגוע בכלכלת ישראל. כל אירוע כזה יכול לפתע להפוך את המגמה ולהשפיע בצורה משמעותית על שוק המט"ח.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים