שיתוף
תגובות
דעות » הדרך לריסון איראן היא להעמיד איום אמין
דברי ימינו
כאן אין תמימות. אנחנו מבינים לאן איראן חותרת, ולכן, עם ביידן או בלעדיו, ישראל תמשיך במאמציה לרסן את האיראנים ולמנוע את התבססותם במזרח התיכון • טור ל'בחזית'
טילים איראניים | צילום: Anton_Medvedev, שאטרסטוק

ביום מן הימים, כאשר יכתבו את דברי ימינו, של הדור הזה, לבטח שנראה הרבה מן הכתוב על המלחמה המתמשכת שלנו, עם ישראל, ב"זרועות התמנון" האיראני.

ב-20 השנים האחרונות מנהלת איראן בראשות ממשל האייתולות מלחמת מוחות, המשולבת הפעולות קרקעיות שכל תכליתן לחנוק את מדינת ישראל היקפית. מלבנון, דרך סוריה, עיראק, תימן וקרן אפריקה, מנסים האיראנים להשתלט על המזרח התיכון, ולהשמיד את "השטן הקטן", כפי שהם מגדירים זאת, אותנו. "השטן הגדול" של האריאנים הוא ארצות הברית של אמריקה אגב. ובהקשר הזה, הם שורפים כל שנה את דגלינו לצד דגל האמריקאים בתרועה רמה.

אולם משהו קרה בעשור האחרון. משהו שמטלטל את הסף האיראני, ששומט להם את השטיח מתחת לרגליים. משהו שהם לא ציפו לו. כשהאיראנים החלו לנהל מערכה נגדנו, הם ראו אותנו חלשים, חסרי תעוזה, ופריכים. הם חשבו שבפעולות טרור הם ישברו את רוחינו ויניסו אותנו. אך בעשור האחרון משהו קרה.

ומה בעצם קרה?

מדינת-ישראל החליטה לא להשפיל ראש בפני המשטר מחרחר המלחמה מטהרן, ובסדרת פעולות מתמשכת, רובן סמויות וחלקן גלויות, זרועות התמנון האיראני נפגעות, ומשתבשות, ופעמים רבות כושלות. לא מעט מהפעולות האלו מיוחסות לצבא ההגנה לישראל. חלק מהפעולות האלו מכוונות כנגד המאמץ האיראני לבנות נשק גרעיני להשמדה המונית.

צה"ל העצים באופן דרמטי בשנים האחרונות את יכולות הפעולה שלו מעבר לגבולות האויב. בעומק. בחצר האחורית של מחרחרי המלחמה האלו. השבוע חשף ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, טפח קטן ממכלול הפעולות האלה, הכוללות לרוב מאמצים באוויר, בים, בזרועות המודיעין ורשתות המחשוב – זהו מאמץ משמעותי, משכולל ומאוד ממוקד.

המאמץ הזה לווה בשנים האחרונות בגיבוי משמעותי מהאמריקאים, בהובלת הנשיא טראמפ. באמריקה מבינים ששותפות עם ישראל היא תנאי לנטרול השאיפות ההרסניות של איראן- ויש לשער שאמריקה מסייעת לנו במערכה הזו רבות. אך גם באמריקה יש התלבטויות ותפיסות שונות. ממשל אובמה, הקודם לממשל טראמפ פנה לאיראנים במשא ומתן דיפלומטי וניסה לרסן בדרך זו את שאיפותיו המגלומניות של המשטר הצורר. האיראנים, בעורמה רבה, הצליחו לשכנע את האמריקאים אז כי הם יקפיאו את פעילותם בתחום הגרעין. ממשל אובאמה השתכנע ובתמורה הסיר את הסנקציות הכלכליות מאיראן. אותם כספים שהאיראנים החלו לצבור מימנו את המשך פעילות הטרור של חיזבאללה, את המלחמה שלהם סביב המפרץ הפרסי, בסעודיה ובתימן, ואת הלחימה בסוריה.

איראן לא מחפשת רווחים כלכליים, לא קידמה, ולא שלום. איראן מחפשת מלחמה. ושם הסכם רופס לא יניא אותם מכוונות ופעולות ההשמדה שהם רוקחים. הדרך היחידה לרסן את איראן היא להעמיד מולה איום צבאי וכלכלי אמין ואפקטיבי. כשהאיראנים יבינו שהם נתונים תחת איום משמעותי לשרידות שלהם, רק אז, הם יפנו לאחור. לא הגענו עוד לשלב הזה.

וכעת התחלף הממשל בארצות הברית, תחת הנשיא ג'ו ביידן, שהיה סגנו של אובאמה. כבר בקמפיין הבחירות שלו הצהיר ביידן שברצונו לחזור להסכם הגרעין עם איראן. הכוונה הזו מסוכנת מאוד, שכן היא מחזירה את המשטר השיעי ליכולות הכלכליות שיאפשרו לו שוב להשקיע בטרור ובהתחמשות. איראן בימים אלו מצויה בקשיים כלכליים משמעותיים, כורך לנסיגתו של הנשיא לשעבר טראמפ מאותו הסכם שחתם אובאמה.

המאמצים כנגד התחמשות והתפשטות איראן מצויים בנקודה קריטית. תשדורת רופסת מצד המערב לעבר האיראנים היא בדיוק מה שמשטר האייאתולות מצפה לו. השאלה היא האם הנשיא ביידן ישתכנע ויפעל בשונה מהנשיא אובאמה. האם המשא ומתן עם איראן ירסן את הפעולות ההרסניות שהיא מובילה? זוהי בהחלט עת של חשש.

עם זאת, לפחות לפי הרמטכ"ל כוכבי, כאן בישראל אין תמימות. אנחנו מבינים לאן איראן חותרת, ולכן, עם ביידן או בלעדיו, מדינת ישראל תמשיך במאמציה לרסן את האיראנים ולמנוע את התבססותם במזרח התיכון. בימים אלו, בהם אנו מתקרבים לימי פורים ראוי להיזכר – בעורמה וביצירתיות יכולנו להמן הרשע – ראוי שנמשיך לפעול באותה רוח.

הכותב הינו אלוף משנה במילואים, מפקד חטיבת שריון לשעבר בצה"ל, כיום חוקר יחסי צבא וחברה, מחבר הספרים "האדם שבטנק", ו"כיוון ברור", חבר תנועת הביטחוניסטים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים