שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » ההבטחה המיוחדת: אני זמין בשבילך!
סיפור לשבת
מוהל "חסידי" עם מכנסיים קצרים, ו"חסיד" שמגיע לטיש בעיצומה של שבת ברכב… • סיפור מופלא לפרשת קדושים
הרה"ק רבי ישראל מסטולין - הינוקא | צילום: ויקיפדיה

"רבי, שמא תוכל לבוא להשלים מניין בברית מילה?"

הגאון רבי דוד משה טננבוים, יו"ר 'ועד הישיבות', הנהן בראשו לחיוב. הוא שהה בפרדס חנה לנופש בימי בין הזמנים מטעם 'ועד הישיבות'. אם יהודי מבקש להשלים מניין לברית מילה ושום דבר לא בוער – מדוע לא?

בהגיעו לבית בו נערכה הברית, נדהם רבי דוד משה לגלות שהמוהל הוא יהודי הלבוש מכנסיים קצרים… פליאתו התעצמה וגברה כאשר המוהל בירך בדבקות ובהגייה חסידית את הברכה: "אשר קידשנו וציוונו על המילה"…

לאחר שהסתיימה הברית, פנה רבי דוד משה והתעניין אצל המוהל מהיכן ההגייה החסידית שבפיו.

"מה זאת אומרת?" נענה המוהל שהתברר כסבו של הרך הנולד, "אני חסיד ויז'ניץ מהבית"…

בהמשך שאל הסבא את רבי דוד משה אם ירצה לבקר את הסבא-רבא של התינוק, אביה של הסבתא מהצד השני. "הוא היה אצל הרבי ה'ינוקא' מקרלין", לחש לרב טננבוים.

יו"ר ועד הישיבות נענה להזמנה. עד מהרה ישבו השניים בביתו של יהודי קשיש שאף הוא התגורר בפרדס חנה. מצוות הוא לא שמר, אולם כשהחלו לדבר איתו אודות הרבי מקרלין – עיניו נדלקו. "חבר שכנע אותי לבוא איתו ל'טיש' שערך הרבי ה'ינוקא'".

ה'ינוקא' הלא הוא הרה"ק רבי ישראל מסטולין, שעלה על כס אבותיו בגיל צעיר מאוד וזכה לכינוי הזה לדורות. מאוחר יותר, הזדמן הרה"ק מקרלין לפרנקפורט שבגרמניה, ועל שמה כונה גם 'הפרנקפורטער'.

"שמעתי לעצת חברי", המשיך לספר הסבא-רבא לרבי משה דוד טננבוים, "והגענו יחד בליל שבת לטיש, כאשר את דרכנו עשינו ברכב…" רחמנא ליצלן.

השניים נכנסו אל ההיכל הגדול, הביטו בהתפעלות בהמוני החסידים, הזינו את עיניהם בדמותו של הרבי מקרלין, ואז הושלך הס בחלל. הרבי החל לומר דבר תורה.

"קדושים תהיו", פתח הרבי מקרלין את דבריו, "כי קדוש אני ה' אלוקיכם. איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותיי תשמורו, אני ה' אלוקיכם. אל תפנו אל האלילים ואלוהי מסכה לא תעשו לכם, אני ה' אלוקיכם".

ה'ינוקא' קדישא הצביע על כפילות בלשון הפסוק: היה מתאים יותר לכתוב את שלושת הפסוקים ברצף, ורק לאחר מכן לסכם "אני ה' אלוקיכם". מדוע המילים הללו נכתבו שלוש פעמים?

ביאר הרבי: "יש יהודי שמקיים 'קדושים תהיו'. הקדוש ברוך מבטיח לו "אני ה' אלוקיכם", אני זמין בשבילך. כשאתה צריך אותי – תקרא לי ואני אענה!

"יש יהודי שהוא במדרגה פחותה יותר. הוא מכבד אב ואם ושומר שבת, אבל את שאר המצוות הוא לא ממש מקיים. גם ליהודי כזה מבטיח הקב"ה: אני ה' אלוקיכם! תקרא לי כשתצטרך ואענה לך.

"ויש יהודי שנמצא במדרגה פחותה מאוד", המשיך הרבי, "הוא מגיע לטיש עם רכב בשבת… אבל הוא דואג שבניו ובנותיו לא יתחתנו עם גויים, בגלל שחשוב לו הקשר עם הקדוש ברוך הוא. גם ליהודי כזה מבטיח הקב"ה: אני השם אלוקיכם!"…

"שמעתי את דברי הרבי", סיים הסבא את סיפורו, "ורעדתי כולי. הרבי מדבר אלי! בתי הייתה בקשר עם בחור גרמני והם רצו להתחתן. היה ברור לי שלא אתן לזה לקרות!

"קניתי עוד באותו חודש כרטיסי הפלגה ועלינו לארץ ישראל! זמן קצר אחר כך נסגרו שערי גרמניה על כל היהודים שבתוכה… הילד שהיום השתתפת בברית שלו, הוא נכדה של הבת שכמעט התחתנה עם גוי.

"הקדוש ברוך הוא הראה לי שהוא זמין בשבילי!"…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים