שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ההכרה בישראל ובירתה וההשלכות המדיניות
הישג לטראמפ
בעיצומה של השבת הודיעו ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ אשכנזי על כינון יחסים דיפלומטיים עם קוסובו • מדוע הפרה ישראל לראשונה את מדיניותה וכיצד יגיב פוטין?
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדאללה חוטי במעמד חתימת ההסכם בחדר הסגלגל | צילום: Joyce N. Boghosian, הבית הלבן

בעיצומו של המרוץ לנשיאות, הפתיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם כניסת השבת (שעון ישראל), כאשר הכריז על כך שישראל תכונן לראשונה יחסים דיפלומטיים ותכיר בקיומה של מדינת קוסובו.

זוהי המדינה האירופאית הראשונה שמתכוונת לפתוח את השגרירות שלה בירושלים, ובכך להכיר בה כבירת ישראל. כבר לפני שנתיים הצהיר נשיא קוסובו האשים טאצ'י, כי אם ישראל תכיר בקוסובו – ארצו תפתח שגרירות בירושלים.

בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, כתב טראמפ כי "זהו יום נהדר נוסף לשלום במזרח התיכון. קוסובו עם הרוב המוסלמי וישראל הסכימו לנרמל את הקשרים ולכונן יחסים דיפלומטיים. כל הכבוד. עוד מדינות מוסלמיות וערביות נוספות יבואו בהמשך", כתב תוך שהוא רומז להסכמים עם בחריין וסודן.

הכרזתו של טראמפ באה לאחר יומיים של מגעים אינטנסיביים עם ראשי המדינות קוסובו וסרביה, שבסיומם הושג לראשונה מאז 2008 הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. באיחוד האירופי ניסו במשך שנים לתווך בין סרביה לבין קוסובו והציבו את הנורמליזציה ביניהן כתנאי להצטרפותן לאיחוד האירופי, אך לבסוף היו אלה האמריקאים שהובילו את ההסכם בין המדינות – במסלול עוקף שעיקרו הסכם סחר בין המדינות.

על פי הודעת משרד ראש הממשלה, התקשר טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתו עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי ובירך את שני המנהיגים על החלטתם לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות. בנוסף, ראש ממשלת קוסובו הודיע בפגישה כי קוסובו תפתח שגרירות בירושלים.

"קוסובו תהיה המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שתפתח שגרירות בירושלים. כפי שאמרתי בימים האחרונים – מעגל השלום וההכרה בישראל מתרחב וצפויות להצטרף אליו מדינות נוספות", אמר נתניהו.

חוטי בירך על הכרזתו של נתניהו. "קוסובו תעמוד בהבטחתה להציב את נציגותה בירושלים", אמר. "מברך על הכרזתו של ראש הממשלה הישראלי בנוגע להכרה במדינתנו".

בראיון ל'ישראל היום' אמר נשיא קוסובו, האשים טאצ'י, כי "ההכרה ההדדית בין קוסובו וישראל היא הישג היסטורי. בעודי מצפה לפתוח את שגרירותנו בירושלים, אני מודה לארצות הברית שאפשרה לשתי המדינות לבנות שותפות חזקה בין שתי מדינות ריבוניות".

טאצ'י הוסיף ואמר, כי "העם בקוסובו והעם בישראל יצרו קשר שלא ניתן לשבור אותו באמצעות הקרבה, מאבק ולחימה לקיום במשך ההיסטוריה. לכן, אני מאמין שהיום הוא רק המשך של ידידות ארוכה בין שתי המדינות".

פרשנים מדיניים הביעו תהיות נוכח ההכרה הישראלית בקוסובו, שכן למרות שזכתה עד כה בהכרה של למעלה מ-100 מדינות, ישראל מעולם לא הכירה בה כיישות מדינית עצמאית, מחשש כי צעד שכזה יהווה תקדים להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. עד להכרה זו נהגה ישראל שלא להכיר בבדלנות לאומית של קבוצות אתניות שונות.

להחלטה בירושלים להכיר בקוסובו השלכות מדיניות נוספות, שכן ההחלטה מנוגדת למדיניות הרוסית. זו גם הסיבה לכך שעד כה לא הוכרה קוסובו כמדינה נפרדת בארגון האומות המאוחדות, מאחר ורוסיה היא בעלת בריתה של סרביה ובעלת זכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם.

בסרביה לא התלהבו מההכרה הישראלית בקוסובו, ולמרות החתימה על ההסכם מיהרו לקרר את האווירה החגיגית בבית הלבן. "אם ישראל וקוסובו מסכימות (לכונן יחסים) שיסכימו, אנחנו לא נתמוך בזה", אמר נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'. "אנחנו אמרנו לארצות הברית ולישראל – אם תכבדו את סרביה אנחנו נעביר את השגרירות לירושלים תוך שנה. עם זאת, ישראל היא מדינה ריבונית ואיננו יכולים לשלוט בהחלטות שלה".

ברשות הפלסטינית מיהרו להגיב בזעם להסכם, שכמו קודמו עם האיחוד האמירויות, עשוי לקבור סופית את רעיון המדינה הפלסטינית. "טראמפ ינקוט בכל פעולה, הרסנית ככל שתהיה לשלום ולסדר העולמי, רק כדי לנצח מחדש בבחירות", אמר בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת. "המהלך, בדיוק כמו הסכם איחוד האמירויות הערביות, אינו עוסק בשלום במזרח התיכון", הוסיף.

למרות הבשורה המדינית, היו מי שזעמו על עיתוי הכרזתה בישראל הרשמית, תוך חילול שבת קודש. עם צאת השבת פרסמה 'התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית' הודעה, בה נכתב כי היא "רואה בחומרה את התנהלותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר החוץ גבי אשכנזי, שבחרו לחלל את השבת באופן פומבי ובוטה".

עוד נכתב בהודעה, כי "בזמן שהמוני בית ישראל התפללו קבלת שבת בבתי הכנסת, פרסם נתניהו הודעת ברכה בתקשורת העברית על חיזוק היחסים המדיניים עם קוסובו, ולא המתין לצאת השבת כפי שמצופה מראש ממשלת ישראל. כך נהג גם שר החוץ, שפרסם הודעה באמצעות דובר משרדו כשעה לפני צאת השבת. בכך פגעו נתניהו ואשכנזי ביום המנוחה הלאומי, בסטטוס-קוו ובקוד ההתנהלות המתבקש משבעת סמלי השלטון במדינת ישראל".

בתנועה הוסיפו וציינו, כי "אין זו הפעם הראשונה שבה ראשי השלטון פוגעים בשבת, ואנו מצפים מן הליכוד, מכחול לבן ומיתר השותפות הקואליציוניות להוקיע התנהגות פסולה זו".

גם חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס גינה את עיתוי ההכרזה, ואמר כי "בכל הכבוד, ההערכה וההערצה למאמצי השלום של ראש הממשלה מר בנימין נתניהו עם מדינות נוספות. ההודעה, חשובה ככל שתהיה, על הסיכום המדיני עם סרביה, יכולה להימסר חצי שעה או שעה קודם כניסת שבת המלכה ולא חצי שעה אחרי כניסתה. כמדינה יהודית חשוב שנקפיד על דברים שבעבר גרמו להפלת ממשלות", כך אבוטבול.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים