שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » נדחתה ההצעה לדחות את הרחבת העיר קרית גת
בעקבות חשיפת 'בחזית'
בזכות לחצים של ליצמן ודרעי: בתום דיון סוער ונוקב במועצה הארצית לתכנון ובנייה, אושרה התוכנית של קרית גת, כולל ביטול השלביות וההתניות של הועדה המחוזית
אריה דרעי ויעקב ליצמן | צילום: דוד כהן, שאטרסטוק

בעקבות חשיפת 'בחזית' כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום מבקשת לדחות את תוכנית מערב העיר קריית גת – שפיר בלפחות עשור, התקיים הבוקר דיון סוער ונוקב במועצה הארצית לתכנון ובנייה, במהלכו אושרה התוכנית של קרית גת, כולל ביטול השלביות וההתניות של הועדה המחוזית.

ל'בחזית' נודע כי לאחר הפרסום הפעילו ראשי המפלגות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי ושר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, לחצים כבדים והביאו להורדת ההצעה מסדר היום.

מטעמו של דרעי נמסר לאחר הפרסום הערב ב'בחזית' כי "המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, קיבלה היום החלטה להמליץ לממשלה, על הרחבת המרקם העירוני של קרית גת וכן על הגדלת שטחי הפיתוח של העיר".

"המועצה השתכנעה, לאור תוספת הפיתוח המתוכננת לעיר, ניתן היקף ראוי של 'שטח פתוח מיוחד' אשר יאפשר מענה לפנאי ונופש לרווחת תושבי העיר והמרחב ולפיכך ההחלטה כוללת הרחבה של המרקם העירוני של קריית גת בתמ"ךתא 35 גם לשטח שמצפון מערב לעיר". 

"המועצה הארצית, לאחר ששמעה את המוזמנים ודנה בשינוי לתכנית המתאר המחוזית, השתכנעה בחשיבות קידומה של התכנית, הן כמענה לצורכי הפיתוח של העיר קרית גת בטווח הארוך למגוון מגזרי אוכלוסייה, הן לצורך הרחבת שטחי התעסוקה של העיר והן עבור שטחים  של פנאי ונופש לאוכלוסיית העיר, שעיקרם לאורך נחל לכיש, זאת במסגרת הגדרת "שטח פתוח מיוחד"". 

"השינוי בתמ"א 35 ולתכנית המתאר המחוזית, עליהן החליטה המועצה הארצית צפוי לייצר ודאות לגבי כיווני הפיתוח של העיר על בסיס ראיה תכנונית כוללת וצופה פני עתיד ויאפשרו את קידומה של תכנית המתאר הכוללנית לישוב".

"המועצה הארצית רואה חשיבות בפריסת הפיתוח העירוני בצפונה, במערבה ובדרומה של העיר, אותו ניתן יהיה לקדם במקביל וברצף לפיתוח העירוני הקיים". 

שר הפנים, אריה דרעי: "החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה תסייע לקרית גת להתפתח צפונה, מערבה ודרומה ולהפוך לאבן שואבת למגוון אוכלוסיות שמשוועות לפתרונות דיור באזורים נגישים תחבורתית ולמרכזי תעסוקה משמעותיים. קרית גת חייבת לקבל מענה אמיתי במסגרת הסכמי הגג לאור הדיור המואץ שיקודם במסגרתה".

כזכור, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום ביקשה לדחות את קידום תוכניות הבנייה במערב קריית גת-שפיר בשנים רבות, בנימוק כי במידה והעיר רוצה להתרחב עליה לממש קודם את עתודות הנדל"ן הפנימיות שלה, באמצעות קידום פרויקטים נרחבים של התחדשות עירונית.

במסמך החלטות הוועדה צוין כי הוועדה מבקשת לאשר את הסעיף "שלביות בפיתוח מגורים", המציע מסגרת תכנונית לצמיחתה של העיר מ-63,000 ל-246,000 תושבים. כלומר, אוכלוסיית העיר עתידה לרבע את עצמה (פי 3.9 מגודלה הנוכחי), וזאת באמצעות תוכנית שלבית הכוללת תחילה פרויקטים של תמ"א 35 בלבד.

בכך, דחתה למעשה הוועדה את כלל התכניות להתרחבות העיר בשנים רבות. זאת, מאחר ועד שיושלמו כלל התכניות לפינוי בינוי יחלפו למעלה מעשר שנים.

מעיון בפרוטוקול הוועדה עולה, כי מי שהביע בדיון הקודם את רוח המפקד (שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן) היה מ"מ נציג רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בוועדה, רפי אלמליח, שטען כי התוכנית נועדה למנוע את גידול האוכלוסייה החרדית בעיר ושמירת הרוב החילוני.

בדבריו כיוון אלמליח לעובדה כי גם אם תקודם תוכנית להתחדשות עירונית בשכונות החרדיות, יימנעו הקבלנים מלהתמודד עליה, שכן מאחר ובנייה לגובה לא מתאימה למגזר החרדי, לא יוכלו הקבלנים להנות ממלוא הזכויות בפרויקט התחדשנות עירונית. במקום להרוויח עשר דירות על כל דירה, הם יוכלו להרוויח במקרה הטוב חמש דירות.

בשיחה עם 'בחזית' טענו גורמים המעורים בפרטים כי להחלטות הוועדה בעניין אין כל קשר לתוכנית הדגל של שר הפנים אריה דרעי ושר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, להקמת 8,500 יחידות דיור עבור המגזר החרדי במערב העיר, שכן ההחלטה עוסקת בסמכויות הרשות המקומית ולא בסמכות משרדי הממשלה. "משרדי הפנים והשיכון ממשיכים לקדם את התוכנית", נמסר ל'בחזית'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים