שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "החרדים לא יהיו אלו שיעניקו את השלטון לסער"
פאנל בחירות
יועצי התקשורת והאסטרטגיה רוני רימון ויוסי טאטיקה בפאנל בחירות ב'בחזית' מנתחים את סיכוי נתניהו להקים ממשלה, חולקים עצות לגנץ ומנחשים האם החרדים יישבו עם לפיד
רוני רימון יוסי טאטיקה | צילום: באדיבות המצלם

מערכת הבחירות הנוכחית מתאפיינת בין השאר במספר מפלגות גבוה יחסית המדשדשות בסקרים סביב אחוז החסימה ונמצאות בסכנת הכחדה לאחר שנים רבות בהן היו לשחקנים טבעיים במגרש הפוליטי ולחלק בלתי נפרד מההוויה הפוליטית הישראלית.

מה אם כן קרה איפה למפלגת 'מרצ' הוותיקה, מפלגת העבודה שפרשה לפתע כנפיים אך עדיין הנעלם סביב עתידה עדיין מרחף, האם על בני גנץ להביט נכוחה במראה להשפיל מבט ולהודיע על אפסון 'כחול לבן' במרתפי ארכיון הכנסת או שמא דווקא הוא בהיותו חלק מהממשלה וכ'מגן' שלטון החוק, הרי שבניגוד ליריביו דווקא הוא משובץ במקום ממנו ניתן רק להמשיך ולגדול? בהינתן תוצאות הסקרים האחרונים, האם החיבור בין סמוטריץ' לבן גביר נדון לכישלון או שמוקדם מדי לקבוע? את מי ימצא מולו נתניהו בליל הבחירות? את 'יריבי יאיר לפיד', את 'גדעון' או את נפתלי? ושאלת השאלות, האם מדינת ישראל תמצא את עצמה בעוד 4 חודשים צועדת בפעם החמישית אל הקלפי בתוך כשנתיים?

בעיני 'הכרזה' על מועמדות לראשות הממשלה לעיתים אף עלולה להיות מזיקה, ברגע שאתה מכריז על עצמך כמועמד לראש ממשלה, האופן שבו הציבור בודק אותך הוא בפרמטרים אחרים לחלוטין וגם השיח כלפיך הוא אחר

יוסי טאטיקה

בניסיון להבין מה באמת הולך להיות, שוחח 'בחזית' עם שניים ממיטב האסטרטגים ומובילי דעת קהל אשר ייעצו לפוליטיקאים מכל שדרות המרחב הפוליטי, רוני רימון – יועץ אסטרטגי, שותף במשרד רימון-כהן, שעבד עם נתניהו בקמפיין של 2009 ויוסי טאטיקה – יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים, שעבד עם פוליטיקאים מימין ומשמאל.

מסתבר כי באופן לא מפתיע במיוחד, סקרי השבועיים האחרונים מלמדים על מגמת הצטמקות טבעית של מפלגת 'תקווה חדשה' בראשות גדעון סער שהצליחה לשמור על מומנטום לאורך שבועות ארוכים כשהיא נושקת למנדט ה-20, כך גם 'ימינה' בראשות נפתלי בנט שעמדה על מספרים זהים כמעט בכל הסקרים ואילו כעת נדמה כי השניים מתמודדים על השאלה מי תהיה 'המפלגה השלישית בגודלה' לאחר הבחירות זאת לאחר ש'יש עתיד' בראשות לפיד שנדמה היה בתחילת מערכת הבחירות כי החלה את דרכה לאחור כשכבר הגיעה ל-10 מנדטים בסקרים וזאת לאחר פרישתם של יעלון ושלח, דווקא היא הצליחה להפתיע ולהמציא את עצמה מחדש.

אנו מנסים להבין, האם לעובדה שבניגוד לסער ובנט שהכריזו על מועמדותם לראשות הממשלה הרי שבמערכת הבחירות הנוכחית ובניגוד לפעמים קודמות, לפיד כלל אינו מדבר על עצמו כמתמודד מול נתניהו על ראשות הממשלה, היא הנותנת להיפוך במגמת הסקרים ואם כן מה ההיגיון הצרוף בכך?

"תראה, באופן כללי אנחנו עדיין צפויים לשינויים במפת המנדטים עד למועד הבחירות. אמנם לא נראה שינויים דרמטיים וגדולים כמו לפני מועד סגירת הרשימות, אבל יהיו תזוזות", אומר יוסי טאטיקה.

"אנחנו רואים שנתניהו הכתיר את לפיד ליריבו בעוד לפיד מנסה שלא להיגרר ולהשיב מלחמה שערה. מפלגתו של לפיד ממשיכה לטפס בסקרים אבל עליה להשגיח ולהיזהר לא לטפס יותר מדי כדי שלא להותיר הרחק מאחוז החסימה מפלגות אחרות בגוש, קטנות בגודלן ואז הגוש עלול לצאת נפסד, לכן להערכתי זו הסיבה שלפיד לפי שעה אינו מעצים את הקרב מול נתניהו, כדי לא לפגוע במפלגות שעשויות להמליץ עליו אצל הנשיא לאחר הבחירות".

בנימין נתניהו | צילום: ערוץ 20

"ובאשר ל'הכרזה' על מועמדות לרה"מ – אין לכך כל משמעות, בעיני 'הכרזה' לעיתים אף עלולה להיות מזיקה, שכן ברגע שאתה מכריז על עצמך כמועמד לראש ממשלה, האופן שבו הציבור בודק אותך הוא בפרמטרים אחרים לחלוטין וגם השיח כלפיך הוא אחר, אני לא חושב שלהכרזה על מועמד לרה"מ יש איזשהו משמעות בקמפיינים וזאת בניגוד להערכות אחרות".

האם בנט נוקט באסטרטגיה נכונה בעמידה העיקשת שלא לפסול את נתניהו? הרי בסוף הסקרים מדברים בעד עצמם?

"אם אני הייתי צריך לייעץ ביום הרכבת הממשלה למפלגות, אני חושב שאם נפתלי בנט מעוניין להנהיג את הימין בעתיד, עדיף לו להמליץ על בנימין נתניהו לראשות הממשלה מאשר על גדעון סער", אומר טאטיקה בפסקנות.

"שכן אם הוא ימליך מועמד 'צעיר' מהימין יכול להיות שבזה הוא יסתום את הגולל על החלום שלו העתידי שלו להנהיג את הימין. העמימות בה נוהג בנט בכל הקשור לשאלת ההמלצה אצל הנשיא לאחר הבחירות, נכונה כרגע", הוא מסביר.

ריבן סבור כי "על אף שאני מאמין שמבחינת הגושים התמונה לאחר הבחירות, תישאר כפי שהיא כיום באזור ה'תיקו', אני מבחינתי סופר את 'בנט' יחד בגוש של נתניהו".

אם בנט מעוניין להנהיג את הימין בעתיד, עדיף לו להמליץ על נתניהו לראשות הממשלה מאשר על סער. אם הוא ימליך מועמד 'צעיר' מהימין יכול להיות שבזה הוא יסתום את הגולל על החלום העתידי שלו

יוסי טאטיקה

לדבריו, "דמות המפתח לאחר הבחירות בכל מקרה, זה בנט, שיהיה ברור. זאת ללא קשר למספר המנדטים שיהיו לו, העובדה שבניגוד לסער ולפיד ויתר מפלגות הגוש, בנט בחר שלא להחרים את נתניהו תעמוד לזכותו. אני חושב שהוא נקט בצעד זה, כדי שקולות מצביעי המרכז שתומכים בו בגלל המאבק שלו בקורונה, יישארו אצלו, בגדול, מדובר באנשים שאינם מתלהבים מביבי אך מצד שני אין להם אובססיה כלפיו".

"וסער, מצד אחד מסמן את מצביעי הליכוד מקרב אלו שאינם מולהבים מנתניהו ומחלק מחברי הכנסת של המפלגה והם חפצים בליכוד הישן, ומצד שני יש את אלו שמעדיפים את סער על פני לפיד מטעמים כאלה או אחרים. זו הסיבה שלטעמי סער עוד עלול להמשיך ולקטון, משום שאנשים שמאסו בנתניהו, יראו את לפיד צובר תאוצה יכול להיות שהם יעבירו את הקול שלהם ללפיד שכן הוא 'הכוכב מול ביבי', שמבחינתי אין לכך משמעות".

את העובדה שסער, בניגוד לכוכבים אחרים שדרכו בשמי המערכת הפוליטית, הצליח לשמר את המומנטום לאורך זמן ארוך יחסית מסביר רימון בכך ש"ברוב המקרים הסקר הוא הראשון הוא הסקר הטוב ביותר שאתה מקבל, ע"ע חולדאי ואחרים".

גדעון סער | צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו

"אני חושב שסער הצטמק לגודל הטבעי שלו. הרי מנין שואבים לפיד וסער את הקולות שלהם? ממפלגת 'כחול לבן' שבכנסת היוצאת עמדה על 16 חברי כנסת התפרקה. תוריד את 4 המנדטים ש'כחול לבן' מקבלת בסקרים, הרי שנותרו לך 12 מנדטים לחלוקה, שמתפצלים בין לפיד, בנט וסער, שכל אחד מקבל 4 מנדטים נוספים.

"בסוף, אלו מנדטים פריכים שעד הבחירות עוד עלולים להמשיך ולנדוד. השינוי היחיד שיהיה, זה שסמוטריץ'-בן גביר יעברו את אחוז החסימה, וזה יהיה הגורם לביבי, בנט והחרדים שיהיו יחד כ- 15-16 מנדטים לקבל יחד למעלה מ- 61 מנדטים", סבור רימון.

אנחנו עדים בשנה האחרונה על שינוי כיוון אצל לפיד בכל הקשור ליחסו כלפי החרדים, גם בקרב הנציגות החרדית היה מי שהזכיר את 'לפיד החדש' – האם לאחר הבחירות בהנחה שמפת המנדטים לא תהיה חד משמעית, החרדים ולפיד יכולים להפתיע בשיתוף פעולה?

"פוליטיקה זו אומנות האפשר, בקונסטלציה פוליטית כזו או אחרת, הכל יכול לקרות. אבל כדי שזה יקרה לדעתי 'יש עתיד' צריכה להיות זו שתרכיב את הממשלה הבאה", אומר טאטיקה.

עם זאת סבור רימון כי החרדים לא יינטשו את ביבי אלא אם כן יהיה ברור שהוא לא יכול להרכיב ממשלה. "אני מאמין שהם יעדיפו מערכת בחירות נוספת. לדעתי המצב היחיד שהם יילכו עם הקואליציה האלטרנטיבית היא רק אם היא תוקם גם בלעדיהם".

סער הצטמק לגודל הטבעי שלו. סער עוד עלול להמשיך ולקטון, משום שאנשים שמאסו בנתניהו, יראו את לפיד צובר תאוצה יכול להיות שהם יעבירו את הקול שלהם ללפיד

רוני רימון

"החרדים לא יהיו אלו שיעניקו את השלטון לסער או לפיד. אבל אם זה יהיה אצלם בלאו הכי ויהיה ברור שיש להם את הרוב להקמת ממשלה, אז יש מצב שהם ילכו, הם לא ירצו להישאר בלי כלום", הוא אומר.

המהלך של ביבי לחיבור סמוטריץ' ובן גביר יכול להזיק לנתניהו? זה נדון לכישלון או שמוקדם מדי לקבוע? כי אנחנו רואים את הסקרים בהם החיבור לא ממש מעניק את ה-61 לביבי?!

טאטיקה: "תראה, נתניהו כמו נתניהו מנהל כאן סיכונים. אני מניח שהוא לקח בחשבון לפני סגירת קצוות החיבור בין סמוטריץ' לבן גביר שהוא יותקף על זה, במיוחד כשהליכוד נדרש לעשות מאמץ כדי להחזיר אליו מספר מנדטים של ימין רך אשר חונים כרגע אצל סער ובנט, אבל אני חושב שב'ניהול הסיכונים' כשבוחנים סיכון מול סיכוי לליכוד לא היתה ברירה, האיחוד הזה היה נדרש בפרט לנוכח העובדה שבן גביר היה רץ עד הסוף ולא היה פורש, אני חושב שהליכוד עשה נכון".

רימון: "אני מעריך שבמבחן התוצאה החיבור הזה יוכיח את עצמו, אתה רואה שבכל הסקרים הם מקבלים בין 4-5 מנדטים. תראה, יכול להיות שאני אומר שסמוטריץ' יעבור ובסוף הוא לא. זה הרי קרוב. בנט ונתניהו, אם אתה מחבר את כל מערכות הבחירות האחרונות הם מגיעים יחדיו ובמשותף ל-40-42 מנדטים, אז החיבור יעניק את אותו נתון, 4 מנדטים לסמוטריץ', נניח שהחרדים יקבלו 16 ועוד 41-42 ביבי ובנט, זה על הגבול. יכול להיות שהחרדים יקבלו רק 15 מנדטים, שכן יהדות התורה על פניו נראית יותר חלשה מש"ס, אי אפשר לדעת".

אם הייתם צריכים לייעץ לגנץ, להערכתך – צריך להניח לרעשי הרקע ולהמשיך בכל הכח? בסוף הוא נמצא במקום שהוא רק יכול לגדול ולצמוח ממנו בחזרה…

"זאת שאלה מאוד אישית. לא נראה לי שגנץ נהנה מהחיים עכשיו", מעריך רימון שמסביר כי "אני לא מעריך שמשך השנתיים האחרונות הוא נהנה מהחיים, אולי מהקמפיין, אבל מהרגע שהקמפיין הסתיים להערכתי כל יום זה סבל בשבילו (ע"ע האמירה של גנץ על כך שאין לו כח ללכת לבית הספר). אני חושב שאדם שאין לו כח לצאת לעבודה ולא חייב לעבוד, שיחפש עבודה אחרת".

יאיר לפיד | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"האגו גורם לך להמשיך לסבול. ברמה האישית וזה לא קשור לפוליטיקה, מי אמר שכל בן אדם חייב להישאר במגרש הזה, פוליטיקה זה מקום קשה ואכזרי. אתה יכול לעשות מיליון דברים אחרים, אתה דווקא מתעקש לעמוד בראש סיעה של 4-5 ח"כים חסרי משמעות?!".

מצד שני אנחנו רואים שהבן אדם התחיל פתאום לעבוד, מאתגר את נתניהו בוקר וערב…

"אוקיי, וזה מה שמחזיק אותו בתמונה עם 4 מנדטים בסקרים", אומר רימון שמנתח את התרחיש בו גנץ כן מפתיע ונכנס לכנסת הבאה, "או שהוא יהיה סתם חבר כנסת אפרורי באופוזיציה וחסר משמעות, ונניח שהוא ייכנס לממשלה הבאה, שר ביטחון הוא כבר לא יהיה".

טאטיקה מצדו מעריך כי "בניגוד ליריביו, דווקא לגנץ יש יתרון שלדעתי הוא טרם מימש את זה עד הסוף אבל הוא מתחיל לנצל אותו עכשיו, והוא שבניגוד למפלגות אחרות במרכז-שמאל, הוא נמצא בעמדות השפעה, ולכן הוא יכול להוביל מהלכים אמיתיים ולא רק מהלכים הצהרתיים של קמפיין, אלא להזיז דברים בשטח, שיכולים להוסיף לו נקודות. עליו לנסות ולצבור הישגים. היציאה למערכת הבחירות הקשיחה במשהו את העמדות של 'כחול לבן', אני כן מזהה בימים האחרונים התחזקות קלה שלה בסקרים".

מרצ והעבודה עלולים למצוא את עצמם מתחת לאחוז החסימה, מה עליהם לעשות?

"אני מאמין שמרצ והעבודה בסוף, יעברו את אחוז החסימה", מעריך רימון. "אומר זאת כך: למפלגת העבודה כיום, יש יתרון בהנהגת מיכאלי שמייצגת ארגוני נשים. הסכנה הגדולה שלהם היא שלפיד יגדל על חשבונם. כך גם יש להם סכנה שמרצ תיקח קמפיין על חשבונה. אני לא רואה מאיפה העבודה ומרצ יכולים עוד לקושש קולות, שיגידו תודה אם הם יישארו בליל הבחירות כמו שהם עכשיו. לא רואה שקורה משהו דרמטי".

"ה'משותפת' גם היא נמצאת במקום מאוד מאתגר. את התעלומה בנדידת המנדטים מ'המשותפת' שבסקרים מקבלת באזור 8-9 מנדטים כאשר אך לא מפלגה אחרת בגוש מרכז-שמאל לא יוצאת מורווחת מכך מסביר רימון בכך שכאשר אחוז ההצבעה יורד המנדטים יורדים בהתאם. שנית, מפלגת מען שמצהירה כי תשב בקואליציית מרכז-שמאל ומקבלת גם היא בסקרים כ-1.9%, נוסיף לכך את ה-1% ש'מען' קיבלה בסקר של מנו גבע, יש להם כמעט עוד 4 חברי כנסת".

אני מאמין שהחרדים יעדיפו מערכת בחירות נוספת מאשר ישיבה עם לפיד. לדעתי המצב היחיד שהם יילכו עם הקואליציה האלטרנטיבית היא רק אם היא תוקם גם בלעדיהם. החרדים לא יהיו אלו שיעניקו את השלטון לסער או לפיד

רוני רימון

טאטיקה: "אכן, ישנם מספר מפלגות שמתנדנדות ועלולות שלא לעבור את אחוז החסימה, כל אחת כזו עלולה לשרת את הימין ומאחר ואין הרבה מה לעשות, אם באמת ראשי מפלגות המרכז-שמאל רוצים להיות אחראיים, עליהם להשגיח ולראות כמה שפחות לירות בתוך הנגמ"ש כרגע".

לדבריו, "אני מזהה בעייתיות בטשטוש הגבולות בין העבודה ל'מרצ'. קשה לפי שעה לעשות ביניהם בידול. הסכנה הגדולה היא שיש עשרה מנדטים בשמאל הקשה, המובהק, כפי שמשתקף בסקרים (6 עבודה 4 מרצ) אם כי להערכתי בפועל זה אפילו פחות".

"אומר אף יותר מכך, מה שיקרה ב'משותפת' עלולה גם הוא להשפיע על מה שיתרחש במפלגות הללו. לכן אני תוהה, כמה השמאל כבר יכול לשמור על עצמו כדי לא לפגוע האחד בזולתו ולהסתכן באחוז החסימה".

את היעלמות המנדטים של 'המשותפת' מסביר טאטיקה כי הדבר נעוץ בעובדה כי יש כאן מגוון משתנים, חלק מהם סוציולוגיים חלקם קשורים לאחוזי הצבעה ולהתלהבות בשטח מצביעי השמאל שהולכת ודועכת וזו בעיה שכאמור המפלגות יצטרכו לתת את הדעת על כך, זה אתגר לא פשוט.

"אני ער לקולות שאומרים שברגע האמת מצביעי 'מרצ' לא יאכזבו ויצאו מהבית להצביע אבל גם אם זה יקרה וייתכן מאוד שכן, זה יבוא על חשבון 'העבודה' או 'המשותפת', לכן אני חושב ששלושת המפלגות הללו משחקות על משחק 'סכום אפס'. אני לא רואה מהיכן הם יכולים להביא קהלים חדשים…"

מנסור עבאס?

"הוא מהווה נעלם גדול, אנחנו רואים שבסקרים מפלגתו אינה עוברת את אחוז החסימה ונושקת ל-2%. יכול מאוד להיות שהציבור הערבי בסוך לא ייצא להצביע. האתגר הכי גדול של 'מרצ' ו'המשותפת' הוא להחזיר את המצביעים שלהם".

הקמפיין שנתניהו מנהל אצל הערבים יצליח?

טאטיקה: "אני חושב שכן. אני יודע שזה נשמע לא הגיוני, אני יודע שיש מצביעים פרגמטיים בחברה הערבית הישראלית, שרוצים להשפיע על החיים שלהם ועל הדברים שמציקים להם וההערכה שלי שהוא יכול להביא קרוב לשני מנדטים מהמגזר".

עם זאת, סבור טאטיקה, כי הקאניבליזציה הכי גדולה, דהיינו היריבות הכי משמעותית כרגע נמצאת דווקא בקרב שבין סער לבנט. "מדובר בקרב מאוד מעניין ולהערכתי יימשך עד יום הבחירות. כל אחת מהן מבקשת להגדיל פער על יריבתה, נכון 'שתקווה חדשה' רושמת יתרון קל כרגע אך זה עדיין פתוח".

שאלת השאלות – בחירות מספר 5, כן או לא?

טאטיקה: "בהחלט לא מופרך אבל אני חושב שאנחנו נגיע לכדי הכרעה. מדובר במערכת הבחירות המאתגרת ביותר של נתניהו אי פעם. כאשר תקופת הקורונה חוללה מהפכים מאוד גדולים אצל נשיאים ברחבי העולם, אני אישית סובר שלולא הקורונה טראמפ היה נבחר לכהונה נוספת".

"למרות שהפעם בניגוד לסבבי הבחירות הקודמים לא ניצב מולו כח גדול ומאוחד כמו 'כחול לבן'. הרי ברור לכל בר-דעת שהליכוד תהיה המפלגה הגדולה ביותר, אבל זה לא מספיק. האופן שבו ישחק נתניהו לאחר הבחירות והדרך בה ינסה לאחד סביבו מחדש את מפלגות הימין כדי להמליץ עליו מחדש זה האתגר היותר קשה של נתניהו בעיני. כל הסיפור עם ההמלצות אצל הנשיא יהיה יותר מורכב הפעם".

"שים לב כי בניגוד למערכות בחירות קודמות, סדר היום הציבור התקשורתי, עוסק בקורונה, הפוליטיקה נדחקת למקום השני, לכן זה יהיה תלוי הרבה מאוד בשיח סביב הקורונה.  אומר זאת כך, ככל שאנשים יתחילו לחזור ולהרגיש בטוחים גם בעתיד הכלכלי שלהם, יותר אנשים יתחסנו והמשק יתחיל להיפתח והמומחים יגידו שהסיכוי לסגר נוסף הולך ומתרחק, הסיכוי של נתניהו יגבר. אם התחלואה חלילה תעלה מחדש סמוך לבחירות זו תהיה בעיה גדולה עבור נתניהו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים