שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הכנסת תצביע היום על חוק הגבלת הכהונה
"חוק פרסונלי"
ועדת הכנסת אישרה זירוז הליכים בחקיקת החוק שזכה לכינוי "החוק האיראני" ומליאת הכנסת תצביע עליו עוד היום בקריאה ראשונה
ניר אורבך | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אבי מעוז בדיון |
צילום: ערוץ כנסת

ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק-יסוד: הממשלה (תקופה מרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה), וכתוצאה מכך את הקדמת הדיון על החוק במליאת הכנסת וההצבעה עליו. הפטור אושר בתמיכתם של שישה ח"כים ללא מתנגדים או נמנעים.

עפ"י הצעת החוק, מי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים, לא יהיה רשאי עוד לכהן בתפקיד.

עוד קובעת ההצעה, כי יראו כמה תקופות כהונה, כתקופת כהונה אחת רצופה, אף אם חלפו פחות משלוש שנים בין תקופת כהונה, לזו שאחריה.

תקופה שבה כיהן אדם בתפקיד ראש הממשלה, שחלה לפני יום תחילתו של חוק זה, לא תובא בחשבון לצורך חישוב התקופה המרבית לכהונה לפי הצעת חוק זו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים, אינה בגדר כהונה כראש ממשלה, לעניין ההסדר המוצע.

יו"ר נעם, חה"כ אבי מעוז אמר בדיון כי החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה הוא חוק להגבלת העם. "מה שמבוקש פה, זה לא חוק להגבלת ראש ממשלה, זה חוק להגבלת העם", אמר חה"כ מעוז, "אנחנו הולכים להגביל את הרצון של העם, את יכולתו של העם להיות השליט הבלעדי במדינת ישראל. בשיטה הדמוקרטית שלנו, העם הוא הריבון, ולכן נוצרה השיטה הדמוקרטית שאנו מנהלים לפיה את מדינת ישראל מראשית הקמתה".

מעוז הוסיף ואמר, כי הוא "חושב שהחוצפה שיש לממשלה, בהביאה את החוק הזה, היא חוצפה נגד העם. אומרת הגמרא בעקבתא דמשיחא חוצפה יסגי – החוצפה תרבה. אני חושב שחלק מהעניין הזה שהחוצפה תרבה, זה חוצפת הממשלה הנוכחית, היא הולכת ברוב חוצפתה להגביל את רצון העם, אמנם היא ממשלה שקמה באופן חוקי, אך לא באופן דמוקרטי".

לסיום הוסיף יו"ר נעם: "יש פה רצון להגביל את העם, החוק נוגד את כל עצם המשטר הדמוקרטי של מדינת ישראל. אנחנו כמחוקקים צריכים להגן על העם מפני רצונה של הממשלה, ולא לדלג על שום שלב, אלא להתנהל ללא קיצורי דרך. אני קורא שלא לאשר את הפטור מחובת ההנחה לחוק".

ח"כ יאיר לפיד | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בישיבת סיעת 'יש עתיד' התייחס היו"ר יאיר לפיד להחלטת הוועדה והכחיש כי מדובר בחוק פרסונלי. "הכנסת תצביע היום בקריאה ראשונה על הגבלת כהונה לראש ממשלה בישראל. הבטחנו וקיימנו. יש עתיד מקדמת את החוק הזה כבר שנים. עכשיו הוא הגיע", פתח לפיד את דבריו.

"כל השנים באופוזיציה אמרנו, אם וכאשר נגיע לשלטון – יהיה פה שינוי. שינוי אמיתי, מהותי, בדרך שבה המדינה הזו מתנהלת, בסטנדרטים הערכיים שלה. הבאנו את השינוי. אני מודה ומברך את שר המשפטים גדעון סער, ואת ראשי הקואליציה כולם על העבודה המשותפת. גם זה שינוי. ממשלה שבה אנשים עובדים יחד, לא מרמים אחד את השני", אמר לפיד.

בהתייחס לטענות כי מדובר בחוק פרסונלי אמר לפיד, כי "זה נכון. הוא פרסונלי נגד נפתלי בנט, שהוא ראש הממשלה המכהן, והוא פרסונלי נגדי, מפני שהחוק קובע שאני אהיה ראש הממשלה אחריו. אנחנו מחוקקים אותו, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים. אנחנו רואים ושומעים בימים אלה בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות. לזה אנחנו שמים עכשיו סוף".

לפיד המשיך להתייחס לטענות האופוזיציה והעומד בראשה: "שמעתי את הטענה שחוק כזה לא קיים באף דמוקרטיה פרלמנטרית. באף דמוקרטיה פרלמנטרית גם לא היה ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים, על עבירות שהוא עשה בזמן שהוא מכהן. באף דמוקרטיה פרלמנטרית אין שר לשעבר שאומר שהוא יכניס אנשים למכלאות, לא ייתן לאופוזיציה להכנס לשטח הכנסת וידרוס את כל מי שחושב אחרת ממנו. אנחנו לא נדרוס אף אחד. אנחנו נפעל רק על פי החוק. אנחנו נתייחס בכבוד לרשות השופטת, אבל אנחנו פה בשביל לשנות סטנדרטים מקולקלים והרסניים. לתקן את הדרך שבה מתנהל השלטון במדינת ישראל. באנו לשנות, ואנחנו משנים. מבטיחים ומקיימים", כך לפיד.

גם יו"ר 'כחול לבן', שר הביטחון בני גנץ התייחס לחוק ובירך על העלאתו לסדר יומה של המליאה. בנאומו בפתח ישיבת סיעת כחול לבן אמר גנץ, כי "היום תעבור הקואליציה מבחן בגרות נוסף, כשנצביע על הצעת החוק שהייתה הראשונה שהגשתי עם בחירתי לכנסת – החוק להגבלת כהונה".

גנץ הוסיף ואמר, כי הוא "חושב שהגבלת כהונה תסייע גם בהאצת הישגים, בפיתוח דור מנהיגות איכותי, ותהפוך את ראש הממשלה מכוכב ב'הישרדות' שמנסה לעבור מקדנציה לקדנציה, למנהיג שמסתכל על הנעת תהליכים משמעותיים בהווה ובראייה צופת פני עתיד. כחול לבן שתדון בנושא בישיבת הסיעה כעת, תתמוך בחקיקה הזו, ואני מקווה מאוד שהיא תעבור".

גנץ בירך את שר המשפטים גדעון סער על קידום החוק וגם על תיקון ההצעה כך שראש הממשלה יכהן או 8 שנים רצופות בלבד או יצא לתקופת צינון בת שלוש שנים בין קדנציה לקדנציה.

בנימין נתניהו | צילום: ערוץ כנסת

בישיבת סיעת הליכוד התייחס יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לחוק להגבלת כהונת ראש הממשלה והזכיר את הסקר שפורסם אתמול בערוץ 20 ולפיו 54% מעדיף אותו בראשות הממשלה, פי 6 מבנט, יותר מפי 2 מלפיד וכמעט פי 10 מגדעון סער, שר המשפטים שהמפלגה שלו לא עוברת בעקביות את אחוז החסימה.

"גדעון סער רוצה למנוע מהציבור את ההחלטה שלו והבחירה שלו", הדגיש נתניהו. "הם דנים בחוקים האלה אתמול בממשלה ביום של פיגוע רצחני, הכל כדי לתת לכמה פוליטיקאים ופקידים להחליט מי יכול או לא יכול להתמודד, העיקר לשלול את הזכות של הציבור להחליט מי יוביל אותו".

"זה לא יעזור להם. אנחנו נחליף את הממשלה ונבטל את כל החוקים האנטי-דמוקרטים שלהם ונחזיר את ישראל למדיניות תקיפה ואיתנה שתבטיח את עתידה. הקואליציה רומסת את הדמוקרטיה גם בתוך הכנסת. הם רומסים בבריונות אין קץ את הזכויות האלמנטריות בכל הממשלות כשאנחנו היינו רוב בכנסת. לא היה דבר כזה בתולדות הכנסת", כך נתניהו.

עוד אמר, כי "לפיד וליברמן, ראש ממשלה חלופי ושר אוצר, פטרו את עצמם בחוק מלהגיע לקבינט הקורונה. כשאנחנו היינו בממשלה, שר הבריאות ושר האוצר וראש הממשלה, כולנו היינו בקבינט וישבנו מסביב לשעון כדי לתת מענה. זה כמו לנהל מלחמה בלי שר ביטחון מה שהם עושים. זה רק מוכיח עד כמה האמירות שלהם שקריות ורדודות, הכל מצג שווא. בקיצור זה לא דמוקרטיה, לא משילות, לא שלטון חוק. זאת בריונות רודנית ותו לא ואנחנו לא נאפשר את זה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים