שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » הלוגיסטיקה, השגרה החדשה והחששות • מיוחד
מלונאי הקורונה
הם חוששים מבעיה מיתוגית, מתנחמים מזה שהעולם כולו יידבק בסוף ורומזים על ציפייה שתזכרו להם את החסד • מלונאי הקורונה למגזר בשיחת עומק עם זאב אלפרוביץ'
סדר לימוד במלונית הקורונה קיסר | צילום: דניאל סימן טוב

בימים האחרונים החלו קופות החולים להתאים עצמן להנחיות החדשות ואלפי חולים 'מאומתים' שאושפזו במלוניות הקורונה נשלחו לביתם. מי מהם באכזבה רבה לנוכח החופשה שנגדעה, ומי בסיפוק של תחושת התרעננות והחלמה.

כיצד עובד הסנכרון בין משרד הבריאות, פיקוד העורף והנהלת המלוניות? מי קובע מתי 'משתחררים' ומסיימים את השהות במלון? ומדוע יש מלונות שחששו להירתם למאמץ הלאומי ולהתאים עצמם לתנאי משרד הבריאות ופיקוד העורף? כדי להשיב על שאלות אלו ועוד, שוחח 'בחזית' עם מארק ואלך, מנכ"ל מלון כינר, ועם שמוליק יונגרייז, מנכ"ל רוח הגלילית, על מנת לשמוע מכלי ראשון מה הניע אותם לפעולה ביחס למלונות ובתי אירוח אחרים ועל נכונותם להיות איש, במקום שאין הרבה אנשים.

כמלונאי, עד כמה זה מורכב לשנות פאזה מאתר נופש ל'מלונית קורונה', למיני בית חולים, איך בכלל בונים אתר רפואי במקום שיועד ותוכנן במודל תיירותי?

מארק: תראה, זה כבר הסיבוב השני שלנו. אל הסיבוב הנוכחי הגענו הרבה יותר בשלים, מוכנים ומאורגנים בהתאמה למלונית קורונה.

אנחנו הובלנו ופיקוד העורף רק בדק. בסיבוב הראשון בחודש מרץ, זה באמת היה מורכב. היינו אז בשיא ההתארגנות עם שיא תפוסה, לחג הפסח ופתאום הכל מתהפך ואתה נדרש ללמוד לפתע מושגים חדשים, כמו מיגון ואזור צהוב, אזור ירוק, חיילים שמסתובבים לך פתאום בתוך המלון, משרד הבריאות שתפס פיקוד עם דרישות. אורחים שאם אתה רוצה לדבר איתם, זה רק מרחוק או דרך וואטסאפ, אוכלוסייה מתחלפת שבהתחלה השתכנו אצלנו מבודדים אשר שבו מביקור בחו"ל, והכי הכי היה זה בהמשך הדרך כשקיבלנו החלטה להתאמה המוחלטת לאוכלוסייה החרדית.

אנחנו יודעים לעבוד עם כל ציבור וציבור, אבל כל ציבור דורש את המאפיינים שלו ונדרש בזה מצדנו הרבה מאוד גמישות.

ועל כל זה, מה שעומד אל מול ענינו זה כמובן הדאגה רבה לצוות, שמונה כיום כ-60 עובדים אשר מתוכם רבע ב'אזור הצהוב' כשהם עוטים על עצמם מיגון מלא, וברוך השם עד עכשיו לא היה אצלנו מקרה אחד של איש צוות שנדבק בנגיף ושימשיך ככה – אך זו דאגה.

יש לציין כי הכללים מאוד ברורים ופשוטים, כשמחלקים ארוחות האורחים שלנו אינם צריכים להסתובב… וכשיש עובד שלנו באזור, עליהם לשמור על שני מטר מרחק.

ברור לך שלא קל ליישם את הכללים הללו, המתח הפך לחלק משגרת חיינו, ואנחנו עושים את המקסימום. לא תמיד הדברים מתנהלים על פי השכל ויש כאן דאגה רבה.

"אנשים לא באים לנופש, זה סיר לחץ"

שמוליק: לפני כשנה לערך קיבלנו החלטה אסטרטגית להתאים את עצמנו לאוכלוסייה החרדית מתוך הבנה שגם לו מגיע להנות בהתאם לדרישות שהוא מציב. לא ראינו בזה פסול או מקום לביקורת, להיפך ראינו את זה בהערכה רבה לציבור שמבקש לשמור על עקרונותיו.

החל מחודש אפריל נרתמנו למאמץ הלאומי ונענינו להצעה להפוך את מרכז האירוח והנופש למלונית קורונה. לצורך כך הקדשנו את כל המלון לטובת האורחים למעט בריכת השחייה האסור על פי הנחיות משרד הבריאות. בית כנסת פעיל מקווה לגברים בתוך האתר, אנו מעניקים את כל השירותים הנדרשים ברוחניות וגשמיות.

ההיערכות היא שונה במובן שקשה לנו להיכנס פנימה. לא ניתן להסתובב בשטח הצהוב בו מתאכסנים האורחים אלא רק בשטח הירוק. הקושי הוא גם ביכולת להעניק שרות טוב ולכן אנחנו לא יכולים להיות כל הזמן בפנים ומסתפקים בצוותים שלנו שבאמצעות מיגון מתאים נכנסים פנימה ונותנים שרות.

המורכבות הגדולה היא בעובדה שאנשים באים לתקופה של בין שבוע ל-30 יום ובתפיסה שלהם הם לא באים לנופש. כשהם באים אלינו, הם לא יודעים במדויק מתי הם חוזרים הביתה, זה סיר לחץ, ועלינו כמלון להבין זאת וכל הזמן לנסות למצוא להם תעסוקה חדשה.

אתם מסונכרנים מול משרד הבריאות או פיקוד העורף?

מארק: גם וגם. מי שמנהל את כל האופרציה זה פיקוד העורף אך זה נעשה כמובן בתיאום מלא עם משרד הבריאות.

לטעמי, יש מקום לחדד את השאלה, שכן ברמה של ההתנהלות של המלון זה משרד הבריאות אך בנושאים הרפואיים זה של קופות החולים.

רוצה לומר, פיקוד העורף הוא שעומד מול קופות החולים שהם אלו ש'מאשרים' את ההגעה של האורחים המאומתים שלנו. הם גם אחראים על הטיפול הרפואי.

ח"כ יעקב טסלר בסיור במלונית הקורונה לביא | צילום: באדיבות המצלם | צילום: באדיבות המצלם

שמוליק: המערך הרפואי שייך אך ורק לפיקוד העורף. לנו אין קשר לזה. קופות החולים מארגנים לאורחים שלנו הסעה ומשעה שהם מגיעים אלינו הם עוברים לפיקוח קופות החולים עם בדיקות קורונה המתבצעות במקום אחת ליומיים שלושה.

כל מבקר מקבל מקופת החולים בו הוא חבר ערכה המכילה בין היתר מכשיר סיטוראציה אחוז חמצן בדם ועוד. כשעליהם לדווח על הרגשתם, כמובן שאם מישהו חלילה לא מרגיש טוב יש לנו רופא במקום. אם נדרשת עזרה רפואית חובש מטעמנו נכנס פנימה, אם נדרש פינוי על ידי מד"א אנחנו כמובן שדואגים לכך.

מנסים לתת להם הרגשה של שגרת חיים מקסימלית ומנסים ליזום להם הופעות ושלל פעילויות מגוון.

מי מעדכן את הקבלה על אורחים שצפויים להגיע, איך אתם בהמשך יודעים בכל יום כמה אורחים חדשים צפויים להגיע אליכם וכיצד להיערך?

מארק: באחד מחדרי המלון יושב חמ"ל של פיקוד העורף וכח המידע הזה מתנהל מהמשל"ט למח"ל אצלנו והם מזרימים את המידע הלאה שזה גם להנהלה וגם לקבלה. במשפט אחד: נדרש כאן שיתוף פעולה מלא.

יש כאן מצד אחד את פיקוד העורף שאחראי על הצד הלוגיסטי של האורחים, מצד שני יש גם מלון שעל כתפיו עומדות כל המטלות של אירוח. ב"ה יש שיתוף פעולה, ויש לי רק שבחים להעניק לפיקוד העורף על ההתנהלות עד כה.

שמוליק:  פיקוד העורף פנה אלי בשבוע האחרון ואמר לי, אם אתה מכיר אנשים מהמגזר החרדי שחולים בקורונה ובכך מסכנים את הסביבה בגלל שהם נמצאים בבית וקשה לשמור על כללי הריחוק בתנאים שכאלה, תגיד להם שייצאו לבתי המלון.

יש בתי מלון שנותנים שרות מעולה, לאו דווקא אנחנו, אני יודע שיש עוד מקומות עם שירות מקסימלי. אני קורא להם להיענות לקריאה ובאמצעות שיתוף הפעולה מצד כולם נוכל ביחד להתגבר על הנגיף.

ישנם מלונות או בתי אירוח שסירבו בתוקף להפיכתם למלוניות קורונה, יש לך מושג מדוע?

מארק: קודם כל, יש את חוסר הוודאות בכך שאתה לא יודע לקראת מה אתה הולך, הדבר השני זה הפחד, הדבר השלישי, שהוא מהותי, זה המיתוג. אף אחד לא מעוניין שייצמד לשמו התיוג של 'מלונית קורונה'.

אני יכול לומר לך שהחשש המיתוגי קיים. מצד שני, אני משוכנע שכאשר בעזרת השם הסיפור יהיה מאחורינו, הציבור החרדי יזכור את מי שנרתם לעמוד לצדו גם ברגעים פחות מרנינים.

אני יכול לומר לך שאחד הדברים שהבנו מהתחלה זה שעלינו להעניק לציבור האורחים שירות אקסטרה, למרות הנסיבות ומה שמסביב. עלינו לדאוג לחוויית אירוח טובה במסגרת המגבלות, לכן אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו מחדש ורואים מה אפשר לשפר.

תפילת שחרית במלונית הקורונה קיסר | צילום: דניאל סימן טוב

"הציבור לא טיפש וזוכר את מי שעמד לצדו"

שמוליק: תראה, המלונות חוששים ממה שיקרה ביום שאחרי הקורונה, הם חוששים ממה שיגידו אנשים על מלונות ששהו בהם חולי קורונה. החשש הוא, האם הלקוחות הפוטנציאלים יחששו לבקר במלונות קורונה, או ש'יעבירו' על זה.

אני יכול לומר לך שגם אנחנו התלבטנו בחודש אפריל אם ללכת על המהלך הזה, כשאז מדובר היה על צפי של חודש וחצי בלבד לתקופת קורונה. ואז החלטנו שהציבור לא טיפש, וזוכר את מי שעמד לצדו.

אנחנו מאמינים שכולם מבינים במיוחד בציבור החרדי, שמי שבא ונותן כתף, נכנס מתחת לאלונקה בסופו של דבר זוכרים לו את זה. מעבר לזה יש היבט נוסף והוא, שבשלב מסוים הקורונה הייתה בכל העולם…

אתה מדמיין לעצמך מצב בו כשוך חמת הקורונה שההורים לא ישלחו את ילדיהם לבתי ספר כי… היו שם חולי קורונה? או שהורים לא ייצאו למקום העבודה בגלל שכמה מהעובדים נמצאו חיוביים לנגיף? אני צופה כ-60% חזרה לשגרה בתוך פרק זמן קצר.

לסיום, יש גם דברים פחות נעימים שאתם נתקלים בהם בקרב האורחים?

מארק: התשובה מחולקת לשני רמות. ראשית, אכן מדובר באירוע מרגש. אנחנו נתקלים בבר מצווה, או ילד שיצא מכלל סכנה, בשבת נערך שלום זכור וביום שני ייערך ברית, אתה מטלטל כל הזמן בין מחלה לאירוע של שמחה.

הדברים לא פשוטים, מוציאים אנשים מהבתים ואומרים לכם לכו תנפשו קצת ואז פתאום מבינים שהכנרת סגורה, ולא ניתן לצאת מהמלון המוקף באנשי פיקוד העורף ומקבלים מזון שלא רגילים בבית, בסופו של דבר אין מדובר באירוע נעים, יש מגבלות, זה לא הנופש הרגיל, לוקח לאנשים מעט זמן להפנים את זה ואז העסק נרגע.

שמוליק: תראה, זה לא פשוט. אנשים מגיעים בסיר לחץ. חלקם כמעט פונו בכח מבתיהם. יוצאים מדירה של 4 חדרים למלונית עם חדר אחד או שניים. אני מבין את זה מה גם שלעיתים מצטופפים שניים בדירה… יש כאלה שמתעקשים לקבל יחידה פרטית או שהשכנים לא מוצאים חן בעיניהם ולא מצליחים להירדם בלילה בגלל הרעש וכדו'

אני חייב לומר שכל תלונה שמגיעה אלי אני משתדל לרדת לפרטים ולטפל בה ככל הניתן. אנחנו משתדלים לבוא לקראת המצוקה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים