שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » המנהיגים הגיעו לכתיבת האותיות בבונדסטאג
בשולחן של היטלר
באירוע היסטורי ומרגש בפרלמנט הגרמני התייצבו כל בכירי המדינה, כולל הקנצלרית והנשיא, למעמד 'כתיבת האותיות' לס"ת משואה: "גם מרקל דמעה", סיפר הסופר ל'בחזית'
מעמד כתיבת האותיות | צילום: בונדסטאג

אירוע היסטורי ומרגש אשר הותיר אחריו רושם עז נערך אתמול בבונדסטאג, בית הנבחרים של גרמניה, לרגל ציון "יום השנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ" אשר שולב יחד עם מעמד "כתיבת האותיות" לספר תורה עתיק אשר שרד את השואה ושופץ ותוקן בישראל בחסות ממשלת גרמניה.

מדובר באירוע רב רושם שכבר נקבע זמן רב מראש ואמור היה להתקיים בטקס מפואר ומפרשים בהשתתפות הרה"ר לישראל ורבני הקהילות בגרמניה, אלא שהקורונה הפכה את הטקס למעמד מצומצם ומוגבל אך בהשתתפות כל צמרת הממשל הגרמני שהביע סיפוק וקורת רוח מקיום האירוע שנועד ככל הנראה להוות סוג של 'תיקון' וסגירת מעגל מול העם היהודי.

"חשוב לדעת כי בגלל הקורונה, הבונדסטאג ביטל את כל האירועים שהיו אמורים להיערך בו, יש לדעת כי הנחיות הריחוק החברתי בגרמניה הינם קשוחים מבישראל, לא ניתן להיכנס לבית הנבחרים הגרמני עם מסיכה מבד כפי שרובנו עוטים, אלא רק עם מסיכה מסוג N95", אומר 'לבחזית' הרב שאול נקריץ רב קהילת קאסל בגרמניה שהוזמן לשמש כ'סופר הסת"ם' במאורע ההיסטורי.

לדברי הרב נקריץ, "למרות שבית הנבחרים ביטל את כל האירועים בגלל הקורונה והנחיות הריחוק החברתי, הרי שהאירוע היחיד, ואני מדגיש היחיד! שהוחלט על השארתו בלוח הזמנים הוא האירוע הנוכחי של הכנסת ספר התורה".

הרב נוקריץ ונשיא גרמניה

על השאלה מה גלגולו של ספר התורה ולתמיהה מדוע דווקא את הספר הנוכחי הוחלט להעביר לשיפוץ ולשיקום בעוד ספרי תורה רבים ששרדו את השואה אינם זוכים לכבוד המדובר משיב הרב נוקריץ, כי "מדובר בספר תורה שנתרם לפני השואה לקהילת זולצבאך הייחודיות של הספר מצויה בעובדה שעל ה'עצי חיים' חרוטה הביוגרפיה של הספר והאנשים שתרמו אותו כמו גם פרטים נוספים על הקהילה ועוד".

"בזמן שהגרמנים בזזו את בתי הכנסת הצליח רב הקהילה להבריח את הספר ולהעבירו למשמרת אצל שכן גוי שבסוף המלחמה מסר אותו לחיילי צבא ארצות הברית שעברו באזור. ככל הנראה וזו ההערכה שלנו היא שבין החיילים האמריקנים היה גם חייל יהודי שדאג שהספר יועבר לקהילת 'אמברג' שהחלה להתגבש לאחר השואה בעיירה זו, שם נשמר הספר עד לפני שנתיים כאשר הרב אליהו דריי, החליט לפנות לממשלה הגרמנית עם רעיון להשתתפות במימון תיקונו של הספר וחידושו, הם הסכימו ובתנאי ש'השלמת האותיות' תיעשה בפרלמנט הגרמני, בשידור חי ובנוכחות ראשי הממשל הגרמני שסוכם כי יופיע בהרכב מלא".

כתיבת האותיות בשידור חי

"הם קבעו את מועד האירוע לתאריך ה-27 לינואר בו מציינים את 'יום שחרור אושוויץ' וכאשר השנה ציינו בגרמניה 1,700 שנים להופעת היהודים הראשונים בגרמניה. (התיעוד הראשון מנוכחות יהודית על אדמת גרמניה מתועדת לתקופה זו בזמן הרומאים). אז הם ביקשו לצרף את הכל ביחד וביקשו לעשות אירוע גדול".

"מדובר באירוע שחולק למעשה לשניים, החלק הראשון בן 5 דקות במהלכו נשאו הנשיא שטיינמאייר והקנצלרית מרקל ובכירי ממשל נוספים דברים בגנות השואה ועל חשיבות המשך קיום חיים יהודים על אדמת גרמניה, ואילו החלק השני בו אני השתתפתי היה טקס 'השלמת האותיות' של הספר".

"כסופר סת"ם, ישבתי בחדר גדול ומרווח, על השולחן שהונח לפני הנחתי את ספר התורה ואז בזה אחר זה ולפי תכנית שסוכמה מראש נכנסו ראשי הממשל אחד אחד (בהתאם לכללי הריחוק החברתי), התיישבו בצד השני של השולחן, אחזו ב'עץ חיים' ו'השלמתי' אות נוספת, כך עד שסיימנו את הספר".

כיצד הגיבו ראשי המדינה לאירוע? ישבת לצידם, הצלחת להבין מה הם רוצים ומדוע האירוע היה כל כך חשוב להם?

"הנשיא שטיינמאייר התבטא ואמר כי 'המעגל נסגר'. דבריו עוררו הדים נרחבים, שכן המעגל שנסגר, הרי נוצר לפני 76 שנים כאשר הצורר הנאצי ימ"ש ישב באותו מקום, ב'רייכסטאג' ונתן פקודה לשרוף את בתי הכנסת וספרי התורה, עכשיו כעבור שנים רבות, באותו מקום בדיוק נתנו פקודה הפוכה בדיוק, להציל ולתקן ספרי תורה, המעגל אם כן איפה נסגר".

נשיא גרמניה במעמד

"אני חייב לציין כי מדובר היה במעמד מרגש בכל קנה מידה, לא רק לנו כיהודים, שכן נכחו בטקס מספר ניצולי שואה שעינם לא חדלו לזלוג דמעות, אלא גם הקנצלרית מרקל, כשהיא  נכנסה לחדר והחזיקה ב'עץ חיים', התבוננה כיצד משלימים את האות, למרות עטיית המסכה על הפנים ניתן היה לזהות בנקל כי מעיניה מבצבצת דמעה סוררת".

הרב נקריץ מבקש להעלות נקודה מעניינת, "רבים שואלים מדוע דווקא את הספר הזה? תשובה היא כפי שהזכרתי, שעל עץ החיים של הספר משורבטים פרטים אודותיו מה שגרם להילה מיוחדת ולסוג של נכס היסטורי במובן של תיעוד קהילה שהיתה קיימת בעבר ואיננה עוד".

למרות שבית הנבחרים ביטל את כל האירועים בגלל הקורונה והנחיות הריחוק החברתי, הרי שהאירוע היחיד, ואני מדגיש היחיד! שהוחלט על השארתו בלוח הזמנים הוא האירוע הנוכחי של הכנסת ספר התורה

"בקהילה בה אני משמש כרב (בגרמניה) יש המון ספרי תורה ישנים ששרדו את מאורעות הזעם אך על אף אחת מהן לא כתוב לאיזה קהילה היא הייתה שייכת, ואילו בספר הנוכחי כן, לכן זו קריאה למי שמכניס ספר תורה שאולי באמת כדאי לאמץ את הרעיון של תורמי הספר בקהילה הקטנה שלפחות שריד ופליטה נותר מתכולתה".

'גלגולו' של הספר

"אני חייב לספר לך אנקדוטה נוספת בה נתקלנו אתמול במהלך האירוע המרגש. כפי שהקדמתי ואמרתי, הכל הלך לפי הספר, דהיינו כללי הטקס שהיו מחושבים לדקויות של דקות ורגעים מה ייעשה בכל אחד מאלו".

"למעשה התעוררה שאלה. הרי על הדיו להתייבש ואילו שם הם לא רצו 'לבזבז' זמן ולתת לסופר הסת"ם להמתין עד להתייבשות הדיו שכן אחרי הכל, הרי מדובר בטקס המועבר בשידור חי, אי לכך עשיתי שאלת רב האם מותר להניח מפית על האותיות כדי שאלו יתייבשו מהר יותר ומשנעניתי בחיוב, זה הקל מעט את הלחץ ואת אי הוודאות".

עלות שיפוצו של הספר עמד על כ-45,000 יורו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים