שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » המשברים עם רע"מ והפיליבסטרים הליליים
פאנל פרשנים
רפאל כהן מכיכר השבת, יובל שגב מ'גלי צה"ל', ובנצי רובין מ'סרוגים', בפאנל 'בחזית' מעריכים שלממשלה סיכויים רבים לשרוד והאם בנט ישמור על החרדים מגזירות ליברמן

הממשלה החדשה, בראשות נפתלי בנט, משלימה בימים אלו חודש להקמתה. חודש לא שקט בכלל, עם קושי רב בהקמת ועדות הכנסת, משא ומתן יום-יומי עם אנשי רע"מ על כל חוק, משבר הקורונה שחוזר ובגדול, ועוד.

כדי ללמוד עוד קצת על מה שצפוי לנו בפוליטיקה בתקופה הקרובה, כינסנו את הכתבים הפוליטיים רפאל כהן מכיכר השבת, יובל שגב מ'גלי צה"ל', ובנצי רובין מ'סרוגים', כדי שיעשו לנו סדר בנבכי הכנסת.

חודש אחרי, אתה מאמין שהממשלה תשרוד עוד הרבה זמן?

רובין: "כן, באינטרס של כל השותפים בקואליציה להוכיח שאפשר להקים ממשלה לא נתניהו ולכן הם יצטרכו למצוא דרכים לאזן את כל הדעות השונות. "הדבק" הזה תיתן לממשלה את החיבור שלה".

"בניגוד למה שחשבתי ביום הקמתה, כן. כמובן שהאתגר הקשה ביותר – העברת תקציב, עדיין לפנינו. אבל אני מהמר שגם אותו הם יצליחו לבסוף לצלוח. אחריו כבר יהיה הרבה יותר פשוט".

כהן: "המבחן יהיה העברת התקציב. בקואליציה משוכנעים שהתקציב אכן יעבור, ואם אכן כך יקרה, היא תחזיק עוד שנה וחצי ללא קושי יוצא דופן. הפיליבסטרים הארוכים לא ימשכו יותר מדי".

עד כמה המשבר עם רע"מ חמור?

רובין: "הוא חמור אבל זה נובע מכך שזו פעם ראשונה שרע"מ בקואליציה והיא עדיין לא לגמרי מבינה את כללי המשחק. נראה שמבחינתה גם אחרי שנחתם ההסכם הקואליציוני, המו"מ לא נגמר והיא עוד מנסה להשיג הישגים".

כהן: "בעיניי לא חמור במיוחד. שאלות תקציביות והישגיות פנימיות, לא משהו שלא ניתן לפתור בשיחות".

שגב: "המצב מול רע"מ רגיש והוא תלוי בהרבה משתנים – מה עושה הרשימה המשותפת מבחינה ציבורית, מה מקבלת הרשימה המשותפת (או חלקים ממנה) מהקואליציה תמורת שיתופי פעולה, מה המצב הביטחוני בעזה, מה דעת הקהל על המהלכים שלה, הזמן בו מתבצעים המהלכים שהובטחו לרע"מ ועוד. נכון לכתיבת שורות אלה, בעקבות הסכמה של הממשלה ליישום מהיר של רוב דרישות המפלגה אותן פרסמנו בשבוע שעבר, המצב מול רע"מ כרגע בסדר גמור. האם זה יכול להשתנות עוד 24 שעות? חד משמעית".

אתה חושב שהסיקור של הממשלה הזאת ביחס לממשלה הקודמת שווה?

כהן: "אני חושב ששר הביטחון גנץ הגדיר זאת מדויק מכולם, כמה שונה היחס: "ממנותקים מלפני שנה אל ממשלת התקווה והריפוי". קשה להבין איך הכל מתקבל בהיגיון רק בגלל החלפת נתניהו, וכמה האיש משנה את כל המשוואה התקשורתית לאירועים".

שגב: "אני חושב שהסיקור התקשורתי של הממשלה הזאת ביקורתי יותר משמנסים לצייר אותו, אבל הוא אכן לא מספיק ביקורתי. שמעתי בשבוע שעבר תזה מעניינת – כמו שלאופוזיציה לוקח זמן להתרגל להיות קואליציה, ולקואליציה לוקח זמן להתרגל להיות אופוזיציה, גם לעיתונאים מסוימים לוקח זמן להתרגל לבקר דמויות שונות אחרי 12 שנים".

רובין: "אין ספק שנותנים לממשלה הזו יותר "קרדיט". דברים שלא היו עוברים חלק תחת נתניהו, עכשיו זוכים להנחה הפעם. חלק מזה אולי כי זה משהו חדש, נותנים זמן למידה אבל נראה שהתקשורת צריכה להיות נשכנית באותה מידה גם עכשיו".

הפיליבסטרים של האופוזיציה בכלל משפיעים על הממשלה או שהם מתישים את עצמם?

רובין: "זה בהחלט מתיש את כולם. וזה רוח קרב משמעותית שנתניהו מצליח להחזיק כבר כמה שבועות. זה לא יוכל להחזיק מעמד לאורך זמן, וגם בתוך האופוזיציה יש כבר קולות למצוא פשרות".

שגב: "הפיליבסטרים מביאים תוצאות נקודתיות, כמו אותו בלבול בהצבעה של יו"ר הכנסת מיקי לוי בחוק הדיינים. העייפות והעומס גם מביאים מידי פעם למתחים בתוך הקואליציה מאחורי הקלעים. עם זאת, הם מתישים מאוד גם את האופוזיציה עצמה. לחלק מחבריה מתחיל להישבר, ושומעים את זה גם בשיחות סגורות וגם בטענות שלהם לראשי האופוזיציה (השבוע לפחות הרוויחו שבוע רגוע בזכות חג הקורבן המוסלמי)".

כהן: "משפיעים על הממשלה, אך כפי שעניתי קודם: לא סביר להמשיך עם זה יותר מדי. בקרוב זה ייעצר, בטח אחרי העברת תקציב".

יש סיכוי שתקום ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית?

רובין: "לא. אין שום מבנה ממשלתי אחר לכנסת ה-24. אם ממשלת בנט-לפיד תקרוס, תהיינה בחירות".

כהן: "לא נוהג לבטל דברים על הסף, אבל התנהלות בנט, שנהיה קיצוני במלחמתו נגד נתניהו אף יותר מסער, מרחיקה אותנו מאוד מאפשרות כזו".

שגב: "קטונתי מלהמר כאן. אבל אם חייב, אגיד שלא תקום ממשלה שונה בתכלית. אולי שינויים קלים".

בעיניך, הכינויים של חברי האופוזיציה נגד בנט והממשלה לגיטימיים או שהם צריכים לשמור על ממלכתיות?

שגב: "בתפיסה שלי כל עוד לא יורדים לפסים אישיים או לשיח על לבני משפחה למשל, שיגידו מה שהם רוצים. האם הייתי מעדיף דיון יותר "תכלסי" וענייני? כמובן. אבל ברור שזה חלק מהמשחק ותמיד היה כך".

רובין: "הביטויים של חברי האופוזיציה לא ראויים וחוצים את הגבול. ערעור הלגיטימציה של ממשלה עם רוב בכנסת, הוא דבר בעייתי למשטר דמוקרטי. יש הבדל עצום בין ביקורת לבין מה שנעשה בפועל".

כהן: "זו שאלה שצריך להפנות גם אל הקואליציה, ועבור שני הצדדים התשובה תהיה: התנהלות חברי הכנסת מביכה. אפשר לחלוק, אפשר להתדיין, אבל לא צריך להגיע לצרחות, לאיומים, לזלזול כ"כ בוטא. בעבר בגין התעמת עם מפא"י, אבל הכל היה ביופי ובדיונים מפרים. חבל שאנחנו לא רואים כאלו בין נתניהו ללפיד, או נתניהו וסער. בטוח שהיינו יכולים ליהנות מזה".

לדעתך, האם המתקפות החריפות של הנציגים החרדים נגד בנט יגרמו לו לנסות למנוע צעדים נוספים נגד החרדים או שיגרמו לו דווקא לנקום?

כהן: "לתפיסתי הח"כים החרדים חייבים לשנות גישה ולשתף פעולה עם הממשלה, כדי לשמור על האינטרסים החשובים לחברה החרדית. גזירת ליברמן על אברכי הכולל יכולה להיות הסנונית הראשונה – אבל יכולה להיות גם הדבר האחרון שיעבור נגד החברה החרדית. להקניט את בנט במליאה זה יפה, אבל בסוף צריך שהחברה החרדית תתנהל בצורה הטובה ביותר שניתן בשנות שלטונו. לא חושב שבנט מונע מ"נקמה", אבל בוודאי שהנאומים התקיפים לא מעודדים אותו לסייע".

רובין: "בנט והחברים הימנים של הקואליציה לא רוצים לשרוף את הגשרים מול הציבור החרדי. לדעתי נעשה הפרדה בין הציבור החרדי לפוליטיקאים החרדיים. אולי יהיו צעדים משמעותיים חדשים מול החרדים, אל בנט ינסה לגרום לזה להיראות רק בצורה שזה מיטיב איתם".

שגב: "מעריך שהישגים מול בנט ולפיד יהיה קל יותר להשיג מאחורי הקלעים, בשיחות בארבע עיניים וברמיזות לשיתוף פעולה עתידי. לפיד עבד קשה כדי לנסות ולהוריד מעליו את הוטו החרדי, בנט ירצה לשתף פעולה בעתיד עם המפלגות החרדיות, לכן בעיניי אין לשניהם אינטרס לשרוף את הגשרים".

לסיום, דעתך על נאום החמוצים ו"חבר הכנסת ביבי נתניהו" של בנט?

רובין: "לא היה מתאים. בנט ירד לרמה של ההתקפות נגדו. היה צריך לעלות לדוכן ולשמור על ענייניות, אי אפשר לדרוש ממלכתיות ואז לפעול בצורה הפוכה".

כהן: "מיותר, חסר תוכן ופוגע בכבוד תפקיד ראש הממשלה. מנהיג מדינה לא אמור להגיע להשתלחויות כאלו, גם אם זה מתאים לו פוליטית. אגב – אני כלל לא משוכנע שזה המצב".

שגב: "היו לו נאומים מוצלחים יותר".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. השתמשו כולם בביטוי על הגשרים בטח תדרכו אותם יפה. חוץ מזה מפתיעים לטובה, אולי יש כמה הגונים יחסית בתקשורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים