שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "המתנחל" הדתי של יש עתיד רוצה להיות גשר
ראיון ל'בחזית'
משה טור-פז, שהצטרף רק לאחרונה לכנסת, בטוח ביכולתו לחבר את לפיד לחרדים: "להבדיל מליברמן, ב'יש עתיד' אין שיח של שנאה" • וגם חוזר לפגישתו עם האדמו"ר מקרלין
משה (קינלי) טור-פז | צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב.

הוא "מתנחל" שמתגורר בהר עציון, עמד בעבר בראש תנועת "נאמני תורה ועבודה" של הציונות הדתית, כיהן בראש מנהל החינוך של עיריית ירושלים, קידם פרויקטים רבים במגוון תחומים לתועלת הציבור, הוא רואה את עצמו כ'מגשר' בין חילונים לחרדים ומשוכנע כי בידו האפשרויות והניסיון המעשי לעשות את הבלתי ייאמן (הוא גם לוחש על אוזנו של לפיד) ובשבועות האחרונים החל לעבוד בניסיון להשפיע מבית המחוקקים.

הכירו את חבר הכנסת משה (קינלי) טור-פז מ'יש עתיד' שנשבע אמונים לתפקידו כח"כ רק בתחילת החודש וכבר צבר דומיננטיות של ח"כ ותיק המכהן בתפקיד מזה שנים אחדות.

טורפז נכנס לכנסת עם התפטרותה מהכנסת של עינב קאבלה, שערקה מ'כחול לבן' בראשות בני גנץ למפלגת 'הישראלים' יחד עם אבי ניסנקורן, ובראיון מקיף ראשון לתקשורת החרדית הוא מתייחס לראשונה לתכניותיו בכנסת ומשיב לשאלות הקשות.

באיזה מקום אתה ברשימת יש עתיד?

"מקום 18 ובע"ה לקראת הכנסת הבאה נקודם…"

מה היעדים שהצבת לעצמך לפעול עבורם בכנסת?


"אני הגעתי לשתי מטרות. המטרה הראשונה, תראה, אני איש חינוך כל חיי, הייתי מורה, מנהל בית ספר ועמדתי בראש 'מנהל החינוך של עיריית ירושלים', משם גם ההכרות המצוינת שלי עם המגזר החרדי על מגוון חלקיו. עבדתי בשיתוף פעולה פורה עם הנציגות החרדית שכמה מהם מכהנים לצידי בכנסת כמו פינדרוס, מלכיאלי ואחרים. אני בעצם מבקש באמצעות הכנסת להביא לשוויון בחינוך".

ח"כ משה (קינלי) טורפז

"הדבר השני זה להיות גשר ולהוות חיבור בין חלקי החברה הישראלית וזו הסיבה שבאתי ל'יש עתיד', מצד אחד להביא את הקול העדתי-ציוני שלי במחובר עם אנשים שחושבים כמוני אבל הם חלק מהמרכז הישראלי, ואני חייב לומר שהיותי דתי, מתנחל וכו' קיבלו אותי בזרועות פתוחות וגם עם יחסים מאוד קרובים… ומצד שני להוות גשר בימים אלו בין האוכלוסיות השונות במדינה".

אבל אתה לא הח"כ הדתי הראשון ביש עתיד…

"נכון, אבל אני חושב שהשילוב של אדם דתי, איש יהודה ושומרון, לצד ההיכרות שלי עם המגזר החרדי ובהיותי איש חינוך – זה כן משהו ייחודי שאני מביא איתי. כלומר העבודה הצמודה שלי מול הנציגות החרדית לאורך השנים, גם בתחום החינוך ובתחומים נוספים כמו בנושא הביטחון, מהווה סוג של גשר וחיבור".

ואני חייב לומר שניכרים הפירות של המהלכים הללו.

"תראה, ניכרת מגמה בשנים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה של שיתוף פעולה בין 'יש עתיד' למפלגות החרדיות. להבדיל מליברמן והקו שהוא מוביל, ב'יש עתיד' אין היום שיח של שנאה, ואני חושב שזה פתח לשיתופי פעולה ביום שאחרי הבחירות".

במה זה בא לידי ביטוי, יכול להציג דוגמאות?

"אני חושב שגם במהות שיח החרמות שייך לעבר. ואני גם חושב שמי שהיה בכנסת בתקופה האחרונה נוכח לשיתופי הפעולה בין הח"כים".

"כך למשל ח"כ מיקי לוי עובד יפה מאוד עם ח"כ גפני בוועדת הכספים, כך גם  סגלוביץ' עם יעקב אשר בוועדת 'חוקה' ואת ליצמן עם מאיר כהן. כלומר חברי סיעת 'יש עתיד' מקדמים שיתופי פעולה ואני רואה את עצמי כקטליזטור שיחזק את שיתוף הפעולה הזה".

ניכרת מגמה בשנים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה של שיתוף פעולה בין 'יש עתיד' למפלגות החרדיות. להבדיל מליברמן והקו שהוא מוביל, ב'יש עתיד' אין היום שיח של שנאה

"אני מביא איתי ניסיון של שיתוף פעולה בין המגזרים וגם הכרות אישית עם יאיר לפיד, בכך שאני יודע מה הוא והמפלגה רוצים היום…"

ומה אתה רואה שהשתנה אצלו היום מבעבר?

"תראה, אנשים עוברים תהליכי התבשלות. 9 השנים של המפלגה בפוליטיקה העניקה לה תובנות חדשות, היא כבר לא רואה בעצמה מפלגת נישה או מגזר, אלא מפלגת שלטון, וככזה אתה צריך לדעת לעבוד עם כולם".

"ושוב, אני מזהה תהליכים גם בשנה האחרונה במסגרת 'סור מרע', דהיינו בדברים שלא נאמרים בפועל… וגם במעשים ובנכונות לעבוד בשיתוף פעולה עם המגזר החרדי".

מה אתה חושב על מה שמתחולל עם הקורונה ביחס בין המגזרים?

"אני חושב שדווקא בתקופה הקשה הזאת ועם כל העימותים שהיא מעוררת והלחצים, אני חושב שההבנה שהקורונה שינתה הכל ומה שיעדנו קודם כבר לא רלוונטי מאוד חשובה. ובתוך המגזר החרדי אני רואה את רעי קוראים לציבור לשמור על ההנחיות, להשגיח ולהיזהר… בסוף לפני המחלה והאתגרים החיצוניים, כולם שווים".

אתה מזהה שבסוף החרדים ישתפו פעולה עם לפיד? כי אנחנו ערים לקולות בתוך המפלגות החרדיות שמצהירים על שלפיד והחרדים לא הולכים יחד?

"אני חושב שכן. בסוף גם המגזר החרדי עובר תהליכים משמעותיים, בסוף אני מעריך וחושב שאחרי הבחירות נתניהו לא יקים את הממשלה הבאה וצריך להסתכל קדימה ולחשוב תחת מי כן נשב. זה דבר נכון לחברה החרדית".

"אני בא ממשפחה של קארלין. מדובר בביקור ראשון אצל האדמו"ר אשר מאישיותו מאוד התרשמתי לחיוב"

"ואתה יודע מה, ההיסטוריה לימדה אותנו שלפעמים דווקא הדברים שנראים בהתחלה הכי מופרכים והכי לא הגיוניים, הם שמוכיחים את עצמם במבחן המעשה יותר מדברים אחרים".

"ואני מזכיר שוב את ההכרות המוקדמת שלי עם המגזר ואני רואה את עצמי כגשר של חיבור, ואני מאמין שהחיבור הזה יכול להיות חיובי מאוד".

הביקור הנדיר אצל האדמו"ר

טור-פז זכה להיכנס לאחרונה לביקור מיוחד במעונו של כ"ק האדמו"ר מקרלין, שגם ככה לא נוהג להתערב בפוליטיקה, כך שכניסתו של חברת כנסת מיש עתיד עוררה סקרנות רבה. "אני בא ממשפחה של קרלין. מדובר בביקור ראשון אצל האדמו"ר אשר מאישיותו מאוד התרשמתי לחיוב", הוא מספר ל'בחזית'.

ח"כ טור-פז בכניסה לחדר האדמו"ר מקרלין | צילום: באדיבות המצלם



"בעבר כבר ביקרתי אצל מנהיגים אחרים במגזר החרדי. אני חייב לומר שהיתה פגישה מצוינת וגם כאן אתה רואה במראה עיניים כיצד החסידות שומרת על כללי והנחיות הבריאות, וזה המסר שצריך לצאת ואת זה גם כתבתי – כמו רוב הציבור החרדי חסידות קרלין שומרת על הכללים".

יש דברים שלא נסכים עליהם וזה בסדר. ביום שאחרי הבחירות אנחנו צריכים לדעת לעבוד ביחד. לשלב ידיים יש עתיד והחברה החרדית


"בסוף אלו שמובילים את ההפגנות הם כאלו שאינם מצביעים בבחירות, וחבל שכל הציבור החרדי נדרש לשלם את המחיר בשבילם. וצריך גם לדעת לומר שאלו הקיצוניים שאינם מייצגים את החברה החרדית".

"אחרי הבחירות צריכים לעבוד ביחד"

לסיום הראיון אנחנו שואלים אותו האם יש מסר שהיה רוצה להעביר לחברה החרדית: "אני רוצה להעביר מסר של גשר, של יד מושטת ושל מתן הזדמנות", הוא משיב. "חשוב לי שבציבור החרדי יידעו שזה המסר שאני מבקש להביא ושידעו שעל רוב הדברים אנחנו יכולים להגיע להסכמות ומאידך, יש דברים שלא נסכים עליהם… וזה בסדר. ביום שאחרי הבחירות אנחנו צריכים לדעת לעבוד ביחד. לשלב ידיים יש עתיד והחברה החרדית".

'יש עתיד' תבצע חיבורים לפני הבחירות ואם כן, אל מי מבין מפלגות המרכז-שמאל היא מכוונת?

"אני חושב שכן. לפיד מחזיק את זה מאוד ביד רמה. מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין. אנחנו מעוניינים למזג לפחות גוף אחד, אבל אנחנו צריכים לראות את המחירים שנידרש לשלם על כך וגם בהיתכנות האידיאולוגית. אני מאמין שזה תרחיש אפשרי שיכול להתרקם עד שבוע הבא מועד סגירת הרשימות. אבל, חשוב שיהיה ברור, אנחנו לא נכניס את מי שנחשוב שביום שאחרי יירק לבאר שהוא שתה ממנה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים