שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בנקאות ומימון » הפועלים בוחן הקמת בנק דיגיטלי על בסיס ביט
מהלך דרמטי
הפועלים רוצה להעמיק את פעילות ה'ביט', ולהשיק כרטיס אשראי חדש שיקרא ביט כארד, זאת על מנת לכסות הפסדים מסבסוד אפליקציית הביט עד כה • ברשות התחרות עוקבים בדאגה
ביט | צילום: יח"צ

בנק הפועלים בוחן הקמה של בנק דיגיטלי על בסיס התשתית של אפליקציית התשלומים שלו, ביט (Bit) שעד היום שימשה כאפליקציה "יבשה" להעברת תשלומים. בבנק שוקלים להציע בעתיד למשתמשי ביט לקבל שירותים בנקאיים שיניבו לבנק הכנסות, כגון מוצרי אשראי, חסכונות לטווח הארוך.

בתוכנית הבנק אף להנפיק כרטיס אשראי שיהיה תחת השם 'ביט כארד', שיהיה כרטיס חוץ־בנקאי שיוצע ללקוחות של בנקים אחרים, ויונפק בידי חברת כאל. בדומה לכרטיסי האשראי של מועדוני לקוחות — כמו פליי קארד של אל על וכאל, או הכרטיס של שופרסל וכאל — ביט תקבל נתח מהעמלות המשולמות על האשראי שיינתן בכרטיס.

ביט היא כיום אפליקציית התשלומים הפופולרית ביותר בקרב צרכנים פרטיים להעברת תשלומים. נתח השוק של ביט מוערך ביותר מ–80% (מבחינת מחזור הפעילות), לפי הערכות במערכת הבנקאות ובענף כרטיסי האשראי. לאפליקציה יש 2.5 מיליון משתמשים פעילים.

הסיבה המרכזית למהלך זה, היא העובדה שהבנק "מממן" מכיסו את אפליקציית ביט החינמית, וסופג את עלויות הסליקה של התשלומים, שנעשות באמצעות כרטיסי האשראי של המשתמשים, כאשר לפי הערכות הבנק שרף עד כה 250 מיליון שקל לפחות בחמש השנים האחרונות על סבסוד הפעילות של ביט. מתחריו, לאומי ודיסקונט, הקטינו את הסבסוד לאפליקציות שלהם.

וסיבה נוספת היא מהעובדה שבקרוב צפויים להיכנס לישראל שחקנים בינלאומיים בתחום התשלומים כמו 'אפל פיי' של אפל כדוגמא.

בענף הפיננסים אומרים כי אם אכן והתכניות יתגשמו, אזי הבנק מפר רפורמת התחרות שיזמה הממשלה בשנים האחרונות שקבעה כי לבנק אין אפשרות להחזיק בחברת אשראי, דבר אשר אילץ בזמנו את הפועלים להיפרד מישראכארט ואת לאומי להעביר את כרטיסי האשראי מלאומי כארד ל'מקס'.

באיגרת ששלח בשבוע שעבר מנכ"ל הפועלים, דב קוטלר, לעובדי הבנק ניתן היה להבין על כוונותיו של הבנק, האיגרת עוסקת בתוכניות הבנק ל–2021 ובה נכתב כי "בתחום הבנקאות החדשה, הניאו־בנק (Neo Bank), נמשיך לפתח את ביט, נפתח יוזמות בתחום הבנקאות הפתוחה והחדשנות המוצרית, וניצור שיתופי פעולה והשקעות בתחום הפינטק (טכנולוגיית פיננסים)", כתב קוטלר באיגרת.

דרור שטרום, שעמד בראש הוועדה שהמליצה על הרפורמה, טען באחרונה כי הנפקת הכרטיס הנשקלת ב'פועלים' "היא אקט אנטי־תחרותי בעליל, שנועד למנוע תחרות עתידית וגוברת מצד חברות כרטיס האשראי המופרדות — שרק לפני כשנה הושלמה הפרדתן כמתחייב מהחוק". אך ככל הנראה שכוונותיו של 'הפועלים' אינן מנוגדות ללשון החוק, היות שמבחינה משפטית יבשה, הבנק לא יוגדר כמנפיק של כרטיסי אשראי או כסולק של עסקות בכרטיסי אשראי.

שטרום כבר שלח מכתב התרעה למפקחים שונים, ודרש מהם לעצור את המהלך של הפועלים כדי לאפשר את בחינתו לעומק. לטענתו, יש לוודא שהצעד של הבנק אינו נעשה כמעקף לחוק שטרום — כלומר, שהבנק אינו מפצה את עצמו באמצעות ביט על אובדן ההכנסות במאות מיליוני שקלים בשנה שנגרם לו עקב ההיפרדות מישראכרט שנכפתה עליו. יצויין, כי דבר דומה קורה עם 'לאומי', שאינו מצליח לפצות את עצמו בינתיים על ההשקעה בפפר פיי. הבנק הדיגיטלי אמנם מגייס לקוחות רבים, אך בינתיים גרם ללאומי לשרוף יותר מ–300 מיליון שקל.

רשות התחרות אף הקימה צוות מיוחד שבוחן את הנושא, ופועל בשיתוף פעולה עם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, שטרום, יחידת אמצעי התשלום של בנק ישראל וגורמים נוספים. בין השאר בוחן הצוות אם ביט נהפך מונופול בתחום התשלומים בישראל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים