שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » הפרופסור שרצה לדעת כמה שווה שטר של מאתיים
פרשה בגובה העיניים
למה היהודי הגרוע ביותר, טוב מן הגוי הטוב ביותר? אם נדע לאמץ את הפטנט נזכה לכל הברכות שמעניקה התורה בפרשתנו
שטר מאתיים | צילום: Fat Jackey, שאטרסטוק

"ברוך תהיה מכל העמים", מבטיחה התורה בפרשתנו באם נקיים את כל דברי התורה, כפי שמתחילה הפרשה "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם" אז נתברך בכל טוב ונהיה מבורכים מכל העמים.

הרה"ק רבי יוסף מאיר ווייס, ה'אמרי יוסף' מספינקא, מביא בספרו רעיון מרגש עד מאוד וזה תורף דבריו: רצתה התורה לומר שאם נשמור את כל המשפטים נזכה לכל הברכות האמורות בתורה. ומה יהיה אם חלילה לא נשמור את כל מצוות התורה?

גם אז נהיה מבורכים.

איך זה עובד?

בדרך רמז מחלק ה'אמרי יוסף' את לשון הפסוק ומסביר "ברוך תהיה", בכל מקרה תהיו מבורכים, אף אם חלילה לא תשמרו את מצוות התורה. ומדוע? "מכל העמים". שכן הקב"ה יציב אתכם בהשוואה למול הגויים. כאשר אנו משווים את היהודי הפחות ביותר למול הגוי הטוב ביותר – אין ספק שהיהודי עולה עליו בערכו (ותכף נסביר את שורש הדבר).

תורה היא וללמוד אנו צריכים: ייתכן שהתורה בעצם 'מעודדת' אותנו לא לשאוף לשלמות? הרי אם נשמור את כל המצוות נזכה לשפע רב, השפע הוא הגורם לעבודת השם במדרגת 'שלא לשמה'. וכאן אנו למדים שאפילו אם לא נשמור את כל המצוות – אין זה נורא, לכאורה, שכן עדיין בהשוואה לגויים נהיה מבורכים ומיוחדים…

"כמה שווה השטר שבידי?" שאל הפרופסור את הסטודנטים באמצעו של שיעור שגרתי. בידו אחז הפרופסור שטר בערך של 200 שקלים.

הסטודנטים הרהרו לרגע, מחפשים את העוקץ בדבריו של המרצה. אולם לאחר מספר רגעי שקט הוא שאל שוב ואמר שהוא ממתין לתשובה: כמה שווה השטר?

"מאתיים שקלים", נשמעה קריאה מהוססת מירכתי הכיתה.

המרצה הנהן בראשו לאישור והסטודנט נשם לרווחה. הוא כבר חשש מאיזו מלכודת אינטלקטואלית.

המרצה קיפל את השטר לשניים, וקיפל שוב לארבעה. "ועכשיו", שאל בקול רם, "כמה שווה השטר?"

הפעם התשובות הגיעו יחד מכל קצוות החדר: "מאתיים שקלים".

מבטו של הפרופסור נעשה חיוני יותר, חיוך נמתח בזוויות פיו והוא פתח את קיפולי השטר. לאחר שהשטר שב לקדמותו הוא מעך אותו בפתאומיות, פניו הועמו לתנועת רוגז והוא השליך מידיו כדור קטן וצבעוני מקומט כולו.

"האם תוכלו לומר לי כמה שווה הכדורון הזה?" שאל את התלמידים שעקבו במתח אחרי השינויים במורה החכם שלפתע החל להתנהג באופן מחשיד.

שוב נשמעה קריאה חששנית: "מאתיים שקלים?!"

הפרופסור התרכך באחת. "נכון מאוד. ערכו של השטר נותר כשהיה גם אם כלפי חוץ הוא אינו נראה במיטבו"…

כעת נשוב ליסודו של ה'אמרי יוסף': יהודי הרי מלא מצוות כרימון אף כשהוא נראה ריקן כלפי חוץ. הוא מברך ברכות הנהנין רבות, הוא מתפלל, הוא מקיים מצוות לאין ספור – לפעמים אפילו בלי לשים לב…

אבל אף אם אין בו את כל הדברים הללו חלילה, עדיין טוב הוא מן הגוי הטוב ביותר. שכן יהודי, בשונה מגוי, ביכולתו לעשות תשובה, ואף הרהור תשובה די בו כדי שבאותו רגע ייחשב כצדיק ובבת אחת הוא מתעלה על הגוי לאין שיעור.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים