שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » פתרון מצוקת הדיור החרדי עשוי להידחות בעשור
פרסום ראשון
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום מבקשת לדחות את תוכנית מערב העיר קריית גת / שפיר בלפחות עשור, באמצעות אישור תוכנית שלבית • כל הפרטים
דרעי מציג לתקשורת את התוכניות להקמת שפיר | צילום: יעקב כהן

פרסום ראשון: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום מבקשת לדחות את קידום תוכניות הבנייה במערב קריית גת / שפיר בשנים רבות, בנימוק כי במידה והעיר רוצה להתרחב עליה לממש קודם את עתודות הנדל"ן הפנימיות שלה, באמצעות קידום פרויקטים נרחבים של התחדשות עירונית.

מבדיקת 'בחזית' במסמך החלטות הוועדה עולה, כי הוועדה מבקשת לאשר את הסעיף "שלביות בפיתוח מגורים", המציע מסגרת תכנונית לצמיחתה של העיר מ-63,000 ל-246,000 תושבים. כלומר, אוכלוסיית העיר עתידה לרבע את עצמה (פי 3.9 מגודלה הנוכחי), וזאת באמצעות תוכנית שלבית הכוללת תחילה פרויקטים של תמ"א 35 בלבד.

"הגדלה משמעותית של אוכלוסייה עירונית מחייבת פיתוח מרחבי ומוסדי מורכב ויקר הדורש זמן, ניהול מוקפד והתאמה בזמן אמת. לפיכך, הוועדה סבורה כי רשות עירונית אינה יכולה להתפתח בסדרי גודל אלו בפעימה בודדת וללא יצירת שלביות ברורה", נכתב בהחלטה.

"חבל על הזמן של כולנו ואני לא רואה איך קריית גת הולכת לפיתוח ואנחנו כבר הוצאנו חברה ותקציבי פיתוח לעניין הזה. אני לא רואה איך הדברים האלה בכלל קורים כי שמענו גם את העיר ואני מבין אותה, הם לא יכניסו שום שכונה חרדית אם אין להם מנגד אפשרות להכניס באותו תזמון אוכלוסייה כללית"

רפי אלמליח, מ"מ נציג רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בוועדה

עוד נכתב בהחלטה, כי "הוועדה מכירה בחשיבות של פיתוח ושדרוג המרחב העירוני הוותיק הקיים ומעודדת תכנון וקידום תכניות של התחדשות עירונית בלב העיר וכן תכניות לפיתוח חדש בתוך המרחב העירוני הקיים. על כן סבורה הוועדה שיש לתעדף פרוייקטים תכנוניים אלו ביחס לתכניות אחרות שאינן חלות בתוך המרחב העירוני הקיים".

"הוועדה סבורה כי התרחבות העיר החוצה ופיתוח מתחמים חדשים למגורים חשובים לעיר. עם זאת, סבורה הוועדה כי צורת פיתוח זו צריכה להיעשות בשלביות ובהתאמה לגידול העיר הפנימית. הוועדה רואה עדיפות בפיתוח העיר הפנימית והמרחב הסמוך למרכז העיר על פני פיתוח המרוחק מהלב העירוני של העיר וקוראת להציע שלביות שתאזן ותשלב בין מגמות אלה. בהתאם לכך, הוועדה מורה לצוות התכנית, כמקובל בתכניות כוללניות, להציע שלביות בין פיתוח באזור הבנוי הקיים (במרקם הקיים) לפיתוח בשכונות המעטפת של העיר, בהתאם להנחיות תמ"א 35. השלביות המוצעת תובא לאישור בפני הוועדה בדיון משלים שיתקיים בתכנית".

תמ"ל / 1011

בכך, דוחה למעשה הוועדה את כלל התכניות להתרחבות העיר בשנים רבות. זאת, מאחר ועד שיושלמו כלל התכניות לפינוי בינוי יחלפו למעלה מעשר שנים.

מעיון בפרוטוקול הוועדה עולה, כי מי שהביע בדיון את רוח המפקד (שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן) היה מ"מ נציג רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בוועדה, רפי אלמליח, שטען כי התוכנית נועדה למנוע את גידול האוכלוסייה החרדית בעיר ושמירת הרוב החילוני.

"מה שאתם מציעים זה אומר בוא עכשיו אנחנו אומנם צובעים את השטח צפון דרום, מערב, אבל אנחנו לא הולכים לעשות את זה בעשרים שנים הקרובות עד שלא נפתח את כל מרכז העיר ולא נגיע להסכמה עם כל זקן בקומה רביעית בשיכון ונעשה התחדשות עירונית", אמר אלמליח.

לדבריו, "חבל על הזמן של כולנו ואני לא רואה איך קריית גת הולכת לפיתוח ואנחנו כבר הוצאנו חברה ותקציבי פיתוח לעניין הזה. אני לא רואה איך הדברים האלה בכלל קורים כי שמענו גם את העיר ואני מבין אותה, הם לא יכניסו שום שכונה חרדית אם אין להם מנגד אפשרות להכניס באותו תזמון אוכלוסייה כללית".

לא יתאפשר פינוי-בינוי בשכונות החרדיות

בדבריו כיוון אלמליח לעובדה כי גם אם תקודם תוכנית להתחדשות עירונית בשכונות החרדיות, יימנעו הקבלנים מלהתמודד עליה, שכן מאחר ובנייה לגובה לא מתאימה למגזר החרדי, לא יוכלו הקבלנים להנות ממלוא הזכויות בפרויקט התחדשנות עירונית. במקום להרוויח עשר דירות על כל דירה, הם יוכלו להרוויח במקרה הטוב חמש דירות.

הטענה קיבלה משנה תוקף זמן קצר לאחר מכן, כאשר מתכנן המחוז, תומר גוטהלף, קבע כי "סוגיות כמו ניוד זכויות לא רלוונטיות לקריית גת", ובכך לא יתאפשר לקבלנים להעביר את חלק מהזכויות בפרויקטי תמ"א 35 בריכוזים החרדיים בעיר לשכונות המיועדות לציבור הכללי.

"לא יכולה להיות כאן שום התניה שאומרת אנחנו לא נפתח שום דבר החוצה עד שלא נגמור את המרכז", הבהיר אלמליח. "אני מציע לקבוע שלביות של פיתוח אבל לא להתנות, בטח לא להתנות ולא להגיד שעד שלא יהיה זה, כי אנחנו יודעים שהתחדשות עירונית מדובר כאן באנשים פרטיים וחוכרים פרטיים שמחזיקים בשטח ואי אפשר לתקוע את העיר עכשיו עד שיסכים כל דייר להתפנות. אני מבקש להוריד את הסעיף הזה את ההתניה לתת עדיפות אני מבין וברור שאנחנו נותנים עדיפות וניתן וגם את הפתרונות ואנחנו מקדמים בכל החזיתות את התכנון את התוכניות השונות אבל להתנות זה למעשה להגיד 'אנחנו לא נקדם שום פיתוח בקריית גת'"

בכך כאמור, מבקשת הוועדה לדחות את קידום ותכנון התוכניות להתרחבות העיר.

עם זאת, בשיחה עם 'בחזית' טוענים גורמים המעורים בפרטים כי להחלטות הוועדה בעניין אין כל קשר לתוכנית הדגל של שר הפנים אריה דרעי ושר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, להקמת 8,500 יחידות דיור עבור המגזר החרדי במערב העיר, שכן ההחלטה עוסקת בסמכויות הרשות המקומית ולא בסמכות משרדי הממשלה. "משרדי הפנים והשיכון ממשיכים לקדם את התוכנית", נמסר ל'בחזית'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים