שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » "הציבור החרדי מתחסן יותר מהמגזר הכללי"
ראיון ל'בחזית'
מפעיל קו המידע הרפואי למגזר החרדי מספר בראיון ל'בחזית' על המלחמה היומית בפייק ניוז, על הברכות וההתקפות שהוא סופג ומתי הרבנים העירו לו על צמד מילים שגנז
איצ'ה דז'אלובסקי | צילום: כאן 11

בצל בליל המידע הכוזב שמופץ בחוצות הערים החרדיות, נגד ההתחסנות מפני נגיף הקורונה, ביקשנו לשמוע מידע קונקרטי, נתוני אמת ודרכי הפעולה של המטה לחרדים של משרד הבריאות, מפי אחד ממובילי המאבק ב'פייק ניוז', איצ'ה דז'לובסקי, הפועל זה שנה כדי לעורר את המגזר החרדי מפני סכנות הנגיף, וכעת, כדי לעודד את המגזר ללכת ולהתחסן.

דז'לובסקי מפעיל את הקו טלפוני של משרד הבריאות המיועד למגזר החרדי, ולמידע שמועבר דרכו נחשפים מאות אלפים מהמגזר החרדי, הנמנעים מלהיחשף למקורות מידע לא מסוננים. "הכול התחיל בדיוק לפני שנה כשמשרד הבריאות פנו לגופים רבניים ביום הפורים דפרזים, ודנו כיצד ניתן להגיש מידע מציל חיים לציבור הנשמר מצריכת מידע ברדיו ורשתות, והרבנים הורו להקים צוות שייוועץ ברבנים ואנשי חינוך", הוא משחזר בראיון ל'בחזית'.

"המשוב חם מאוד, ורצוף תודות בתא הקולי ובכתב ועידוד ללא הרף. הבולט ביותר הוא שאנשים יוזמים פניות להודות על כך שהקו מסייע להם בשמירת נפשם והבית ממרעין בישין, עם תחליף הולם", מספר דז'לובסקי את היקף ההשפעה החיובית שיש לקו על דעת הקהל במגזר.

איצ'ה דז'לובסקי | צילום: באדיבות המצלם

ההפתעה הגדולה עולה כשאנחנו שומעים על המשוב שמגיע מכיוונם של רבנים. "כמעט כל אחד מהרבנים והמרואיינים שעלו לקו (למעט רופאים שאינם חרדיים) חוזרים אלינו תוך יומיים מופתעים מהיקף ואיכות קהל המאזינים שמודים להם. מעטים גם משאירים הערות לשיפור וייעול, והם אלה שמשחיזים את הקו".

הציבור גם נותן ביקורת שלילית?

"הציבור – לא. בודדים – כן", הוא עונה. "לעומת עשרות או מאות הודעות ביום המתחילות 'תחילה אודה מאוד על הקו המרתק', בודדות הן המכילות קללות וגידופים מאנשים טובים ותמימים שנפלו לרשתם של דוברי הכזב, ומאמינים באמת ובתמים שהמתחסנים מתים, וכי רק הם זכו בנס להיות מחוברים לקומץ יודעי האמת…"

דז'לובסקי מספר בראיון על המלחמה שמתנהלת בימים אלה נגד מפיצי הכזב בענייני החיסונים: "מתמקדים בשני מישורים. ראשית, הבאת כמה שיותר מידע שקוף ומדויק בקולם ושמותיהם של המשפחות עצמן, שמות בתי החולים, ועם פרטים שמקריבים את המציאות והמידע ללבות המאזינים שאינם רואים את המצב מול העיניים. אבי בלומנטל ומני חדד ממציאים מידי תקופה זוית ראייה יצירתית נוספת שתסייע לשקף את המציאות למאות אלפים", הוא משבח.

כשאמרתי 'נפטר בטרם עת', קיבלתי שתי פניות שונות מבתי גדו"י שהעירו כי המונח מנוגד לאמונתנו שכל אדם נפטר בעת שנקבע לו, כמובן ההודעה תוקנה ומאז צמד המילים נגנז

"אנו מקבלים מהציבור מידע על שקרים המופצים, כגון שמות משפחות הרבנים (הבולטים) שבשמם אומרים שהורו לא להתחסן או שמות שהופץ ש"נרצחו" ע"י החיסון, ואנו פונים למקור הראשון לבירור האמת בקולם של בני הבית וכדו'. מספיק ש-10% נחקר ומתגלה לעין כל כשקר – ורוב הציבור מבין עם מי יש לו עסק, בזמן שאבי ומני עוברים בין בתי הרבנים לשמוע דעתם ולעתים אף עם בכירי הרופאים המשיבים על הטענות המובאות מגורמים שונים".

האם מתנגדי החיסונים הם תוצאה של מכחישי הקורונה, או שמדובר בתופעה חדשה?

"ככלל, בארץ ובעולם יש חפיפה רבה להפליא בין מכחישי הקורונה, מתנגדי חיסוני Covid-19 וגם למתנגדי הממסד והדעות המקובלות ככל שיהיו", עונה דז'לובסקי בנימה הומוריסטית בתוספת אכזבה. "כעת התופעה חמורה ובולטת יותר עד כדי קרב ממשי, אך אנו דווקא רואים בזה הזדמנות שהציבור יפנים את סכנת מובילי הדעות הכוזבות שבד"כ פעלו ברקע וכרסמו בשכל הישר. כשזה בקול רם, קל יותר להפנים שהם הזויים".

האם אתה צופה שבסופו של דבר, המגזר החרדי יתחסן באחוזים דומים כבמגזר הכללי?

"לדעתי הציבור החרדי כבר מתחסן יותר מהמגזר הכללי או לפחות בהיקף דומה, למרות שהוא מטופל בילדים ובסדר יום עמוס שלא גורם לקצב התחסנות מהירה בקהילה. אך ככל שהקהילה מאופיינת בציות לרבותיו ובעלת הנהגה ללא עוררין, אחוז החיסון גבוה יותר מהממוצע הכללי. לעומתם רבים אינם משויכים באופן מובהק לקהילה בראשות מנהיג, להם הבהירות פחותה, הספקנות מרובה ויקח יותר זמן שיבחינו שנותרו לבד בזירה".

"גם בזירה הזאת", איצ'ה מציין, "אבי ומני עמלים ליצור חיבורים והמלצות רבנים מכל הזרמים. כמובן יש לחשב קהלים שלא מיהרו להיבדק לנגיף, וע"כ לא ברור מי החלים ומי לא. בסופו של דבר, אחוז המחלימים/ מאומתים/ מתחסנים, גבוה מאוד".

מה היא התשובה לכל אלה שמביאים הוכחות שהחיסון הזיק, או לפחות לא מנע נזק? אנחנו מציבים בפניו את שאלת המיליון. הוא לא מתלהם, אך עונה תשובה קולעת וחד משמעית: "כשזה יהיה רלוונטי ויהיו רופאים או מומחים שיטענו כך – גדו"י ויועצי הרפואה מטעמם ישיבו להם. לעת עתה אין כאלה".

מטה ההסברה החרדי של משרד הבריאות | צילום: כאן 11

"ההתמודדות האמיתית היא עם קומץ בשולי המחנה שאינם רופאים ולא מזוהים בשום צורה עם גדו"י, דעתם מעולם לא הייתה נחשבת בציבור וכך גם כעת. בכ"ז, הנזק שהם יוצרים בזריעת פחד וספקות בציבור ע"י ערעור אמון הציבור, משמעותי מאוד, בעיקר בקרב צעירים שטרם מיושבים בדעתם. אך רוב מוחלט של הציבור חכם ומבחין עם הזמן, שלא אלמן ישראל".

דז'לובסקי, שמשוחח רבות עם מומחי משרד הבריאות, מספק את הערכתו לתום המשבר: "ב"ה נראה שאנו לקראת הסוף, ככל שיותר מחוסנים – פחות חולים. אך כבר ראינו שוב ושוב שרבות מחשבות בלב איש, ויש מנהיג לבירה. אם בכ"ז צריך לתת הערכה – נראה שאנו במוצאי האירוע המרכזי, ובפתחו של שגרת קורונה רב שנתית בהתמודדות סמלית תמידית, עם הגבלות מינוריות ושינוי הרגלי בריאות כטבע שני".

מה הוא היעד שהצבתם לעצמכם, אתה והפעילים הנוספים שעובדים מטעם, או בשת"פ עם משרד הבריאות במגזר החרדי?

"היעדים הלכו והשתנו עשרות פעמים בהתאם למפת הדרכים. אך היעד שהדהד ברקע לאורך התקופה בקו המידע: מניעת התפשטות נגיף זו מטרה יהודית ורוחנית, וחשובה עשרות מונים מקיום הוראת משרד הבריאות. כנגזרת מכך נמנענו מאוד להביא גורמי חוק ושלטון לדבר בקו, במקומם הבאנו שורת רבנים לדבר, לצד רופאים שדיברו בפן הרפואי, וזאת למרות שאנו עובדים עם משרד הבריאות, שגם שם תמכו בכיוון".

האם קיבלת הוראות, ברכות או רמזים מגדולי ישראל על הפעילות שלך במהלך השנה האחרונה?

"ללא הרף", הוא עונה בהתרגשות. "שלושת הדיונים הראשונים בעת הקמת הקו, נסובו סביב ליבון דעתם של גדולי ישראל, כיצד להגיש חומר בצורה ראויה ובהתאם להשקפה הטהורה".

"בהמשך בכל צעד קיבלנו הן ביקורת שהובילה לשינויים באופי וניסוח ההודעות (כגון כשאמרתי 'נפטר בטרם עת', קיבלתי שתי פניות שונות מבתי גדו"י שהעירו כי המונח מנוגד לאמונתנו שכל אדם נפטר בעת שנקבע לו, כמובן ההודעה תוקנה ומאז צמד המילים נגנז), והן פניות יזומות מרבים מגדולי הרבנים והאדמו"רים כיצד לנהוג ולשפר מסרים שלא נלקחו בחשבון בתחילה".

"לדוגמה, הערה מבית אחד מגדולי המשפיעים בדבר קשירת חובת ההשתדלות לבין אמונה בבורא שהטיל עלינו חובת שמירה על בריאותינו, עצה נוספת הובילה לנוהל פרסום הבשורות הטובות לציבור. גם המאבק העיקש במידע הכוזב הוביל לשאלת אחד מגדולי הפוסקים: האם להילחם במידע מלחמת חורמה חזיתית שכרוכה בהעלבת דובר השקר, הרב השיב בחיוב, אך הורה לשאול רב נוסף. וכך פסקו שלשה פוסקים גדולים. לשמחתנו ראינו ברכה גדולה, ונמנעה מאיתנו חלק מהתוכנית כשהרבנים עצמם הוציאו מכתבים בהתייחסות למידע הכוזב", הוא חותם את הראיון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים