שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הציוץ שעשוי לשנות את פני המפה הפוליטית
הפרשנים מגיבים
עפר שלח הפתיע השבוע את הבוס הגדול, כשהזכיר לו בשער בת רבים דמוקרטיה מהי • רוני רימון וגיא עזרא מסבירים בראיון ל'בחזית' על משמעות המהלך וסיבותיו
עפר שלח | צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

הדרמה הגדולה ב'יש עתיד' סביב קריאת התגר על מנהיגותו של יושב ראש המפלגה הנצחי ומייסדה חבר הכנסת יאיר לפיד, מתבררת כסיפור שעוד ילומד רבות בבית הספר להיסטוריה מנהיגותית.

היה זה בן הברית הקרוב ביותר של יאיר לפיד ומספר 2 בהיררכיה של המפלגה, חבר הכנסת עפר שלח, שבמחי ציוץ אחד מחק עשרות שנות ידידות אמיצה וענפה שהוביל וקדמה את שני העיתונאים לשעבר אל קדמת הבמה וההשפעה הפוליטית.

בציוץ שפרסם שלח אתמול בשעות הצהריים, הוא דרש לקיים פריימריז להנהגת מפלגת 'יש עתיד' תוך שהוא אינו חוסך בביקורת על יו"ר מפלגתו. "כשקמה יש עתיד נקבע כי בחירות פנימיות יתקיימו עוד לפני הכנסת ה-21. מאז הוזז המועד פעמיים במהלכים חשאיים, ללא שיתוף הח"כים של המפלגה והפעילים שלה. בינתיים חלפו שמונה שנים ועוד מעט חמש כנסות. יש עתיד היא היום תנועה בוגרת וחזקה, עם קבוצת אנשים מעולה. הגיע הזמן לקיים מה שהבטחנו", דרש שלח.

יו"ר המפלגה והאופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב לדברים ואמר, כי "עפר שלח ראוי להנהיג, אשאר במפלגה גם אם ייבחר".

בתגובה לקריאתו של ח"כ עפר שלח החלו לרוץ במערכת הפוליטית ספקולציות ותרחישים שונים בניסיון להבין מה באמת אירע לידידות המבטיחה והמנצחת רבת השנים, שהוכיחה את עצמה ואשר ככה חלפה לנו מתחת לרדאר מבלי משים.

גיא עזרא: "שלח ממשיך את תהליך הישראליזציה"

בשיחה עם 'בחזית' מסביר הפרשן הפוליטי ועורך משנה באתר 'סרוגים' גיא עזרא, כי הסיפור עם עפר שלח הוא מורכב ממה שנראה.

"בחודשים האחרונים הבין עפר שלח כי הוא מחזיק בידיו המון עוצמה וכוח. עפר שלח הצליח לסחוב אחריו 3 מפלגות (כחול לבן, תל"ם וישראל ביתנו) ולגרום לכל מי שהוא לא בליכוד ובימינה לרצות את מה שהם נשבעו שהם לא יעשו לעולם – להקים ממשלה בתמיכת המשותפת", מסביר עזרא. לדבריו, "אף אחד לא האמין שהוא יילך לדבר כזה. רק להזכיר את התבטאויותיו של לפיד נגד הרשימה המשותפת כשכינה אותם 'זועבי'ז', שלא לדבר על שני הרמטכ"לים שהתבטאו נגד אופציה שכזו. בסוף, מי שהיה המוח מאחורי היוזמה של הקמת ממשלת מיעוט עם תמיכה מבחוץ של המפלגות הערביות היה עפר שלח".

לדברי עזרא, "עפר שלח הבין שיש לו יכולת והוא גם מבין שיש וואקום בשמאל הציוני. לדוגמה מרצ המתפרקת והעבודה המפוררת. אין באמת בשמאל מפלגה משמעותית. עפר שלח ויאיר גולן במקביל, זיהו פוטנציאל גדול. שכן יש עתיד היא מפלגת שמאל, בוגי יעלון איננו איש שמאל, זו בעצם מפלגת 'ימין מרכז', אך הרבה יותר 'ימין' מ'מרכז', בעמדות המדיניות אין הרבה הבדל בין גנץ לנתניהו. אף אחד מהם לא ייצא מחר בבוקר להתנתקות ואף אחד מהם לא יחליט ביום בהיר לבנות עוד 10,000 יח"ד בהתנחלויות".

עזרא מוסיף ומציין, כי "בחודשים האחרונים הבין עפר שלח שהוא מצליח לגעת באיזה 'עצב' שהשמאל בישראל מחפש ותר אחריו מזה הרבה מאוד זמן – וזה בעצם להכניס את הציבור הערבי לקונצנזוס של הפוליטיקה הישראלית ולהמשיך בכך את תהליך הישראליזציה שמרצ ניסתה הרבה מאוד שנים לעשות ונכשלה בכך. זה אחד המניעים של עפר שלח לקום ולטעון לכתר".

רוני רימון: "ככה לא מחליפים שלטון"

"בנוסף", מסביר עזרא, כי עפר שלח "הבין שבמתכונת הנוכחית במפלגה תחת הנהגתו של לפיד בעל הנטיות הפוליטיות הימניות, יש עתיד לא הולכת לשום מקום. במשך שנים ארוכות הוא היה מוכן לבלוע את הצפרדע, ואף לקבל לשורות המפלגה את גנץ ואשכנזי הימניים כדי להפיל את נתניהו. אלא שמשעה שאשכנזי וגנץ הימניים עזבו והעובדה שיעלון מצא ביש עתיד את מפלטו הפוליטי, הוא פשוט לא רוצה להיות חלק מהמשחק הזה".

לדברי עזרא, במקביל לבריחה ימינה של יש עתיד, מזהה ח"כ שלח שנוצר וואקום בשמאל שדרכו הוא יכול למנף את הקריירה הפוליטית שלו. "יש לו גם מחשבה הזויה הייתי אומר, שהם יכולים להרים אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו באמצעות השמאל", הוא מוסיף.

לשאלת 'בחזית' מדוע מצא שלח לנכון לאתגר את מפלגת האם שלו 'יש עתיד' דווקא בשעה שהסקרים מנבאים לה הישג מזהיר של 20 מנדטים, ולרצות לערוק למפלגה שטרם קמה על הנייר, משיב עזרא כי "אי אפשר לראות את מה שליברמן עשה עם 5-6 מנדטים ולא לרצות להיות כמוהו. המערכת הפוליטית כל כך שבירה וצמודה היום, שעם חמשה מנדטים אתה ממליך מלכים ובעל השפעה גדולה ממפלגה שמחזיקה בידה כח של 20 מנדטים. שלח מבין שכדי להשפיע דרמטית על המערכת הפוליטית אין עוד צורך במספר רב של מנדטים. מספיקים 5 מנדטים בכדי להוות לשון מאזניים, ולהמליך מלכים, לקבל רוטציות ולקבל תיקים בכירים".

מנגד, סבור רוני רימון, יועץ אסטרטגי ושותף במשרד רימון-כהן, כי "פוליטיקאים לא תמיד סופרים את החברויות שלהם. כך היה בין שלי יחימוביץ לעמיר פרץ, וכך קרה אתמול בין עפר שלח לבין יאיר לפיד".

לשאלת 'בחזית' האם מדובר במהלך אסטרטגי המתואם בין השניים שנועד להניב רווח פוליטי, משיב רימון, כי "אין מדובר בהצגה. עפר שלח שואף להיות מספר 1. אלא שהבעיה בה תמצא עצמה 'יש עתיד' אם שלח ייבחר להנהגת המפלגה, וגם אם לא, היא העובדה שהמהלך שלו דוחק את יש עתיד לכיוון השמאל. ככה לא מחליפים שלטון. זאת ועוד, אם שלח ינצח, ואני מעריך שלא, פתאום עשוי להתפתח מאבק דווקא בשמאל בין שלח לבין שחקנים נוספים כמו ניצן הורוביץ ויאיר גולן. ניצחון של שלח גם יעזור לגנץ לחזק את כוחו".

אז מה הרציונל של שלח להכריז תגר על מנהיגותו של לפיד דווקא בימים אלה בהם מצבה של המפלגה והתחזיות לגביה מצויינים? לדברי רימון, "מדובר באמביציה אישית. נקודה. כל פוליטיקאי חושב שהוא יותר טוב מחברו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים