שיתוף
תגובות
חדשות » הצעת חוק לאיסור צילום חשוד לפני כתב אישום בשטחי בבית המשפט אושר בועדת החוקה
חזקת החפות
החוק אושר בתמיכת האופוזיציה | גבולות העיקרון של חזקת החפות מיטשטש פעמים רבות
חבר הכנסת גלעד קריב | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) פה אחד לקריאה ראשונה את הצעת החוק לאיסור צילום חשוד לפני כתב אישום בשטחי בית המשפט למעט באישור מטעמים מיוחדים. יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב הבהיר כי בכוונתו להשלים את הצעת החוק בשבוע הבא ואמר כי לקראת קריאות 3-2 יתקיים שיח על גבולות ההצעה כשרוב חברי הוועדה תומכים בהצעה המרחיבה את האיסור: "איסור הפרסום צריך להיגזר מהמהות – כך שכשאדם עצור טרם הגשת כתב אישום לא תפורסם תמונתו ממתין לדיון או בדיון"

ח"כ איתן גינזבורג יוזם החוק: גבולות העיקרון המרכזי של חזקת החפות מיטשטשים לא אחת; אותם חשודים שצולמו באולם בית המשפט על ספסל הנאשמים, משוחררים כאשר לא מוגש נגדם כתב אישום אבל התמונה שלהם – נשמרת לעד, וכשמקלידים את השם שלהם בגוגל, זה מה שמוצאים

עוד אמר כי "ההצעה מוסיפה סעיף משלים שבו נאסור על פרסום צילום של חשוד במידה והוא בוצע ללא קבלת היתר מראש ויקבע שיש לראות בעצם פרסום כפגיעה בפרטיות לפי חוק הגנת הפרטיות. הצעת החוק מאוד פשוטה, מאוד צודקת, בעיקר בהיבט של כבוד האדם ורמיסה והשפלה של אדם חף מפשע וחשוב לציין שיש לה תמיכה מאוד מאוד רחבה".

עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית: "בד"כ נכנסת קבוצה גדולה מאוד של כתבים וצלמים והם צובאים על העצור והנאשם, מקיפים אותו כמו חיה בכלוב, מקנטרים אותו כך שניתן יהיה להוציא עווית פנים לא מחמיאה שתפורסם בתקשורת וזו פגיעה אנושה בכבוד. זה טקס ביוש וביזוי"

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה): לוחות הזמנים קצרים ואין סיבה שלא להעביר חוקים פשוטים שיש בהם הסכמת קואליציה ואופוזיציה, והוועדה תשלים את עבודתה ותצביע על ההצעה בשבוע הבא. איסור הצילום ואיסור הפרסום הן סוגיות נפרדות ששתיהן צריכות להיות מעוגנות בחוק. אסור לייצר אפקט מצנן על צילום מסדרונות בימ"ש. יש לזה השפעה דרמטית על נפגעי עבירה שרוצים להתראיין, ועל חשיבות בימ"ש כטריטוריה מצולמת. לגבי המסדרונות, קשה להסדיר את הפרקטיקה אבל חייבת להיות שם חומת הגנה שכלי תקשורת ידעו שגם אם בטעות נלכדה תמונת עצור יש עליה איסור פרסום וכך תושג המטרה מבלי האפקט המצנן. צריך להיות ברור שאנחנו לא מוכנים שתמונות חשודים לפני הגשת כתב אישום הנמצאים במעצר ימים יפורסמו". 

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "חזקת החפות צריכה להיות נר לרגלנו ואני מקווה שעקרון זה ישלוט גם על הליכי החקיקה החפוזים בכנסת הזו. אני מצטרף לבקשה להעביר את החוק בהקדם בקריאה ראשונה. ברגע שמדובר על לא יפרסם אדם שם של חשוד, אפשר להרחיב את האיסור גם לחקירות ותזמון רגע המעצר. נחשפנו לפרקטיקה בתחקיר גל הירש שהורו לו לעמוד רגע ליד החלון כשבחוץ חיכו כבר צלמים והוא לא הלך לחלון כי הכיר את הפרקטיקה הזו. אני רוצה לברך את היו"ר ואת היוזם ח"כ גינזבורג עם יתר היוזמים – חזקת החפות בישראל תחת מתקפה וכל חקיקה שמחזקת אותה זו התקדמות חשובה". 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "חוק נכון מאוד ואנושי מאוד והוא יעבור מבחינתי בתמיכת האופוזיציה. הוא מתחבר לחוק הראשון שהעברתי בכנסת הוא איסור פרסום של פרטי נפגע בפיגוע בתקשורת".  

ח"כ משה ארבל (ש"ס) ביקש לוודא כי לקראת הקריאות השנייה והשלישית יוזמנו נציגי התקשורת ואמר כי הוא מוכן לתת את תמיכת האופוזיציה לעקיפת החלטות ועדת השרים לחקיקה בנוגע להרחבת איסור הצילום והפרסום.

היו"ר ח"כ קריב סיכם את הדיון: "קיבלתי במהלך הדיון פניות מהתקשורת על כך שקולה לא נשמע.  קולה של מועצת העיתונות והעיתונאים ראוי שיישמע בדיון ונזמינם לקריאות השנייה והשלישית. 

הצעת החוק המקורית דיברה על שטחי בימ"ש וכללה את נושא הסנקציה. כרגע זה משונה בקריאה ראשונה רק כדי לקדם את הדיון. אני אומר לפרוטוקול שמבחינתי אין בנוסח כדי להכריע בסוגיות הללו או לסגת מהן והן יהיו במרכז הדיון שלנו לקריאות שניה ושלישית, לצד נושא האיזוק שאף הוא בהצעה המקורית. שיתקיים שיח עם הח"כ המציע כדי לראות את גבולות ההצעה כשרוב החברים בוועדה תומכים בהצעה המרחיבה". 

הצעת החוק אושרה בתמיכת היו"ר ח"כ גלעד קריב והח"כים איתן גינזבורג (כחול לבן), ענבר בזק (יש עתיד) ומשה ארבל (ש"ס).

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים