שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הרוצח חמק מעונש אך מדוע החקירה נסגרה?
זעם בצרפת
רבה של שטרסבורג מגולל בשיחה עם 'בחזית' את הסערה בצרפת בעקבות זיכוי רוצח שרה חלימי ומציג שורה של סימני שאלה מעל התנהלות מערכת המשפט
בית הכנסת הגדול בשטרסבורג | צילום: וועידת רבני אירופה

העולם היהודי סער בשבועות האחרונים כפי שלא זכור זמן רב. זיכוי המחבל קובילי טרוארה הצרפתי אשר רצח בדם קר את שכנתו היהודיה הגב' שרה חלימי הי"ד לפני 4 שנים כשפרץ לביתה והשליך אותה מחלון ביתה ארצה אל הרחוב.

בשבוע שעבר, לאחר 4 שנות משפט, החליט חבר השופטים הצרפתי לזכות את הנאשם ולפטור אותו מעונש מאסר בפועל מאחר ומחומרי החקירה עלה כי החשוד היה נתון תחת השפעת חומרים אסורים בזמן ביצוע מעשה הרצח. העובדה כי קרא קריאות אללה אכבר לפני ואחרי המעשה הנפשע לא העלו או הורידו בפני בית המשפט שכן החוק הצרפתי היבש קובע כי ככל שאדם עבר עבירה פלילית מכל סוג כשהוא נתון תחת השפעת חומרים הגורמים לערעור מצבו הנפשי הרי שבלתי ניתן להאשימו באחריות למעשה.

בשיחה עם 'בחזית' מציין הרב הרב ארולד וויל, הרב הראשי בשטרסבורג וחבר בועידת רבני אירופה, כי ההזדהות העם הצרפתי עם היהודים בעקבות הפסיקה המקוממת, מעוררת התרגשות – לא פחות. לדבריו, "בניגוד לאירוע הטרור הזכור בטולוז לה הייתי עד כאשר נכחתי באזור בעצמי, אשר דעת הקהל היתה חלוקה אם מדובר באירוע אנטישמי או טרוריסטי, הרגשנו אז ממש לבד, הרי שהפעם כולם מבינים שהאיסלאם הקיצוני מרים ראש. הם מבינים הפעם שלא מדובר באירוע שקשור לעם היהודי אלא לאזרחי צרפת כולם".

הרב וייל מספר: "לאחר האירוע הקשה בטולוז, שוחחתי מספר פעמים עם הנשיא סרקוזי שנחשב לידיד גדול לעם היהודי, באחד משיחותינו כשנפגשנו באחד האירועים הוא קרא לי והודה בפניי שהערכת המצב שלהם לגבי הפיגוע בטולוז היתה שגויה וכי אנחנו צדקנו. הוא טען כי הסיפור של האיסלם הקיצוני מהווה בעיה של כלל העם הצרפתי ולאו דווקא של היהודים".

הרב הרולד אברהם וייל | צילום: אלי איטקין

"כאמור הפעם הרגשתי שכולם מרגישים ומבינים שזה לא בסדר, אני ער לתגובות ולדעת הקהל בענייני דיומא וראיתי שכמעט כל התגובות הולכות לאותו כיוון".

לדברי הרב וייל, "משיחותיי עם אנשים במערת המשפט בברזיל ועם גורמי ממשל יהודים ושאינם בני ברית, כולם מסבירים שהפסיקה איננה אנטישמית אלא היא היתה בלתי נמנעת מכח החוק בצרפת. הקריאה כרגע היא בקרב משפטנים ופוליטיקאים הוא לתקן את החוקה שכן בלתי הגיוני שאדם כזה יחמוק מעונש מאסר למשך שנים ארוכות בגלל שהוא 'על הדרך' עשה עבירה נוספת כשהיה נתון להשפעת חומרים אסורים".

"כולם מודים שהוא רצח בכוונה ושהוא נטל את החומרים האסורים מתוך כוונה תחילה, כך שאין כאן עילה לחמוק עונש, מצד שני הוא כן היה בזמן ביצוע הרצח בסוג של מצב פסיכוטי, אבל מה לעשות? זה החוק הצרפתי היבש".

עם זאת מגלה הרב וייל, כי הרוצח אינו עומד להסתובב חופשי ולהמשיך להוות סכנה פוטנציאלית לשלום הציבור, "הרוצח נשלח להסתכלות פסיכיאטרית והוא עומד להתאשפז במחלקה סגורה בבית החולים למשך שנים ארוכות". הרב וייל מציין כי משיחותיו עם גורמים המעורים בפרשה, "לעיתים אשפוז במחלקה סגורה קשה עוד יותר מריצוי עונש מאסר בבית כלא פדרלי, התנאים שם נוקשים יותר כך גם ההגבלות".

המשפחה כואבת

כאמור, את הפסיקה אשר יש המגדירים אותה שערורייתית של בית המשפט, עורר סערה גדולה בצרפת כאשר הפגנות אלפים נערכו בימים האחרונים ברחבי המדינה בדרישה לתקן את החוק ולא לתת לרוצח לחמוק מעונש. 

"הכאב הכי גדול של המשפחה הוא הידיעה שלא שופטים את רוצח האם", אומר הרב וייל. לדבריו, "לצד ההבנה כי השופטים כפופים לחוק היבש ואינם יכולים להתעלם מקיום הנאמר בספר החוקים, הרי שמכח הפסיקה צצו ועלו שורה של תהיות על מערכת המשפט בצרפת שקיבלה שורה של החלטות תמוהות שאת חלקן אציג בפניך מיד".

"אחד השאלות שמאתגרות את המערכת המשפטית בצרפת בעקבות הפסיקה הוא העובדה שבעקבות ההחלטה על אי שפיות הרוצח ואי הרשעתו הרי שהדרישה הציבורית לחקור את השוטרים שהגיעו ראשונים לזירת הרצח, נדחתה".

"מיד עם הגעת הדיווחים הראשונים על צעקות שנשמעו מהדירה בה התגוררה מרת חלימי הי"ד, הוזעקו למקום שוטרים אלא שהם נמנעו במשך כחצי שעה כשהם עומדים מאחורי הדלת, לפרוץ לדירה על אף הצעקות שנשמעו מתוכו. השוטרים פשוט לא קיבלו הוראה בקשר מאת המפקד שלהם לפרוץ פנימה ולחתור למגע", משחזר רבה של שטרסבורג. "וכי מישהו מעלה בדעתו שבאירוע חירום של פיקוח נפש יש מקום להשתהות יתר שעלול לעלות בחיי אדם?", הוא תוהה. "אבל עכשיו אף אחד לא יחקור מה באמת אירע בזירה באותם רגעים דרמטיים. השוטרים פחדו להיכנס אז הם טוענים שהם לא קיבלו הוראה לעשות זאת".

"שאלה נוספת שמדירה שינה וכנראה גם היא לא תזכה להתברר הוא מה אירע בבית משפחת מאלי המתגוררים בשכנות לבית משפחת חלימי שבאמצעות כניסה לביתם הצליח מחבל לחדור אל תוך ביתה של הנרצחת. לדברי המשפחה, הם היו בני ערובה של המחבל אבל גם כאן עולות שאלות שקיווינו למצוא לגביהם תשובות. אבל יותר מכל הוא העובדה שמערכת המשפט כלל לא ביצעה שחזור של הרצח, זהו תקדים בצרפת. השופטת דחתה את הדרישה לשחזור הרצח שכן הרוצח אינו עתיד להישלח לכלא בשל מצבו הנפשי אז מבחינתה גם אין צורך שהאמת תתברר".

כאמור, בשורה של הפגנות מחאה שנערו במדינה השתתפו אלפים, רק בפריז היו 20,000 מפגינים כאשר חלק ניכר מהם כלל אינם יהודים. כאשר גם לא עשינו לכך פרסומת".

עם זאת ראש הממשלה מקרון כבר הורה לשר המשפטים להגיש הצעת חוק חדשה שתתקן את העוול המשפטי, "איני יכול לקבוע שמגמת השינוי מקורו בהפגנות שאורגנו שכן המטרה היתה יותר להביע הזדהות וכאב אך ההזדהות וההשלכות של כך מחממות את הלב".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים