שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » חוק הג'ובים שהכניס לכנסת עוד 20 חברים
מה שרואים מכאן
החוק הנוברגי, שנעשה בו שימוש מצומצם בעבר, הוכפל ע"י גנץ וכעת מזנק ל-20 ח"כים, יעלה כ-170 מיליון שקל אם הכנסת תשלים קדנציה • מה אמר על זה ר' האופוזיציה לפיד?
בניין הכנסת | צילום: Opachevsky Irina, שאטרסטוק

מיכל שיר סגמן, משה טור פז, סימון דוידסון, ענבר בזק, יום טוב חי כלפון, נעמה לזימי, מיכל רוזין, גבי לסקי, צבי האוזר, רות וסרמן לנדה, אלינה ברדץ' יאלוב, אלון טל, מאיר יצחק-הלוי, לימור מגן תלם, טטיאנה מזרסקי, מופיד מרעי, שירלי פינטו קדוש, יסמין פרידמן, יוסף שיין, ועלי סלאלחה – 20 השמות האלה, חלקם מוכרים לכם יותר חלקם פחות, נכנסו בחודש האחרון לכנסת במסגרת החוק הנורבגי.

חלקם באמת מחליפים שרים שעסוקים עד מעל לראש בתפקידים, בדומה למטרת החוק בקדנציות קודמות, אך חלקם ג'ובניקים שראש המפלגה היה חייב להם ואילץ את שריו וסגני שריו להתפטר בשביל שיכולו למלא את כל התפקידים אותם סחט במהלך המשא ומתן הקואליציוני.

כך מצאו את עצמם סגן שר החוץ עידן רול, השר במשרד האוצר חמד עמאר, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג', ועוד שלל אנשים מיותרים בתפקידים מיותרים מתפטרים מהכנסת בלי שהם ממש יודעים מה הם אמורים לעשות בתפקיד. זאת אולי הסיבה למה סגן השר במשרד ראש הממשלה ח"כ אביר קארה לא ממהר להתפטר.

רגע לפני שצללתי למעמקי תקציב הכנסת כדי לבדוק כמה עולים לנו, האזרחים שמשלמים מיסים, חוק הג'ובים המנופח, נזכרתי שאמנם תקשורת הפרבדה שמדבררת את הממשלה הנוכחית, חיפשה תחת כל עץ רענן לתקוף את הממשלה הקודמת, על כן אף כלי תקשורת כללי שמכבד את עצמו לא פספס את ההזדמנות להציג באותיות קידוש לבנה את עלויות החוק הנורבגי.

חבר כנסת עולה מידי שנה למדינה 1,714,000 ש"ח (במילים: מיליון שבע מאות וארבע עשרה אלף שקל). הסכום הזה כולל עלות השכר של חבר הכנסת, העסקת שלושה עוזרים, תקציב לשכת חבר הכנסת, רכב לחבר הכנסת ותוספת למתן שירות לחברי הכנסת הנוספים וגידול בהוצאות השוטפות של הכנסת כתוצאה מגידול בכוח האדם.

בהנחה שהממשלה הזאת תשלים כארבע שנות כהונה (בתקווה שלא) מדובר על הוצאה של 6,856,000 ש"ח לכל ח"כ (במילים: שש מיליון, שמונה מאות וחמישי ושש אלף שקל). תכפילו את זה ב-20 חברי כנסת, הגעתם ל-137,120,000 ש"ח (במילים: מאה שלושים ושבע מיליון, מאה ועשרים אלף שקל).

חלק מהח"כים הנורבגים

אבל זה עוד לא הכל. השרים שהתפטרו לא הולכים לשום מקום, לצד המשכורת שתמשיך לזרום כרגיל, וכל ההטבות שהם מקבלים ממשרדי הממשלה, מגיע להם משום מה לשכה בכנסת, למרות שהם כבר לא ח"כים. המשמעות היא שהכנסת צריכה להקים עוד 20 לשכות. העלות המוערכת להקמת כל לשכה חדשה היא כמיליון וחצי שקל, בסך הכל עוד כ-30 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, אם הכנסת תשלים ארבע שנים, משלים המיסים יישא בהוצאות של כמעט 170 מיליון שקל.

מ-6 ח"כים ב-2015 ל-12 בחסות גנץ

את החוק הנורבגי לא המציא יאיר לפיד, מי שייבא אותו לארץ היה יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור איווט ליברמן, בכנסת ה-20. לאחר שהעביר אותו, גם מפלגות אחרות בכנסת ההיא השתמשו בו. בכנסת ההיא השתמשו בו בסך הכל שישה חברי כנסת.

מי שמינף אותו בכנסת הקודמת, הכנסת ה-23, גם כן ממצוקת ג'ובים היה יו"ר כחול לבן השר בני גנץ, שסחט בהסכם הקואליציוני חצי ממשלה ולא נותרו לו ח"כים שיכהנו בתפקידים בכנסת. לכן הגענו ל-12 ח"כים נורבגים, מהם 5 מכחול לבן.

לפיד, שהיה יו"ר האופוזיציה לאחר אישור התיקון לחוק לפני שנה, אמר אז: "באישון לילה, כמו גנבים, העבירה הקואליציה את חוק הג׳ובים הנורבגי. 110 מיליון ש"ח לכסאות ומקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות. במקום דמי אבטלה לעצמאים ומענקים למובטלים מבזבזים את כספי הציבור על ג׳ובים".

במתקפה חריפה נגד כחול לבן אמר לפיד במליאת הכנסת: "אז הם אמרו, שהם בעצם נמצאים בממשלה בשביל להגן על בית המשפט העליון, והיום הם זרקו את בית המשפט העליון מתחת לגלגלי האוטובוס כדי להעביר את החוק הנורבגי שמשמעותו עוד ג'ובים, עוד מקורבים, עוד תפקידים, עוד לשכות, מפני שבשביל זה הם נמצאים בממשלה – בשביל הג'ובים שלהם. בשביל זה הם מעבירים את כל החוקים, בשביל הג'ובים שלהם- שיתביישו להם".

חלק מהשרים הנורבגים

השרה תמר זנדברג, שהתפטרה במסגרת החוק הנורבגי, אמר אז בדיון בכנסת: "הכנסת הזו עסוקה רק בעצמה. רק בעוד משרדים, ג'ובים, שרים וסגני שרים שלכנסת כבר לא נשאר כלום. כחול לבן צריכים את הנורבגי כמו אוויר לנשימה פשוט כי אחרת אין להם מי שיעבוד פה אז הם מכרו את הכנסת לליכוד. זה הדיל האמיתי – סיפוח תמורת חוק נורבגי. אתם מעבירים היום חוק נורבגי בשביל להתעורר עם חוק דרום אפריקאי, עם אפרטהייד. עוד יושב ראש ועדה תמורת הבערת המזרח התיכון".

גם בנט, היום ראש הממשלה, אך בעצמו התפטר במסגרת החוק הנורבגי ב-2015, התבטא במספר הזדמנויות נגד הממשלה הקודמת והחוק הנורבגי, וביקר בחריפות: "ממשלה שמנה מנופחת שעוסקת כל הזמן בכיבודים, במקום לעסוק במשבר הקורונה".

יו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ, עוד מפוטר נורבגי, צייץ בטוויטר בעת קידום החוק בממשלה הקודמת: "מפלס העצבים בכנסת שבר היום שיא עם החוק הנורבגי – קומבינה של מיליונים על עוד ג'ובים לממשלה המנופחת הזו".

יו"ר העבודה השרה מרב מיכאלי, שבעצמה לא התפטרה אך שרים אחרים במפלגתה עשו זאת, כתבה: "הצבעתי נגד החוק הנורבגי. כשמקצצים תקנים בביטוח הלאומי ושירות התעסוקה בשביל לממן ממשלה מנופחת, לא מעבירים חוק שיביא עוד הוצאות על חברי וחברות כנסת. נגד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים