שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » חידת הקורונה של השכונה החרדית בניו יורק
בדיקת 'בחזית'
מה הסיבה לכך שעל אף ש'קרית יואל' רשמה אחוזי הדבקה בשיעור של כמעט 100% נרשם בה מספר נמוך של תמותה ביחס לשכונות אחרות בניו יורק? • וגם: ההשוואה לקראון הייטס
חסידי סאטמר במנין מרפסות בויליאמסבורג בצל הקורונה | צילום: lev radin, שאטרסטוק

בתחילת התפשטות נגיף הקורונה בני יורק, זוהו בעיר כמה אזורים שהפכו למוקדי התפשטות הנגיף, כאשר נתוני התחלואה בהם הדירו שינה מעיני מערכת הבריאות וראשי הקהילה החרדית. אחת מאותן שכונות הייתה 'קרית יואל' שבמונורו, שעל פי ההערכות, למעלה מתשעים אחוזים מתושביה הוגדרו כנשאי הנגיף.

ל'בחזית' נודע, כי על פי נתוני בית החולים 'גוד-סעם' השוכן בעיירה הקטנה 'סופר', הממוקמת בין מונורו למאנסי ונחשבת לבית החולים של 'מונורו', הרי שבחמשת השבועות האחרונים אין ולו אף חולה קורונה מאומת אחד מ'קרית יואל'. לדברי גורם בבית החולים, "כחלק מהביטחון הבריאותי של הצוות הרפואי בבית החולים, אנחנו דוגמים כל אחד ואחד שדורך על שערי בית החולים ולא משנה מאיזו סיבה, ולהפתעתנו מזה שבועות ארוכים אין ולו חיובי אחד מהעיירה מונורו".

הסיבה לשליטה המהירה על הנגיף ולתמותה הנמוכה ביחס לנדבקים שרשמה 'קרית יואל' נזקפת לזכותו של הרופא החב"די ד"ר ולדימיר (זאב) זלנקו. לדברי זלנקו, הקישור שהגה בין תרופת המלריה 'הידרוקסיכלורוקווין' לנגיף הקורונה, היא שהצילה את חייהם של אנשים רבים שחלו בנגיף.

ה'תגלית' של זלנקו אמנם הניבה התנגדות רבה בעולם הרפואה כאשר מומחים בעלי שם הביעו התנגדות נחרצת לשימוש בתרופת ה'הידרוקסיכלורוקווין' כתרופת נגד לנגיף הקורונה בשל תופעות הלוואי שלה, הבאים לידי ביטוי בין היתר בתפקוד הלב. אך כזכור, היה זה הנשיא טראמפ שהתלהב מהקישור שהציג בפניו ד"ר זלנקו ואף המליץ על התרופה נגד מלריה בנאומיו השונים שנשא בפני האומה.

התזה של ד"ר לזנקו, שחילק הידרוקסיכלורוקווין בכמויות למטופליו, הייתה כי אם מתחילים ליטול את התרופה כשהתסמינים עדיין בתחילתם, הרי שיעילות התרופה כמוה כ'טיפול מונע'.

בארה"ב כידוע, הרפואה אינה קונבנציונלית כמו בישראל, והרשות נתונה בידי כל רופא לרפא באמצעים העומדים לרשותו, כל עוד הם הוכחו מדעית, על אף שאין לגביהם קביעה חד משמעית. עם התפרצות נגיף הקורונה, כשאי הוודאות לגביה הייתה בשיאה, קיבל ד"ר זלנקו מה FDA 'אישור זמני' לערוך את ניסוייו בתרופה. הטיפול שהעניק ד"ר זלנקו למטופליו הרבים הורכב משילוב של 3 תרופות, הידרוקסיכלורוקווין, אבץ ואנטיביוטיקה.

כיום נאסרה השימוש בתרופה לאחר ששני מחקרים שבוצעו לגביה הניבו תוצאות שתכליתן השפעה מזערית של השימוש בתרופה לגבי חולים קשים, אולם על כך אין חולק, כי על אף ש'קרית יואל' רשמה למעלה מ-90 אחוזי הידבקות, אחוזי התמותה בה היו נמוכים בהשוואה לשכונות ואזורים אחרים ברחבי ארצות הברית.

מודעות המבשרות על סגירת בית כנסת של סאטמר בבארא פארק, בשל נגיף הקורונה | צילום: lev radin, שאטרסטוק | צילום: lev radin, שאטרסטוק

בשיחה עם 'בחזית', אומר עסקן רפואי נחשב ב'קרית יואל', כי עם התפרצות הקורונה "הייתה 'קרית יואל' לאחד ממוקדי ההתפרצות של הנגיף, אך נרשמו בה אחוזי תמותה נמוכים בהשוואה לאזורים אחרים". לשם השוואה: בקראון הייטס נפטרו 75 אנשים, למרות שהיא מונה פחות משליש מתושבי קרית יואל מבחינת מספר התושבים.

עם זאת, מסתייג העסקן הרפואי ואומר, כי "על אף שיש מקום לתהות האם ה'הידרוקסיכלורוקווין', היא שהביאה לשליטה על המגיפה בשכונה החסידית, מכל מקום, יש מי שסבור שהסוד הגדול נעוץ דווקא באנטיביוטיקה המייבשת את המים שמצטברים בריאות. שכן כידוע, קושי בדרכי הנשימה נחשב לאחד מתסמיני הקורונה השכיחים ביותר".

גרסה נוספת הרווחת בקרב תושבי קרית יואל היא, שהסיבה לתמותה הנמוכה בשכונה נעוצה בעובדה שבעלי התסמינים בשכונה פשוט נמנעו מלהתפנות לבית החולים. "כולנו זוכרים את הפאניקה שאחזה סביב בתי החולים בתחילת הקורונה כשנטען שחולים אינם מקבלים טיפול רפואי, ואחיות חוששים להיכנס לחדר ולהעניק טיפול לחולים. אנשים כזכור נפטרו מרעב", מזכיר הגורם עמו שוחחנו ל'בחזית'.

יצוין כי בעשרים וחמש שנות פעילותו במונורו החסידית, רכש לו הד"ר זלנקו שם של רופא מומחה ובעל שם בתחומו, פתח מספר מרפאות בשכונה, ועל אף שקרית יואל הניבה רופאים נוספים, זלנקו הפך לדומיננטי ביותר ולמילה האחרונה בכל התייעצות והתלבטות רפואיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים