שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » חליתם בקורונה? זה הדרך להחזיר את חוש הריח
מדריך
מומחים טוענים כי הם מצאו שיטה חדשה שתגרום למחלימים מקורונה להחזיר אליהם את הריח בצורה מהירה באימון יומי של 2 דקות
אדם מריח לימון | צילום: Nenad Cavoski, שאטרסטוק

אחד מהתסמינים הכי מוכרים שמזוהים עם נגיף הקורונה הוא איבוד חוש הטעם והריח, ממומחים ברחבי העולם חקרו את התופעה בניסיון להבין כיצד ניתן להתמודד איתה בצורה המהירה ביותר ולהחזיר את חוש הריח כמה שיותר מהר.

החוקרים ניסו להבין מה היא הסיבה שגורמת לאיבוד הטעם והריח, עשו סריקות CT באף ובסינוסים של חולי קורונה. הסריקות הראו כי האזורים באף שאחראיים על תחושת הריח חסומים בנפיחות ובריר, בעוד ששאר חלקי האף והסינוסים נראים תקינים, ולמטופלים אין כל בעיה לנשום דרך האף.

מדענים סבורים שהנגיף מדביק ומשמיד את הנוירונים הקשורים לחוש הריח. נוירונים אלה מעבירים את האותות ממולקולות הריח לאזור במוח בו הם מתפרשים כ"ריח". כעת מחקרים שונים מגלים כי קולטני ACE2 שהנגיף זקוק להם כדי לפלוש לתאים, אינם נמצאים על עצבי הריח אלא על תאים שכנים הקרויים sustentacular – שתומכים בפעילות תאי עצב הריח. ותאי התמיכה הם אלה שנפגעים על ידי הנגיף. התגובה החיסונית הסוערת מובילה לנפיחות באזור, אך משאירה את סיבי העצבים בחוש הריח שלמים. ככל שהדלקת הסוערת בגוף שוככת, כך חוש הריח הולך וחוזר לפעילות תקינה.

החדשות הטובות הן שבסופו של דבר חוש הריח מתחדש, אבל עד שהוא חוזר, יכולים לחלוף שבועות ואף חודשים ללא חוש הטעם והריח. איך אם כן תוכלו לזרז את חזרתם של החושים החשובים הללו?  ישנן הוכחות לכך שטיפול שיקומי בחשיפה חוזרת ומתמשכת לסוגי ריחות שונים מדי יום, מוביל את מערכת חישת הריח לחדש את התאים ולשוב לפעילות תקינה.

על המטופל להריח ארבעה ניחוחות מוכרים פעמיים ביממה, כל ריח למשך 10 שניות. כך במשך 12 שבועות

20 מומחים לרפואת אף אוזן גרון פרסמו בכתב העת לאלרגיה ואימונולוגיה המלצה על שיטת אימון ההרחה. על פי השיטה הזו, על המטופל להריח ארבעה ניחוחות מוכרים פעמיים ביממה – בבוקר ובערב, כל ריח למשך 10 שניות. כך במשך 12 שבועות, שלאחריהם יש להחליף את ארבעת הניחוחות באחרים.

לדברי המומחים, אימון ההרחה מגרה את תאי העצב המעורבים בהרחה, ומסייע להשיב את תפקוד הריח. המומחים מתבססים על מחקרים קודמים שהראו שהשיטה עובדת כחלק משיקום חולים נוירולוגיים אצלם נפגעה יכולת ההרחה.

"אימון החושים גורם לשינויים בקישוריות המוחית", מסביר ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה מהמרכז הרפואי שיבא, "זה קורה בראייה, בשמיעה וכך גם בחוש הריח. יש עבודות שמראות על שינויים בכמות תאי החישה, באנטומיה שלהם ואפילו בקישוריות ובארגון באותם אזורים שאחראיים על הרחה בקליפת המוח. בקורונה מאבדים את חוש הריח בגלל שינויים בתאי התמך ולכן ייתכן שאימון ההרחה מצליח לחדש את אותם אזורים שהתנוונו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים