שיתוף
תגובות
דעות » "ילדי השוק" שמבלגנים את שוק ההון
התנודתיות בבורסה
למרות שהתנודתיות הגוברת בשוק ההון השבוע מיוחסת למלחמת רוסיה אוקראינה, חשוב להבין שהתנודתיות לא נובעת רק מתרחישי קיצון ושהיא כאן כדי להישאר
דור המילניום סוחר מהנייד, כאן ועכשיו

מה שקורה בימים האחרונים בשוק ההון ללא ספק קשור באופן ישיר לעימות הצבאי בין רוסיה לאוקראינה, אבל אם אתם חושבים שהפסקת האש תעצור את התנודתיות – אתם טועים, ובגדול. 

התנודתיות בשוק ההון היא במובן מסוים חלק מה-DNA של המאה העשרים ואחת, ויש לזה כמה וכמה סיבות, אותן נסביר בסדרת הכתבות הזו.

וכמו בכל מקום אחר, כמה צפוי, גם הפעם הילדים הם אלה שאחראים לבלאגן. 

ילדי השוק

שוק ההון הוא כבר מזמן לא מועדון סגור למשקיעים וותיקים, אנשי עסקים ובעלי הון. למעשה, בלחיצת כפתור יכול כל אחד ואחד "לשחק" היום בשוק ההון. למה אני מגדיר את זה "משחק"? מאותה סיבה שמשקיעים אלו הם בעיני "ילדי השוק".

בשונה מהמשקיע המסורתי, ילדי השוק הם למעשה משקיעים פרטיים, חובבנים ומהמרים, ילידי דור המילניום (דור ה-Y) שגילו בעשור האחרון את שוק ההון.

חברת הברוקראז' "רובין הוד" יכולה לשמש דוגמה מעולה לתיאור התופעה. "רובין הוד מרקטס" (Robinhood Markets, Inc) היא חברת שירותים פיננסיים אמריקאית, שדי-המציאה מחדש את הגלגל כשהשיקה את הסטארט-אפ שמשמש כברוקר למסחר במניות, תעודת סל ומטבעות דיגיטליים כמו קריפטו וביטקוין – ולמעשה מנגיש את כל המערכות הבורסאיות לקהל הרחב ללא גביית עמלות על פעולות בורסאיות. 

החברה שהוקמה בשנת 2013 דיווחה בשנת 2016 על מיליון משתמשים "בלבד" שהצטרפו לשירותיה במשך 3 שנות פעילותה הראשונות. תוך שנתיים בלבד זינק הנתון הזה פי 6 ובשנת 2018 היא דיווחה על 6 מיליון משתמשים. שנתיים לאחר מכן הכפילה שוב החברה את מספר לקוחותיה וכיום סוחרים בפלטפורמת "רובין הוד" למעלה מ-12 מיליון משקיעים פרטיים.

קצב הגידול המשמעותי של "רובין הוד", למרות התחרות ההולכת וגדלה בענף, לצד קיומן של פלטפורמות ברוקראז' אינסופיות המונגשות לציבור הרחב עם או בלי תשלום על כל פקודה, משקף עד כמה דור המילניום חי ועושה שוק. אבל לא זו הבעיה.

התנודתיות רק תגבר. ביצועי מדד S&P500 בחצי השנה האחרונה | צילום: google finance

זוכרים את המפץ של ה"שורט סקוויז" במניית גיים-סטופ (GME)? שאלתם פעם איך ייתכן שמניית טסלה יותר מהכפילה את עצמה תוך תקופה קצרה? יש לכך מכנה משותף אחד – מסחר חובבני של "ילדי השוק" באמצעות פלטפורמות ברוקראז' מיידיות. אלה, לא מבססים את המסחר שלהם על ניתוח מקצועי ואפילו לא טכני, אלא בעיקר על טרנדים ברשתות החברתיות ובפוסטים של בלוגרים נטולי השכלה פיננסית בסיסית.

למעשה, די בפוסט ויראלי אחד ברשת החברתית "רדיט" על מנת להזניק או להפיל מניה. ובקרוב זה כבר ממש לא יהיה רק דור ה-Y, שכן דור ה-Z גם מצטרף אט אט לפלטפורמות המסחר המיידי. ואם עד כה "ילדי השוק" השפיעו רק על מניות ספציפיות באופן ממוקד, לא מן הנמנע שבעתיד הלא רחוק הם כבר ישפיעו גם על המדדים השונים.

החלטת רשות שוק ההון השבוע, לאפשר פקודות מסחר בסכומים נמוכים יותר עשויה לחזק עוד יותר את ההערכה כי התנודתיות בשוק רק תלך ותגבר, ובטח לא תיעלם בקרוב. 

למעשה, החל מאתמול (1 במרץ, 2022), הציבור הרחב יכול לשלוח פקודות קנייה ומכירה במהלך המסחר הרציף בסכומים נמוכים משמעותית לעומת אלו שהיו עד היום: במניות הנכללות במדד ת"א-35 הופחת גודל הפקודה מסך של 5,000 ₪ ל- 500 ₪ בלבד ובשאר המניות מגודל פקודה של 2,000 ₪ ל- 500 ₪ בלבד.

אז מה ימנע מאלף צעירים שהתלהבו מסרטון טיקטוק ויראלי "להשקיע" 500 שקל ב"מניה הכי שווה" בלחיצת כפתור דרך אתר הבנק?

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים