שיתוף
תגובות
דעות » כך הפכנו לקורבנות ממשלת ליברמן-לפיד-בנט
טור נוקב
השילוב של ממשלה בראשות ליברמן-לפיד-בנט, שלושה אנשים בעלי אינטרסים שכל מהותם הוא "הכה בציבור החרדי והצל את עורך הפוליטי" מכה היטב בכיס של כולנו
ליברמן, לפיד ובנט | צילום: הסטורי של לפיד

הסערה שעוברים בימים אלו הציבור הכללי בכלל והציבור החרדי בפרט עם אישור תקציב המדינה אינה פשוטה כלל ועיקר.

רמת הגזירות הכלכליות המוטלות על הציבור אינה פשוטה, ויש שיגידו שמעולם לא הייתה כזו. גזירת החד פעמי, ביטול הסובסידיות של התחבורה ציבורית לנוסעים ברב-קו, ביטול התקצוב במעונות היום, גזירת הכשרות, העלאת המחירים לשתיה ממותקת, התייקרות מחירי הדלק, ועוד שלל גזירות שלא שמעתן אוזן.

טוב, אולי זה כי הם פשוט לא זוכרים מה היה בימי קדם והתרגלנו לשבת על סיר הבשר והברז התקציבי בשנים האחרונות.

אך באם נסתובב לרגע לאחור נראה שהרי מאז ימי קדם תמיד הייתה איזו שהיא גזירה כלכלית שהוכנסה בתקציב מדינה כזה או אחר. אולי לא באותה רמה, אולי לא בצורה מודגשת כל כך כנגד הציבור החרדי הירא לדבר ה', אך תמיד הם היו.

ממשלה שמחליטה שעל ציבור אחד בלבד לשלם את מחיר הקורונה הישראלית היא פושעת. השילוב של ממשלה בראשות ליברמן-לפיד-בנט, שלושה אנשים בעלי אינטרסים שכל מהותם הוא "הכה בציבור החרדי והצל את עורך הפוליטי" מכה היטב בכיס של כולנו

נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער, אביגדור ליברמן | צילום: אריה לייב אברמס

לא המציאו את הגלגל

משחר ההיסטוריה התקציבית, תמיד עם פתיחת עונת תקציב מדינה באים נערי האוצר בהצעות שונות ומשונות, כיצד יוכלו ליצור הכנסות יש מאין לכיס המדינה בצורה יצירתית יותר או יצירתית פחות – ולהכניס את הכסף שלנו לקופת האוצר.

כמה "כיף" לשמוע כעת פוליטיקאים כאלו משורות האופוזיציה, כי רק נמתין לימים שהם ישבו חזרה על כיסאות הקואליציה מעור הצבי, והנה הם יתקנו את העוול הנורא המתרחש כעת. אך כל מי שקצת ניסיון בידו יודע, שבמדינת ישראל מה שעולה לא יורד. תשאלו את מי שכבר ניסה, כמה שזה נכון.

היה זה אי שם בשנת 2013, ימי ממשלת לב"ן (לפיד-בנט-נתניהו) בו הודרו החרדים מהקואליציה. שר האוצר היה יאיר לפיד, ואחת הגזירות הזכורות מאז הייתה המס על האלכוהול. היו אלה ימים שבו בקבוק ערק או וודקה היה במחיר נורמלי ושפוי, אולם אז החליט שר האוצר כי מחירו של האלכוהול יתייקר, בשל העלאת המס על מוצרי אלכוהול ל- 105 שקל לליטר כוהל במקום 84 שקל לליטר כוהל, והכל הרי לטובת האזרח מתוך מחשבה שזה הרי כל כך לא בריא… ואכן, מאז, כל מי שבחר להביא איזה שהוא 'משקה' לקידוש בשבת בבית הכנסת נאלץ לשלם עוד כ-30-40 שקל. המחירים חזרו? אולי בוצע תיקון קטן מינורי. לא יותר. המס עלה כמובן רק במשקאות האלכוהול המוזלים, שכן בקבוקי היוקרה פונים לאליטות שחוקקו את החוק.

אחת הפעולות הראשונות שביצע שר האוצר יאיר לפיד, ההוא שידע לצעוק "איפה הכסף", הייתה העלאת המס על הסיגריות ב-2.5 ₪ לחפיסה. גם זה נטו מ"דאגה" כנה לציבור המעשנים ובריאותם, ואינני נכנס כעת לנקודה האם זה טוב או לא. שני הדברים לא חזרו למחירם המקורי.

את גזירת העלאת המע"מ בימי שר האוצר לפיד מ-17% לכדי 18% זוכרים? בטח שלא, התרגלנו לשלם.

אבל למה לנו להיתפס דווקא ללפיד? את נושא קצבאות הילדים העולה על הפרק מידי הרכבת ממשלה כזו או אחרת כולנו מכירים היטב. היה זה דווקא בנימין נתניהו בשבתו על כס שר האוצר בימי ממשלתו של שרון המנוח, בתמיכת מפלגת שינוי, שקיצץ 40% מהקצבאות ב־2003 וטען כי הקצבאות הן תמריץ שלילי ליציאה לעבודה. אמנם דווקא בזמן ממשלת אולמרט התקבלה ההחלטה על עצירת המשך הקיצוץ שתוכננה, וממשלת נתניהו בשנת 2009 חתמה על העלאת התקצוב, כשלפיד קיצץ חזרה. ולא, אל תזכירו לי את הצלחת החרדים עם תכנית חיסכון לכל ילד, כי יש שיגידו כי אין זה הצלחה כלל.

ניתן להמשיך באין ספור דוגמאות, ואל לנו להתיש את הקורא סתם, אך אין ספק כי נקודת המוצא היא אחת. אל לנו להתרגש ממחאתו של פוליטיקאי כזה או אחר בצקצוק לשונו כמה יפגע כיסו של האזרח הפשוט, ההוא מהפריפריה שיחוש את הפגיעה עמוק בכיסו, כי אם הדבר היה מפריע להם היו דואגים בזמן שלטונם לתקן את עוולות קודמיהן.

ושלרגע לא יישמע כאילו מחזק אני את ידי הקואליציה הנבזית, זו הגורמת כעת לפגיעה בכיסם של מאות אלפי משפחות חרדיות, חלילה וחס.

אל דאגה. כבר הורונו רבותינו חכמי הדורות כי גלגל חוזר בעולם, ומי שעכשיו למטה יום אחד יהיה למעלה. ומי שאחראי על הפרנסה בעולם הוא לא שר כזה או אחר, אלא מי שאמר והיה העולם

יאיר לפיד, נפתלי בנט, גדעון סער, מנסור עבאס, אביגדור ליברמן | צילום: רענן כהן

משלמים את המחיר

אין ספק כי שנות הקורונה העוברות על העולם גרמו לזעזוע בכיס של כולנו, ואין ענף במשק הישראלי, שלא נפגע מכך. תשאלו את בעלי העסקים הקטנים שנפגעו אנושות, ולעיתים שלל ההטבות הכלכליות והבוסטרים שהובטחו להם אפילו לא דגדגו את קצה הגירעון הכלכלי אליו הם הגיעו. רמת הגירעון במשק הישראלי זינק עקב ההוצאות הלא צפויות של הממשלה, ובהחלט נדרש לתקן יש מאין.

אולם ממשלה שמחליטה שעל ציבור אחד בלבד לשלם את מחיר הקורונה הישראלית היא פושעת. אינני מתפלא על מדיניותו של שר האוצר ליברמן, הוא מיישם בפועל את אותה אג'נדה גזענית המוכרת לכולנו מימי שלושת מערכות הבחירות האחרונות שעברנו.

אך גם ראש הממשלה נפתלי בנט לא חף מפשע, כולנו זוכרים היטב כיצד בימים אחרי ממשלת לב"ן הכה על חטא ברבים על העובדה שהותיר את החרדים מחוץ לקואליציה והבטיח בשער בת רבים כי תמו ימים אלו וכי נפתח דף חדש עם האחים החרדים. אולם כל מי שהכירו ידע כי כל זה הינו מהשפה ולחוץ, כל עוד הדבר אינו מפריע לו ולדרכו הפוליטית.

השילוב של ממשלה בראשות ליברמן-לפיד-בנט, שלושה אנשים בעלי אינטרסים שכל מהותם הוא "הכה בציבור החרדי והצל את עורך הפוליטי" מכה היטב בכיס של כולנו.

רמת הצביעות הפוליטית של לפיד ושל בנט הגיע לרמות שאף הגועל נגעל ממנה ומסמיק מבושה. לכולנו עוד בטח מהדהדים נאומיו של לפיד מעל דוכן הכנסת בזמנים שכבר כן היה בארץ במהלך שנות האופוזיציה נגד התופעה הפסולה של הכספים הקואליציוניים, נגד החוק הנורווגי, נגד ממשלה מנופחת, ונגד מה לא. אף בנט לא טמן ידו בצלחת. יפה ידע לו ראש הממשלה לזעוק את הזעקה המפורסמת מעל הכנסת "אתם השתגעתם?", אולם אינו יודע לזעוק את אותה הזעקה כלפי ממשלתו שלו, לדרוש מעצמו ומממשלתו להפסיק להשתגע ולרמוס כל דבר שבקדושה, להפסיק לפגוע בשכבות החלשות, להפסיק להרעיב ילדים ומשפחות רק כי הם מאמינים בני מאמינים.

בהיותנו מאמינים בני מאמינים, יודעים אנו כי אין אדם זוקף אצבע בלי שהכריזו על כך מלמעלה. אל דאגה. כבר הורונו רבותינו חכמי הדורות כי גלגל חוזר בעולם, ומי שעכשיו למטה יום אחד יהיה למעלה. ומי שאחראי על הפרנסה בעולם הוא לא שר כזה או אחר, אלא מי שאמר והיה העולם, הזן מקרני ראמים ועד ביצי כנים. אולם כן נדרוש מהפוליטיקאים שלנו, לפחות החרדים, הביטו נא כעת בשבתכם על כסאות האופוזיציה, למדו כיצד מתעלמים מרעשי רקע, למדו כיצד לפתע אין צורך בשלטון פקידותי כזה אחר, אין צורך בשמירה תקנונית, לא חייבים לשמור על יחסי כוחות קואליציה אופוזיציה ועוד ועוד. כי אם להם מותר גם לנו מותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים