שיתוף
תגובות
בריאות » כך תתמודדו עם היובש בעיניים בגלל המסכות
צרת רבים
זו הפכה לבעיה כלל עולמית: יותר ויותר רופאים מכל העולם מדווחים על עלייה בתלונות על יובש בעיניים, ככל הנראה בגלל השימוש במסכות הפנים • מה ניתן לעשות?
יובש בעיניים | צילום: Andrey Popov, שאטרסטוק

באופן מקרי או שלא, רופאים רבים ברחבי העולם מדווחים בחודשים האחרונים על עלייה בתלונות המטופלים על יובש בעיניים. הדיווח ראה אור לראשונה בכתב העת הבינלאומי לרפואת עיניים Ophthalmology and Therapy.

הסבירות הגבוהה ביותר לתופעה, אשר זוכה להערכה מאנשי רפואה רבים, היא העובדה שהמסכה המהודקת לפנים ומתיישבת על גשר האף חוסמת את יציאת האוויר מהפה, כך שנוצרת זרימת אוויר משמעותית מהפה ומהאף הישר לעיניים – מה שעלול לגרום לדמעות וליובש.

פרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת העיניים ב'שערי צדק', התייחס לתופעה ואמר כי "אין כל ספק בכך שהזרמת אוויר חם אל העיניים, תגרום ליובש".

לדבריו, "היובש משמעותי במיוחד אצל אנשים שעוטים מסכה, עובדים מול מחשב ולא ממצמצים ומפזרים את הדמעות, כשברקע גם מזגן שמייבש את הלחות ומזרים אוויר לכיוון העיניים. כל אלה מחמירים את הבעיה והתוצאה עלולה להוביל לפצעים זעירים בקרנית שעלולים להזדהם, אבל בעיקר פגיעה קשה באיכות החיים".

מעבר לתופעות האידוי והיובש בעיניים, אי שמירה על מרחב אוורירי עלול להגביר את הסכנה להידבק בקורונה, מזהיר ד"ר צדוק. "אנשים שסובלים מיובש מתקשים לקרוא, לעבוד מול מחשב, לצפות בטלוויזיה ונוגעים פעמים רבות בפנים – מה שעלול להדביק בחיידקים ואולי אפילו בנגיף הקורונה".

לרוב גורמת התופעה לתלונות על גרד, צריבה, טשטוש ראייה, אי נוחות בעיניים או כבדות, קושי בקריאה לאורך זמן, והתסמינים מוחמרים לאורך היום ככל שהשעות מתקדמות.

כך תשמרו על הראייה ואיכות החיים:

1. להקפיד על הידוק המסכה לפנים ובמיוחד לגשר האף. הדבר ימנע את מגע האוויר לעבר החלק החיצוני של העין – הלחמית.

2. שימוש ב'תחליפי דמעות': מדובר בטיפות אותם ניתן לרכוש ללא מרשם רופא. העדיפו שימוש בבקבוקונים חד פעמיים שאינם מכילים חומר שימור, שלעצמו עלול לגרום לגירוי העין. השימוש בתחליפי דמעות הוא לפי הצורך.

3. אם הופיע טשטוש ראייה, אדמומיות מתמשכת בעיניים, הילה או סינוור, יש לגשת מיד לרופא עיניים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים