שיתוף
תגובות
דעות » לָמָּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי: הבלבול הפך את האסטרטגיה
חנוך לנער
חנוכה מלשון חינוך – לשמר את פך השמן הטהור
פרשת וישלח | צילום: בחזית

בכל השתלשלות העניינים בין המלאך ליעקב ישנם תמיהות רבות, "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר". הרש"י הק' מבאר שיעקב שכח פכים קטנים ולכן חזר לאחר שהעביר את כל משפחתו, ופגע בו שרו של עשיו ונלחם עימו. לכאורה, מפני מה היה לרש"י להדגיש לנו על מה חזר יעקב, ומה בא ללמד אותנו זה ששכח פכים קטנים?

תוך כדי הדין ודברים מבקש המלאך מיעקב "שלחני כי עלה השחר". הוא מבקש לומר שירה לה', לקלס את הקב"ה. יעקב לא מתרגש ועונה לו, "לא אשלחך כי אם ברכתני". מטבע העולם, שני אנשים הנמצאים במריבה אין מן הדרך לבקש האחד מהשני ברכה, ולו שלא יהיה ההיפך מברכה דיינו – וכאן יעקב מבקש מאויבו – ממי שגרם ליעקב לצליעה לכל חייו "ברכה"?  

בעסק השמות בהמשך, המלאך שואל את יעקב לשמו ומוסיף לו את השם "ישראל" "כי שרית עם אלוקים ואנשים ותוכל", ואז שואל יעקב את המלאך לשמו, ועונהו המלאך "למה זה תשאל לשמי". כל ענין שאלת השמות תמוה. מה משנה לנו איך קוראים ליעקב, אם המלאך רוצה להוסיף לו שם שיוסיף, ובשביל מה להוסיף בכלל שמות, ובוודאי צריך להבין מדוע מסרב המלאך לומר את שמו, ולמה עונה בלשון "למה זה תשאל לשמי", שיאמר שאינו רוצה לומר את שמו.

המגיד מישרים הגה"צ רבי שלום שבדרון מסביר במתק לשונו, כי שם של אדם זה זהות, שם האדם הוא בירור, הוא מבדל את האדם מחבירו ומברר את אישיותו. ראובן הוא לא שמעון, פלוני אינו כמו אלמוני, יעקב מבקש לדעת את זהותו של המלאך, מה הייעוד שלו, מה המיוחדות שלו – ועל זה עונה לו המלאך: השם שלי הוא "למה זה תשאל לשמי". הייעוד שלי לדאוג שלא ישאלו שאלות, אלא יעשו את מה שהסטרא אחרא אומר לעשות. זה מהותו של שרו של עשיו, לזרוע בלבול ולעשות את היפך הבירור והחשיבה. שרו של עשיו לא רוצה שנחיה בחשיבה ובאסטרטגיה ברורה, אלא בלבול והליכה אחרי תאוות והרגלים.

יעקב הוא ההיפך, הוא בירור, יעקב גר אצל לבן הרשע ואם כל זה תרי"ג מצוות שמרתי, לא נתן למצב לגרור אותו כפתי, אלא עמד על העקרונות, הכין את עצמו מתחילה להליכה, חישב את דרכיו בדרכו לחרן, ואף גם בהיותו בבית של לבן, ולכן חשוב למלאך את שמו של יעקב. הוא רוצה את תעודת הזהות שלו, את המהות שלו, וזו ההוספה של השם "ישראל", זהו המהות של יעקב "כי שרית עם אלוקים ואנשים ותוכל", הוא מתעסק עם אלוקים ואנשים, אבל יכול להם בכל מצב, כי הכל מתוכנן וברור אצלו. הוא חי באסטרטגיה ברורה לשם מה הוא חי ומה מהותו, ולכן הוא יכול להם, וגם כשיש ניסיונות ומנסים להפילו- "ותקע כף ירך יעקב", גם אז הוא יכול להם.

ולפי זה אפשר ללמוד ממעשי אבות גם את בקשת הברכה משרו של עשיו. יעקב הולך לקראת עשיו, ועשיו מגיע לפניו עם צבא רב, המצב נראה מסובך, ובמצב כזה לא צריך חזיתות נוספות, הוא צריך ברכה גם ממי שנקע את ירכו, כל דבר שיכול לעזור לו עכשיו יכול לבוא בחשבון, ואין מקום להתחשבנויות קטנות. במצב כזה צריך להיות ברור וחדור מטרה להצליח במשימה, בשביל זה חייבים תכנון ואסטרטגיה ברורה, במצב כזה צריך שם ומהות, להיות ברורים, ושאר ההתחשבנויות טפלות.

על זה הדגש בדברי רש"י על סיבת חזרת יעקב לאחוריו בכדי לקחת פכים קטנים.

הנה בנס חנוכה הימים הבאים עלינו לאורה ושמחה, מצינו שעיקר הנס נקבע על שם נס פך השמן שמצאו בחותמו של כהן גדול, וממנו הדליקו את הנרות שמונה ימים. וכבר רבו השואלים שהרי היו עוד ניסים, ומפני מה נקבע החג דווקא על נס זה? אלא ביארו בזה צדיקים, שעיקר הדבר שרצו היוונים להשיג זה עקירת הדורות הבאים מדרך התורה, לעקור  את התורה שהיא המסורת מדור לדור, וזה מה שאנו מסמלים את החג דווקא בנס פך השמן הקטן והטהור, שזה מסמל על הדורות הבאים ילדי החמד שלא טעמו טעם חטא, שהם הפך השמן הטהור של הדור, ועיקר הנס בזה שהצליחו לגבור עליהם שחס ושלום לא יעקרו את ההמשכיות מעם ישראל.

גם בפרשתינו אפשר שמרמז חזרתו של יעקב על פכים קטנים, להראות החשיבות והמסירות לדורות ההמשך, הפכים הקטנים זה עיקר עמלנו אלו הבנים, חינוכם טיפוחם ושגשוגם, הנרות הללו קודש הם, ומשכך אנו מצווים לשומרם שידלקו טוב וראוי וישאר פך השמן טהור חתום בחותמו של כהן גדול עם זהות ברורה ויציבה.

הכותב הוא המנהל החינוכי של פנימיית 'קרית הילד' ירושלים

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים