שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » לא רק מוריד חום אלא גם מונע פחד
משככי כאבים
איציק ברנדויין יצא לבדוק האם בכדור האקמול יש סיכון לפגיעה בכבד, ומה כל כך מיוחד במשכך כאבים שאי אפשר לעבור שבוע מבלי לבלוע כמה כדורים
כאב ראש | צילום: Damir Khabirov, שאטרסטוק

רבים מהאנשים חבים הכרת הטוב למי שהמציא את האקמול, אחרת הם היו מפוטרים מזמן ממקום העבודה שלהם בעקבות כאב ראש שלא מאפשר ריכוז בימי ראשון למשל. אימהות רבות לא יכולות לדמיין את חייהן ללא האקמול, אחרת איך התינוק שזה עתה החלו לצמוח לו שיניים יירדם?.

לתרופת הפלא שמורידה חום יש שלל שמות, אומנם בישראל נהוג לכנות את הכדור כאקמול אך יש מקומות שהשם הוא שונה. למשל "פרצטמול (Paracetamol) או אצטאמינופן (Acetaminophen) היא אחת התרופות הידועות והנמכרות ביותר בעולם. בישראל נמכרת תרופה זו, בין היתר, תחת השמות אקמול/י, אבקמול/י, דקסמול, אברולט, אברול, פראמול, נובימול, רוקמול, פנדול ומכבימול.

הבא להרגך – השכם לקחת אקמול

פחד: לפי מחקר אמריקאי שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Social Cognitive and Affective Neuroscience עולה כי האקמול משליט על האדם תחושת רוגע ואדישות, ומגביר את הנטייה של האדם לקחת סיכונים.

המחקר בדק שינוי בהתנהגות אצל סטודנטים שחלקם נטלו את משכך הכאבים וחלקם לא. חוקר המוח בולדווין ווי מאוניברסיטת מדינת אוהיו אמר: "נראה שאצטמינופין (אקמול, משכך כאבים) גורם לאנשים לחוש רגשות פחות שליליים כאשר הם רואים פעילויות מסוכנות – הם פשוט לא מרגישים מפוחדים".

חשוב לזכור – כאב הוא תסמין שמעיד על בעיה. לפעמים האקמול בסך הכל ידחה את הכאב לכמה שעות, לקיחת אקמול לא פותרת התייעצות ובדיקות אצל רופא

בניסוי התבקשו הסטודנטים לנפח בלון וירטואלי על גבי מסך מחשב, תוך שהובטח להם תמריץ כי יקבלו כסף על ניפוח הבלון. תנאי נוסף היה, שפיצוץ הבלון יביא להפסד הכסף שנצבר על כל נשיפה.

התוצאות הראו כי הסטודנטים שנטלו פרצטמול (משכך כאבים) לקחו סיכונים גדולים יותר במהלך התרגיל, לעומת הקבוצה השניה שהייתה זהירה ונשמרה במהלך הניפוח. כלומר, אלה על פרצטמול ניפחו את הבלונים שלהם יותר מהקבוצה שלא לקחו את המשכך, גם במחיר שחלקם פוצצו את הבלון.

פוגע בכבד? "תלוי במינון"

שמועות רבות טוענות כי האקמול פוגע בכבד, האם זה נכון? מומחי הרפואה של המרכז הרפואי 'בני ציון' אומרים כי בסופו של דבר זה הכל עניין של מינון: "Parcetamol (אקמול) היא תרופה בטוחה מאוד לשימוש כאשר היא נלקחת במינון המומלץ. עם זאת, מינון יתר עלול לגרום לנזק כבדי ולכשל כבד חריף. לפי דיווחים אחרונים מארצות הברית, paracetamol גורמת לכמחצית מהמקרים של כשל כבד חריף".

"כמחצית מהמקרים מקורם בטעויות טיפוליות. הגורם השכיח ביותר הוא שימוש בו זמנית במשככי כאבים שונים המכילים בין היתר paracetamol, אשר נלקחו ללא מרשם מרופא למשך מספר ימים. מידת הסיכון להרעלת paracetamol עולה כאשר יחד עם התרופה צורכים אלכוהול, צמים או נוטלים בנוסף גם תרופות אחרות".

חשוב לזכור – כאב הוא תסמין שמעיד על בעיה. לפעמים האקמול בסך הכל ידחה את הכאב לכמה שעות, לקיחת אקמול לא פותרת התייעצות ובדיקות אצל רופא.

כדור, משכך כאבים | צילום: mangpor2004, שאטרסטוק

ד”ר גליה מאירי, מומחית ברפואת משפחה, במכבי כותבת כי משככי כאבים צריך לקחת עם התחלת הכאב (או בשלב מוקדם), בלי לחכות שהכאב יחמיר ויתקבע. בכאב משמעותי וקבוע, עדיף טיפול מתמשך (מנות קבועות לאורך היום) ולא מנות SOS כשהכאב מחמיר.

הכדורים העיקריים היא אומרת, כמשככי כאבים הם, אקמול ואופטלגין שהם משככי כאבים די חלשים, אך בטוחים וזמינים, ללא מרשם. אפשר (וכדאי) לקחת 2 כדורים יחד, לפחות במנה הראשונה שלוקחים. עד 8 כדורים ביממה. אופטלגין נוזלי נספג טוב יותר, ולכן משפיע מהר יותר. עוצמת הפעילות דומה. 25 טיפות=1 כדור. ישנם תכשירים משולבים שמבוססים על תרופות אלו (למשל אקמול פוקוס, או רוקסט), והם חזקים יותר.

סכנת הרעלת לילדים

ילד בן חמש וחצי מצפון הארץ אושפז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בראשות ד"ר גור זמיר, בבית חולים "העמק", מקבוצת הכללית, במצב קשה כשהוא סובל מאי ספיקת כבד חריפה. בבירור שערך הצוות הרפואי עם אמו, התברר כי הילד סבל מחום במשך שלושה ימים וקיבל כמויות גדולות של תרופה המכילה פרצטמול להורדת חום במינון הגבוה פי 3 מהמומלץ וגם בתדירות גבוהה מידי. לאור זאת הועלה החשד שאי ספיקת הכבד החריפה נגרמה ממינון יתר של התרופה אשר גרם להרעלת פרצטמול.

הילד קיבל טיפול תרופתי כמקובל להרעלת פרצטמול ולאי ספיקת כבד אולם בשל הידרדרות מהירה בתפקוד הכבד והחשש כי יאלץ לעבור בדחיפות ניתוח השתלת כבד להצלת חייו, הועבר הילד למרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת הכללית, בית החולים היחידי בארץ אשר בו מבצעים את ניתוחי השתלות הכבד בילדים, והוא אושפז ביחידה לטיפול נמרץ בראשות ד"ר אלחנן נחום.

במקביל נמשכה ההערכות הדחופה למציאת תרומת אונת הכבד. מכיוון שהילד בעל סוג דם נדיר, הוריו לא נמצאו מתאימים לתרום לו את אונת כבד וסוג דמו הקשה מאוד על מציאת תורם מתאים להשתלה. בשל מצבו הקשה עלה הילד לראש רשימת הממתינים לתרומת כבד והחל מרוץ מסביב לשעון על מנת למצוא לו תורם מתאים.

לאחר כ-36 שעות קריטיות בטיפול נמרץ בשניידר, חל שיפור בתפקודי הכבד שלו והוא החל להתאושש. בהמשך הועבר לטיפול במחלקת ילדים ג', בראשות ד"ר עירית קראוזה והוא ממשיך במעקב אחר תפקודי הכבד במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד בראשות פרופ' רענן שמיר ובהמשך שוחרר לביתו.

תרופות | צילום: Jorge Ferreiro, שאטרסטוק

ד"ר חבצלת ירדן-בילבסקי, סגנית מנהלת מחלקת ילדים א', ומומחית לפרמקולוגיה קלינית, במרכז שניידר לרפואת ילדים, מזהירה הורים מפני הסכנות הטמונות במתן תרופות שאינן מחייבות מרשם רופא במינונים ובתדירות גבוהה מהמומלץ: "בשנים האחרונות עלה מספרן של התרופות הנמכרות ללא מרשם רופא. בהעדר מרשם רופא חשוב ביותר להקפיד על המינון המומלץ על פני האריזה, וכדאי להכיר את תופעות הלוואי והאזהרות הרלוונטיות לכל תרופה".

"פרצטמול (שמות מסחריים: אקמול, נובימול, דקסמול, פראמול ועוד) היא תרופה יעילה ובטוחה סך הכל ונמצאת בשימוש תדיר מאוד בילדים ותינוקות, ללא צורך במרשם רופא. התרופה קיימת בריכוזים שונים ובמספר רב של תכשירים מסחריים. חשוב לדעת שלא כל התכשירים מכילים ריכוזים זהים של החומר הפעיל, ומשכך – הנפח (הכמות במ"ל) הניתן עלול להיות שונה מתכשיר לתכשיר (כך למשל הוספת המילה 'פורטה' לשם התרופה מסמלת שמדובר בתכשיר מרוכז יותר מהרגיל). תינוקות וילדים צעירים עם מחלת חום ותזונה ירודה הם אוכלוסייה בסיכון מוגבר להרעלת פרצטמול. במקרים בהם יש צורך בשימוש בתדירות גבוהה או למשך זמן ממושך מומלץ להיוועץ ברופא המטפל, גם בתרופות שאינן דורשות מרשם רופא".

כיצד מורידים חום?

הורדת חום לפי מומחי הרפואה של המרכז הרפואי שמיר: אקמול, אקמולי, אברולט, דקסמול, פרצט, נובימול, פרמול הם שמות לפראצטמול או אצטאמינופן שהוא התכשיר הנפוץ והיעיל להורדת חום והקלה על כאבים. המינון המומלץ הוא 15 מיליגרם (מ"ג) לכל קילוגרם משקל גוף עד מינון מקסימאלי של 1,000 מ"ג (1ג'), ניתן לתת מינון זה כל 4-6 שעות, בכל מקרה אין לתת או התרופה אם חלפו פחות מ4 שעות מהמתן האחרון ולא יותר מחמש מנות ליממה.

ישנם סוגים נוספים של משככי כאבים: נורופן, אדויל, אדקס, ארטופן הם שמות של איבופרופן, תכשיר מוריד חום, נוגד דלקת ומקל כאבים יעיל ובטוח. ניתן להשתמש בתכשיר מגיל חצי שנה. המינון המומלץ הוא 10 מ"ג לקילוגרם משקל עד מינון מקסימאלי של 200-400 מ"ג למנה, ניתן כל 6-8 שעות עד שלוש פעמים ביממה.

אין לראות בנאמר בכתבה כייעוץ רפואי או כתחליף לביקור אצל רופא

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים