שיתוף
תגובות
דעות » לוחמים של אחדות
זירה פוליטית
בעוד 'ימינה' מתלבטת בין נשיכת שפתיים לאופוזיציה לוחמת, ביהדות התורה רושמים הישג של סגן שר נוסף – ולמרות הכל, לא שוכחים לנתניהו את תקופתו במשרד האוצר ואת ממשלתו עם לפיד • יוסי ברגמן מסכם שבוע עמוס התרחשויות פוליטיות
נתניהו וגנץ בחתימת ההסכם הקואליציוני | צילום: ללא קרדיט

לאחר 3 מערכות בחירות, הונחה סוף סוף אבן היסוד להקמת ממשלה בישראל. אנחת הרווחה של הפוליטיקאים ושל כתבי הכנסת הדהדה ברחבי הארץ, על אף הטיימינג הגרוע של יום השואה.

המרוויחים המיידיים הם כמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו שכהונתו החמישית שאוימה על ידי שלושה מערכות בחירות אימתניות ואכזריות יוצאת בשעה טובה לדרך.

נתניהו מבחינתו קיבל תעודת ביטוח וערובות לכך כי למשך ח"י חודשים תהיה ממשלתו החמישית מוגנת וחסינה מפני כל אפשרות לסיכול ממוקד מצד 'מפלגת צאלח א דין' שמקום מושבה בשכונת גבעת רם.

בכל הנוגע לעתיד הממשלה בעידן רוטציית גנץ רב הנסתר על הנגלה – או שנתניהו יפתיע ויודיע כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים, או שינסה לבצר את מעמדו בהתמודדות לקראת הבחירות לכנסת ה-24. יש גם מי שסבור כי ביום שאחרי בלפור, נתניהו בכלל מכוון לעבר בית הנשיא ואולי אף עם חקיקה שתיצוק סוף סוף מעט תוכן בתפקיד הרם אך המשמים של נשיא מדינת ישראל.

מנגד, כמו תמיד, גם הפעם יש את 'קורבנות השלום'. מפלגת ימינה כמשל, כאשר נכון למועד כתיבת השורות ראשיה טרם החליטו אם לנשוך שפתיים ולהיענות להצעתו הפושרת ואפשר לומר המעליבה של נתניהו, או לשרת את העם מספסלי האופוזיציה.

כך גם מפלגת כחול לבן, שמצד אחד אכן הרוויחה המון תיקים, ושלל קואליציוני לא מבוטל, אבל מנגד, בנושאים אידאולוגיים נאלצו להרכין ראש ולנשוך שפתיים. אפילו בנושא המשפטי שהיווה אחד מסמליה לאורך מערכת הבחירות, נאלצה המפלגה לקבל את תכתיב נתניהו ש'קבע' כי ח"כ צבי האוזר הוא שיאייש את משבצת המפלגה כחבר בוועדה למינוי שופטים.

בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

השלל של יהדוה"ת

יהדוה"ת מגיעה לממשלה כשהיא עם 7 חכי"ם. לפי הסיכום עם הליכוד, הם יקבלו סגן שר נוסף על אלה שהחזיקו עד עכשיו. לפי גורמים באגודת ישראל, "אם ח"כ מקלב יתעקש לקבל את תפקיד סגן שר החינוך אנחנו לא נתעקש ע"ז, אין לח"כ פרוש בעיה לוותר על התיק" בשל העובדה כי בזמן שסגן השר פרוש כיהן בתפקיד סגן שר החינוך נהגו בדגל התורה 'לעקוף' אותו ופנו לשר החינוך נפתלי בנט ישירות. "אם הם מתעקשים", אומר הגורם, "שיקחו בכיף את החינוך ואנחנו נעשה להם אותו דבר. יש לנו את הדרכים שלנו".

יהדוה"ת אכן נכנסת לקואליציה לא רק עם שלל תיקים, אלא גם עם שלל רוחני לא מבוטל בדמותה של התחייבות להעביר את חוק הגיוס במתכונת מוסכמת, אי פגיעה בתקציבים ועוד.

כשפניתי לגורמים ביהדוה"ת ותהיתי, האם הם אינם חוששים מעמדותיו של גנץ בנושאי דת בזמן שיכהן בתפקיד רה"מ? "בשקט בשקט", השיב לי אותו גורם, "אנחנו מעדיפים את גנץ מאשר את נתניהו, אנחנו בזמן העכשווי אכן מחויבים להיות איתו ביחד, אבל אנחנו לא שכחנו את תקופתו כשר האוצר, שבו קיצץ לנו בתקציבים, וכן את ממשלת הזדון של לפיד ובנט".

ימינה לאן?

מפלגת ימינה מגיעה למו"מ במצב מאוד חלש. גם ירידה במנדט, גם אין בהם צורך, וגם לא שכחנו את החיבה המיוחדת שנתניהו רוחש לצמד בנט ושקד.

לאחר פגישת הזום השבוע בין נתניהו ובנט הודיעו המפלגות שהפגישה הוגדרה כ"חיובית". השאלה שנשאלה היא, האם מהחיובי התקדם משהו. לפי גורמים בימין, מי שהכי מיליטנטי נגד כניסה לממשלה במצב הנוכחי הוא השר סמוטריץ'. בשונה מבנט ושקד שכן מעוניינים להתקדם, סמוטריץ' ככל כנראה הבין שהוא המפסיד הגדול, שכן מעמדו כשר בממשלה העתידית כלל אינו מובטח, והוא אינו ממהר לאף מקום.

מה גם שלגבי יו"ר הבית היהודי השר רפי פרץ, השבוע דווח, כי מהליכוד נעשו גישושים כדי לפלג את ימינה. גם בליכוד וגם בימינה הכחישו לי את עצם הפנייה, אבל השאלה היא מה יעשה פרץ במידה שימינה אכן תבחר לפרוש אל ספסלי האופוזיציה. בינתיים, לפי כלל הגורמים בימינה, "ימינה מאוחדת מול הליכוד וסומכת על השר בנט שמנהל את המו"מ מול הליכוד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים