שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » "למה מסכה אמורה להפריע לעולם הרוחני?"
ראיון נוקב
פרופ' יקיר קאופמן, הרופא החרדי במשרד הבריאות, מנסה להבין בשיחה עם 'בחזית' מדוע ישנם גורמים שהפכו את המסכה לאויב רוחני ומסביר את עמדת משרד הבריאות
ד"ר יקיר קאופמן | מתוך סרטון הסברה של משרד הבריאות למגזר החרדי

ההסתה המשתוללת נגד האוכלוסיה החרדית מאז פרוץ הקורונה לא זכורה מזה שנים. התיוג של החרדים עם הנגיף המסתורי שמאיים על שלום העולם, מזכיר לרבים ימים אפלים בהיסטוריה, אם כי יהיו גם מי שיחלקו על עולם ההשוואות והתיאורים.

הטענות לאפליה סלקטיבית מצד גורמי האכיפה לצד 'התאמת' מדדי התחלואה בערים החרדיות על ידי משרד הבריאות באופן מגמתי, במטרה להותיר אוכלוסייה בעלת פוטנציאל נגיפי נפיץ בסגר עוד מספר ימים כדי ללכת על 'בטוח', הביאו למשבר אמון חסר תקדים בין החרדים למדינה.

בניסיון להתחקות אחר תחילתו של המשבר, ובמטרה להבין כיצד מתנהלים הדברים, שוחח 'בחזית' עם הרופא החרדי במשרד הבריאות, ד"ר יקיר קאופמן, שבשיחה גלויה ונוקבת נאות להתייחס לענייני השעה מנקודת מבט חרדית ומקצועית.

אנחנו עדים לירידה מרשימה בתחלואה, האם ניתן לקבוע כי הסגר של חגי תשרי הוא הגורם לנתונים אלו או שמא מדינת ישראל הגיעה לנקודת מיצוי?

לא הגענו לאף מיצוי, זה לא הכיוון לצערי הרב. ברור שהסגר הוא הגורם להורדת התחלואה, אנחנו גם רואים מה קורה עכשיו באירופה עם הגל השני.

הזכרת את התחלואה באירופה, האם באירופה יש חרדים? אנחנו רואים את הגל השני מתפרץ בכל העולם ללא קשר לחרדים

בכל העולם פרץ גל ראשון והוטלו בעקבותיו הגבלות על הציבור. הוכח שכשאתה פותח מהר מדי זה משחק עדין, לכן כל פתיחה והורדה מההגבלות חייבות שתעשנה בצורה מבוקרת ומדורגת ולבדוק אחרי כל תחנה שתהיה בת שבועיים לפחות כדי לראות את ההשפעה שלה. הרי לוקח שבועיים עד ששינוי מסוים בא לידי ביטוי כעלייה בתחלואה, ומכאן נדרשת הזהירות.

לכן, עם כל הצער שבדבר, ברור שכל התקהלות כרגע תביא לעלייה בתחלואה. זה לא אומר שצריך להפסיק את כל הפעילויות, אבל חזרה של ההתקהלויות – מבחינת אפידמיולוגית ומבחינת תורת המגפות חייבות שייעשו בהדרגה ולא בבת אחת.

הדבר כולל גם את החינוך בתלמודי התורה ובעולם הישיבות, עלינו להבין שאנחנו כחרדים לא חסינים מפני הדבר הזה.

אי אפשר להתעלם מזה שהתחלואה במגזר שלנו גבוהה בגלל שלל סיבות אובייקטיביות, כגון משפחות ברוכות ילדים, צפיפות, קהילתיות ורמה סוציו אקונומית נמוכה יחסית

ד"ר יקיר קאופמן

חסינות עדר, כן או לא?

אני ער לשיח הזה ברחוב החרדי ואני חייב לומר שלא הגענו לחסינות עדר. יותר מזה – יש בכלל שאלה האם קיים דבר כזה שנקרא חסינות עדר – אנחנו רואים לדוגמה שבשפעת אין חיסון עדר, שכן מי שחלה בשפעת יכול לחלות אפילו באותה עונה באותה שפעת.

אנחנו לא בחיסון עדר, בפרט שאנו שומעים יותר ויותר על אנשים שנדבקים בנגיף בפעם השניה.

אז אולי זה וירוס אחר, או זן אחר של אותו וירוס. הווירוסים הללו צריך להבין מאוד מתוחכמים, הקב"ה נותן בהם את התחכום הזה ועלינו להיות חכמים, לנהוג בזהירות יתירה ולשמור על הכללים.

ב"ה הצלחנו גם בערים החרדיות להוריד את התחלואה, בגלל שמוסדות החינוך היו סגורים, אבל חשוב לדעת ושאף אחד לא ישלה את עצמו, אנחנו עדיין במצב קרוב של לחזור בחזרה לצבע האדום.

עלינו לעשות עוד הרבה מאמצים שיורידו את התחלואה למצב שממנו כבר לא תעלה חשש להתפרצות נוספת. אנחנו בוודאי לא יכולים לשבת על זרי הדפנה.

חרדים, מסכות ומה שבניהם

בשיחה עם 'בחזית', מביע ד"ר קאופמן כאב ודאגה מהעובדה שרבים במגזר נוטים לזלזל בחבישת מסיכה.

"אני לא מבין למה לחבוש מסכה אמורה להפריע לעולם הרוחני? כחרדי אני לומד תורה עם אנשים כשאני עוטה מסיכה, אני לא רואה הבדל בלימוד התורה שלי אם אני עם מסכה  או בלי. אין לי מושג למה צריך לא ללכת עם מסכה. אפשר גם ללמוד תורה וגם לשמור על הכללים זה לא או זה או זה".

כרופא חרדי נתקלת בגילויי שנאה ואיבה שמופנים אליך בשל חזותך החיצונית?

בוודאי. כולנו נתקלים בזה, בניגוד לאחרים לא הייתי קורא לזה אנטישמיות, משרד הבריאות לא נגד אף מגזר.

המשרד מאוד מוטרד משיעורי התחלואה ואי אפשר להתעלם מזה שאחוזי התחלואה במגזר שלנו גבוהות בגלל שלל סיבות אובייקטיביות, כגון משפחות ברוכות ילדים, צפיפות, הקהילתיות שלנו ורמה סוציו אקונומית נמוכה יחסית, אבל התחלואה גבוהה יחסית. זה אומר שעלינו להיזהר שבעתיים.

חשוב לדעת, משרד הבריאות לא נגד החרדים אבל הוא מודאג משיעור התחלואה הגבוהה יחסית בחברה החרדית.

בשבועות האחרונים התפרסמו דיווחים נרחבים על כאלו שמעדיפים להימנע מאשפוז בבית החולים ומעדיפים להסתייע בארגונים פרטיים, מהי עמדתך בענין?

מדובר בנושא מורכב. באופן עקרוני אנחנו צריכים להבין שאנחנו לא בעד משהו פיראטי, מה גם יש היום רופאי משפחה שעוזרים גם בזה כשפונים אליהם.

החשש של הציבור הוא מפני העומס המוטל על כתפי הרופאים, שעלול חלילה לבוא על חשבון היקרים להם

בשנים האחרונות יש במשרד הבריאות מגמה לתת יותר ויותר דגש על רפואה בקהילה. אני חושב שהקורונה בהחלט מדגישה את הצורך של ההדגש הזה ביתר שאת. אני חושב שזה הכיוון שאנחנו הולכים. יש יותר ויותר יוזמות לחזק את רפואת הקהילה גם בקורונה וגם בכלל וזה מגמה מאוד חיובית.

אני חושב שמערכת בריאות ורפואה אמיתית צריכה קודם כל להתבסס על מה שנקרא רפואה רשמית או רפואת משפחה שיש בה מרכיב חשוב של מניעה. גם מניעה ראשונית של לפני התפתחות של מחלה וגם מניעה שניונית – בה גם לאחר שאדם חלה ניתן לתקן את אורח החיים שלו.

וכאן ברצוני להדגיש כי הבריאות שלנו היא בידנו ותלויה אך בנו.

חשוב שהציבור יידע:

בסיום השיחה, מבקש ד"ר קאופמן להעביר לציבור שורה של הנחיות בעיקר למען העשרת הידע הכללי שבוודאי הציבור פחות מודע אליהם ויעמדו לתועלת:

חללים סגורים – אם מדברים על חתונות פיראטיות ובכלל, חשוב לדעת שישיבה בחללים סגורים זה דבר מסוכן ועוד יותר מסוכן זו אכילה משותפת בחללים סגורים. מכך חייבים להימנע בכל מחיר. בוא נגיד שבשטח פתוח הסיכון בהידבקות יורד פי עשר (המשמעות היא שבחלל סגור הסיכוי לחלות בנגיף גבוה פי 10) שכן הווירוס הזה נשאר זמן קצר באוויר וככל שהאוורור גדול יותר יש פחות סיכוי להדבקה.

עטיית מסכה למחלימים – כאשר שני אנשים המשוחחים בניהם עוטים מסיכה, הסיכוי להידבק נמוך ב 95%. מדובר בנתון מאוד משמעותי. גם מי שהחלים חייב לחבוש מסכה. שכן אין לנו את האמצעים לדעת מתי ובאיזה שלב המערכת החיסונית של מי שכבר אובחן כחיובי לנגיף והחלים, חוזרת לקדמותה, אדם כזה לדוגמה יכול לחלות בשפעת ואז זה יהיה מסוכן בשבילו.

דבר נוסף – מחקרים מצאו שיש קשר בין עוצמת המחלה אצל בני אדם לעוצמת החשיפה שלהם בשעה שהנגיף דבק בהם. אם הוא נחשף ברגע הראשון לעומס גדול של וירוסים נראה שגם המחלה תהיה אצלו יותר קשה. אבל אם הוא חבש מסיכה אז השפעת הנגיף עליו עשויה להיות נמוכה משמעותית.

נוגדנים – אין לנו עדיין מספיק מידע בנושא הזה. אנחנו לא יודעים כמה זמן מחזיקים הנוגדנים בגוף ומעניקים הגנה וחיסון מפני הידבקות נוספת. בקיצור, גם אם מישהו כבר החלים הוא עדיין צריך לחבוש מסכה, שכן גם אם הוא לא יחלה והנגיף נמצא אצלו בלוע ויתעטש, זה עלול כן להידבק במישהו שכן יחלה חלילה.

לסיום: יש הערכה עוד כמה זמן הנגיף ימשיך לשגע את העולם?

אין תשובה לשאלה הזאת. ההערכה בקרב גורמי הרפואה בעולם היא כי אם לא יימצא חיסון או תרופה בהקדם הרי שלפחות עוד שנה העולם יצטרך להתמודד עם זה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים