שיתוף
תגובות
דעות » לשחף ארליך ודניאל שבקס נמאס לשלם תיווך לבנק
מהון להון
בכתבה האחרונה בסדרה על עולם ההשקעות האלטרנטיביות ואפיקי ההשקעה, מארח דניאל שבקס את מנכ"ל טריא ישראל שחף ארליך – שמסביר את הרציונל שמאחורי הלוואות p2p
דניאל שבקס ושחף ארליך | צילום: אלי לוי, יח"צ

בעבר אם היה לנו כסף פנוי היינו משקיעים אותו בבנק, כאשר במקביל מי שהיה זקוק להלוואה היה פונה אל הבנק ומקבל את הכסף שלנו. תפקידו של הבנק היה לחבר בין הלווים למלווים. אלא שמאז השתנו כמה דברים…

בעידן שבו אין מי שמעוניין לשלם על תיווך אלא רק על ערך אמיתי, הפך גם שוק ההלוואות את עורו. לפני 16 שנה (2005) הוקמה באנגליה חברת ההלוואות החברתיות הראשונה Zopa, כאשר לאחר מכן התחילו לצוץ בעוד מדינות פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לאנשים להלוות כסף ישירות לאנשים אחרים.
 
כמו כל דבר טוב, גם תחום ההלוואות מעמית לעמית (P2P Lending) הגיע לארץ.

הלוואות P2P, או בשמן הנפוץ בארץ "הלוואות חברתיות" הן אפיק השקעה דיגיטלי המאפשר הלוואות בין אנשים. בצד אחד נמצא המלווה, שמשקיע כסף בתמורה לתשואה, ובצד השני הלווה, שמשלם ריבית על ההלוואה שלקח.

התהליך לבקשת הלוואה, כמו גם להשקעה, הוא תהליך נגיש ופשוט – אבל זה לא אומר שהדברים נעשים על אוטומט. לא כל בקשה להלוואה מאושרת. תהליך החיתום הוא יסודי ובנוסף להגשת מסמכים המעידים על יכולת ההחזר של הלווה, הוא כולל בדיקת רקע דיגיטלית מעמיקה. רק לאחר הבדיקות הכסף של המשקיע שיושב בחשבון נאמנות יוצא ומפוזר ללווים.

התשואה על ההשקעה בפלטפורמת P2P אינה תלויה במישרין בתנודתיות של הבורסה או בגובה הריבית במשק וזו הסיבה לכך שהתחום הולך ומתפתח ככל שקשה להשיג תשואה יציבה לאורך זמן בשוק ההון והמשקיעים מחפשים אלטרנטיבות השקעה ראויות.

התשואה משתנה בין הפלטפורמות השונות, סוגי ההלוואות ורמות הסיכון שהמשקיע (המלווה) מוכן לקחת.

כמו בכל השקעה, גם בהלוואות חברתיות קיים מרכיב של סיכון, שחלק מההשקעה לא תחזור. חלק מהפלטפורמות מעניקות בטוחות להשקעה כמו שעבוד נכס של הלווה ותשלום חלק מהחוב במידה והלווה לא עומד בהחזר בהלוואה.
 
הגורם המשמעותי ביותר להקטנת הסיכון הוא פיזור ההשקעות – ככל שסכום ההשקעה שלך מפוזר ליותר לווים, כך שכל אחד מהם מקבל אחוז קטן מהשקעתך, הסיכון קטן בצורה משמעותית. לדוגמה: במידה ומאה אלף שקל מלווים לחמישה אנשים הסיכון הרבה יותר גבוה מאשר במקרה ואותם 100 אלף יחולקו ל100 לווים.

נקודות נוספות שיש לתת עליהן את הדעת לפני השקעה בהלוואות חברתיות הן לאיזה מטרות ניתנות ההלוואות ומה הנסיון והוותק של הפלטפורמה שדרכה אנו מעוניינים להשקיע.

בחודש פברואר 2018 נכנס לתוקף תיקון מס' 4 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, שהסדיר ניהול
כספי ציבור בסוג חדש של מוסד פיננסי – פלטפורמות P2P, ומאז הגופים הללו מפוקחים.

כחלק מהתנאי לקבלת רישיון מחויבת כל חברה להתנהל על פי סטנדרטים מחמירים בנושאי
אמינות מפעילי הפלטפורמה, שקיפות, אובייקטיביות המלווים ללא משוא פנים, שמירה על סודיות הלקוחות וכן גיבוי של הון עצמי למקרה של כשל תפעולי.

עד היום שוק ה-P2P בארץ נתן אשראי של כ-7 מיליארד שקל והוא גדל בקצב של עשרות מיליונים בכל חודש.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’ ושחף ארליך הוא מנכ"ל טריא ישראל. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים