שיתוף
תגובות
כלכלה » מה מסתיר משרד האוצר מרוכשי הרכבים החשמליים?
גלגל חמישי
בנוסף למחיר הגבוה בו נמכרות מכוניות חשמליות בישראל, המדינה מתכננת להטיל על בעלי הרכבים מס קנייה מוגדל ומס נסועה חדש שייגזר ממספר הקילומטרים שתסעו.
עמדת הטענה של טסלה לרכבים חשמליים | צילום: Grisha Bruev, שאטרסטוק

אם חשקה נפשכם ברכב חשמלי כמו בעולם הגדול, תאלצו לשלם "תג מחיר".. לאלו מכם שלא שמו לב, לפי טיוטת חוק ההסדרים, בעלי מכוניות חשמליות יחויבו במס נסועה החל מהשנה הבאה. מס נסועה מחושב לפי אגורות לקילומטרים ובמצטבר מדובר בסכום שנתי לא קטן. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2020, הנסועה הממוצעת לרכב פרטי בישראל הייתה 13.5 אלף קילומטר לשנה, ואילו למכונית ליסינג הנסועה הממוצעת הייתה 25.5 אלף קילומטר לשנה. 

אם יעבור החוק תהפוך ישראל לאחת המדינות הראשונות בעולם שתגבה תשלום מבעלי מכוניות חשמליות, וזאת בנוסף על המחיר היקר של מכוניות אלו. ראוי לציין, כי הטלת המס נמצא כרגע רק בטיוטת חוק ההסדרים, ולא מן הנמנע שהחוק לא יעבור. אם ניקח בחשבון את הלחץ שיופעל על ידי משרד האוצר לאישור החוק, שיעשיר את קופת המדינה, סביר להניח שכבר בשנת 2023 נאלץ לשלם טבין ותקילין.

הטלת המס מעלה מספר שאלות מרכזיות, כמו, איך תדע המדינה לחשב את הקילומטראז' של הרכבים החשמליים, כמה תגבה עבור כל קילומטראז' והאם שיטת התשלום תהיה מדורגת והמס שיגבה יושפע ממספר הקילומטרים בפועל. נכון להיום הוועדה טרם גיבשה החלטות בנושאים אלו.

מס זה מקומם במיוחד, שכן מחירי המכוניות החשמליות בארץ אסטרונומיים, ומחיר רכב חשמלי ממוצע נע בסביבות ה-200 אלף ש״ח מחיר יקר לכל הדעות, שהופך רכישת רכב חשמלי ללא רלוונטי לבעלי הכנסה ממוצעת. 

מבחינת משרד האוצר, עכשיו הוא הזמן הטוב ביותר להרגיל את רוכשי המכוניות החשמליות, שיהיה עליהם לשלם מס עבור כל קילומטר של נסיעה ברכב הנחשק, שכן, רוב צרכני הרכב החשמלי הם בעלי יכולת כלכלית והרכב מהווה עבורם סמל סטטוס.

במשרד האוצר ערים לעובדה שלצרכני הרכב החשמלי, אין בעיה כלכלית לשלם את המס והם לא יוותרו על הרכישה בשל סיבה זו. זאת ועוד, מכיוון שהמס עדיין לא עוגן בחקיקה, ובנוסף קיים מחסור עולמי במכוניות חשמליות, רכב שיוזמן היום, יגיע במקרה הטוב, בתחילת השנה הבאה, כך שהמס לא יורגש באופן מיידי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים