שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » מה צריך לדעת לפני שפוגשים את קרני השמש
תאכלו סלמון
'בחזית' מביאה לכם את ההנחיות וההמלצות לפני שיוצאים לשמש: האם יש דברים טבעים שיכולים למנוע את הזדקנות העור? האם קרינת השמש מזיקה לעור הפנים? • כל התשובות
תגיות:
חשיפה לאור השמש | צילום: Sergey Nivens, שאטרסטוק

השמש חשובה לאדם ובלעדיה לא היו מתקיימים חיים על פני כדור הארץ. על אף חיוניותה, נפלטת מהשמש קרינה המהווה סכנה לבריאותנו. קרינת השמש מורכבת ממספר סוגים של קרניים: קרני גמא, קרני אינפרה אדומה, קרניים אולטרה סגולות, קרני רנטגן וקרינת האור הנראה לעין. הקרינה בעלת ההשפעה המכריעה ביותר על הגוף היא הקרינה האולטרה סגולה (Ultra violet-U.V), המהווה 8% מכלל קרינת השמש.

המשפט הקבוע השגור על לשונה של כל אמא זה להיזהר ולהישמר מהשמש, שלא תשרפו ותקבלו מכת חום או כאב ראש. מחקרים רבים נערכו אודות השפעת קרניות השמש על גוף האדם. יש שדורשים לשבח שחום השמש מועיל, ויש הדורשים כי זה רק יכול להזיק. אך דעה אחת אחידה היא לכולם, הכל עניין של זמן ואיזון. ברור ששהייה רבה תחת השמש תזיק לבריאות, ושהייה מועטת יכולה לגרום לקסמים רבים בגוף.

לכל אדם יש במוח הורמון הנקרא "סרוטונין", תפקידו הוא לגרום למצב רוח ולהרגשת מיקוד ורוגע לאדם. מה שמגביר את ההורמון, זה החשיפה לאור השמש. לעומת זאת בלילה, תאורה כהה יותר גורמת למוח ליצור הורמון נוסף הנקרא "מלטונין". הורמון זה אחראי לעזור להירדמות ושינה. לעומת זאת, פחות חשיפה לאור השמש יכולה להוביל את ההורמון סרוטונין למצב שינה, מה שמוביל לדיכאון בשלל סוגים.

אור השמש מציין אזורים מיוחדים ברשתית, מה שמפעיל את שחרורו של סרוטונין. לכן, יש סיכוי גבוה יותר לחוות דיכאון מסוג זה בעונת החורף, כאשר הימים קצרים יותר. כך קובע ד"ר טימותי לג' בעל תואר דוקטור במדעי הבריאות ובחינוך ועם דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית.

חוקרים הראו שכאשר העור שלנו נחשף לקרני השמש, משתחרר בכלי הדם שלנו תרכובת המסייעת להורדת לחץ הדם. הממצאים מראים כי חשיפה לאור השמש משפרת את הבריאות הכללית, מכיוון שהיתרונות בהפחתת לחץ הדם עולים בהרבה על הסיכון לחלות בסרטן העור.

חוקרים באוניברסיטת אדינבורו בחנו את לחץ הדם של 24 מתנדבים שישבו מתחת למנורות שיזוף במשך שני מפגשים של 20 דקות כל אחד. במפגש אחד נחשפו המתנדבים גם לקרני ה-UV וגם לחום המנורות. בשני, קרני ה-UV נחסמו כך שרק חום המנורות השפיע על העור.

שמש | צילום: Ed Connor, שאטרסטוק

התוצאות הראו כי לחץ הדם ירד משמעותית למשך שעה בעקבות חשיפה לקרני UV, אך לא לאחר החשיפה לחום בלבד. מדענים אומרים כי זה מראה כי קרני ה-UV של השמש הן שמובילות ליתרונות בריאותיים. רמות הוויטמין D של המתנדבים נותרו ללא השפעה בשני המפגשים.

ד"ר ריצ'רד וולר, מרצה בכיר לדרמטולוגיה באוניברסיטת אדינבורו, אמר: "אנו מעריכים כי היתרונות לבריאות הלב באור השמש יעלו על הסיכון לסרטן העור. העבודה שביצענו מספקת מנגנון שעשוי להסביר זאת, ומסביר גם מדוע תוספי ויטמין D תזונתיים לבדם לא יוכלו לפצות על חוסר באור שמש".\

האם קרינת השמש מזיקה לעור הפנים?

במחקר שפורסם בגיליון של כתב העת Clinical Cosmetic Dermatology, נבדקו 298 נשים בגילאי 30 עד 78. 12 מומחים בחנו צילומי פנים של אותן נשים על המסך. פאנל נוסף של מתנדבים הביט אף הוא בתמונות הנשים והעריך את גילן. הממצאים הראו כי החשיפה ל-UV גברה עם העלייה בגיל, ועמה הבדלים משמעותיים בקמטים, במרקם ובאיכות העור לאחר גיל 50. נשים שנטו להיחשף יותר לשמש היו בעלות שיעור גבוה יותר של קמטים, קימטוטים ופיגמנטציות, בהשוואה לנשים שנמנעו מהחשיפה או הגנו על עצמן.

בשלב האחרון של הניסוי ערכו החוקרים חישובים בהתבסס על התוצאות, והעריכו כי קרינת השמש אחראית ל-80.3% מהזדקנות העור. החוקרים מצאו גם כי נשים בעלות הזדקנות גבוהה יותר, של 82% בעור הפנים, נראו מבוגרות יותר בשלוש שנים, לעומת נשים ששיעור הנזק על עורן הגיע ל-80%. אלה ששיעור הנזק על עורן חושב ב-78% נראו צעירות יותר בשלוש שנים מהנשים בעלות הזדקנות של 80%.

על פי ההערכות, החשיפה לאור אולטרה-סגולי של השמש יוצרת רדיקלים חופשיים בתהליכים של שינוי מולקולות החמצן בגוף, והם גורמים ל"נזק חימצוני". הרדיקלים החופשיים ידועים כקשורים למגוון רחב של מחלות, בהן סרטן ואלצהיימר, אולם קשורות גם לתהליכי ההזדקנות של העור ויצירת הקמטים.

החוקרים ממכון המחקר של חברת הקוסמטיקה לוריאל בפאריז, שמימנה את המחקר, אמרו: "המחקר מאשר את הקשר הישיר בין חשיפה לשמש לבין הזדקנות מוקדמת של עור הפנים. עם זאת, גם כוח הכבידה של כדור הארץ תורם לקמטים, בשיעור קטן יותר". כך ע"פ ד"ר איתי גל בווינט.

קרם שיזוף | צילום: Seasontime, שאטרסטוק

ע"פ רבים מהמומחים, מה שיכול לשמור על עור הפנים מהזדקנות יתר, זה דווקא קרם הגנה. היתרונות הידועים של תכשירי הגנה למניעת כוויות שמש והפחתת הסיכון לסרטן העור הם חד משמעיים. אבל עד היום כלל לא דובר על ההשפעה של קרם הגנה על photo-aging – השפעות קרינת השמש על הזדקנות העור. כעת מחקר חדש חושף את מה שרופאי עור וקוסמטיקאיות יודעים כבר שנים: שימוש בקרם הגנה בכל יום עשוי לסייע בהגנה מפני נזקי הזמן.

מחקר אוסטרלי חדש – שפורסם במגזין Annals of Internal Medicine – בחן נתונים מלמעלה מ-900 משתתפים עד גיל 55, שהיו במעקב בין השנים 1992 ל-1996. מחצית מהנבדקים הונחו למרוח קרם הגנה ברמה 15 SPF ומעלה על הפנים, על הצוואר, על הזרועות ועל הידיים בכל בוקר, ולחדשו בעת הצורך. בקבוצה השנייה הונחו המשתתפים להשתמש בקרם הגנה על פי שיקול דעתם. בתחילת המחקר ובסיומו החוקרים מדדו את הזדקנות העור כתוצאה מקרינה.

החוקרים מצאו כי על פני ארבע שנים, לא חלו שינויים משמעותיים במצב העור של האנשים בקבוצה שהשתמשה בקרם הגנה מדי יום, גם לאחר שקלול גורמים נוספים שקשורים לחשיפה לשמש. בנוסף, אצל הקבוצה שהשתמשה בקרם הגנה מדי יום השיעור של הזדקנות עור מוגברת היה נמוך ב-24% בהשוואה למשתתפים שמרחו קרם הגנה לפי ראות עיניהם. טיפול בבטא קרוטן (כמו זה שיש בגזר), שגם ניתן לחלק מהמשתתפים, לא הראה השפעה על הזדקנות העור.

הזדקנות העור מתרחשת כתוצאה מחשיפה ארוכת שנים לקרינה אולטרה סגולה, שחודרת את העור ומובילה לשברים בקולגן (החלבון שמרכיב את מבנה העור) ולמוטציות ב-DNA של התאים. המפתח להגנה על העור טמון בהקניית הרגלי הגנה יומיומיים מפני השמש כבר מגיל צעיר. מחקר זה מציג הוכחה חותכת לכך שמריחת קרם הגנה חשובה לא רק עבור מניעת סרטן העור או צמצום גידולי עור טרום סרטניים, אלא גם לשמירה על חיוניות העור ועל מראה צעיר ובריא. כך הביא ד"ר עידן גורן בוואלה.

האם יש דברים טבעים שיכולים למנוע את הזדקנות העור?

גאיה קורן בווינט מביאה מספר אפשרויות, ואפילו טעימות. אכלו דגים, בעיקר סלמון. סלמון מכיל כמות נכבדת של חלבון, אחד מאבני הבניין החשובות בעור, שככל שאנחנו מזדקנים הוא מתרופף ונעשה פחות יעיל. לדברי רחל גרנות, מרכזת סדנאות תזונה בהרצליה מדיקל סנטר, הסלמון מכיל גם כמות נכבדת של חומצות שומן מסוג אומגה ,3‬ שהיא אחד החומרים שמזינים את העור ומעכבים את הזדקנותו. "כמובן שאם תיחשפו לשמש לא יעזור אם תאכלו סלמון כל היום",‬ היא אומרת.

אכלו סויה. בסויה יש חומרים טבעיים דמויי ההורמון הנשי אסטרוגן, שפוחת עם הגיל וגורם (בין השאר) להידקקות העור. "בגיל המעבר אומרים לנשים לאכול מוצרי סויה מתוך מחשבה שזה מעכב הזדקנות,"‬ אומרת גרנות. "אני לא ממליצה לעבור לתפריט שמבוסס על סויה, אך כמות סבירה של סויה שמהווה חלבון ממקור צמחי היא בריאה. בכל מקרה, ילדים לא צריכים לאכול סויה כי אין סיבה להלעיט אותם באסטרוגן".

אכלו פירות וירקות. נוגדי החמצון שבפירות ובירקות נלחמים ברדיקלים חופשיים, או בעברית פשוטה: המולקלות שנמצאות באוויר ומזיקות לתאי העור נעשות בלתי מזיקות בזכות העובדה שאתם אוכלים בריא. התוצאה: עור חלק וקורן. "באנטי אייג׳ינג מדברים על נטרול רדיקלים חופשיים, ובמזון יש חומרים נוגדי חמצון שנלחמים בהם",‬ אומרת גרנות. "ברגע שהתזונה שלנו מאוזנת וכוללת הרבה ירקות ופירות אנחנו נראים טוב יותר, וזה כולל גם את הפנים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מטבע
שער יציג
שינוי
דולר ארה"ב3.254-0.306
ליש"ט4.4941-0.093
ין יפני2.9567-0.105
אירו3.8430-0.158
דולר אוסטרלי2.3975-0.146
דולר קנדי2.5891-0.381
כתר דני0.5167-0.154
כתר נורבגי0.36800.054
רנד0.2190-0.455
כתר שוודי0.37790.292
פרנק3.55590.008
דינר ירדני4.5896-0.317
לירה לבנונית0.0215-0.463
לירה מצרית0.2069-0.624
עדכון אחרון: 2021-07-27
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...