שיתוף
תגובות
דעות » מחירי הנפט לאן? סקירה גלובלית
מחירי הדלק
מחיר הנפט ירד בשבוע האחרון, לאחר שהבנק המרכזי בארה״ב (ה-FED) העלה את שיעור הריבית ב-0.75%, מה שהגביר את החשש מפני האטה בקצב הצמיחה ואף כניסה אפשרית למיתון
אסדת נפט | צילום: Oil and Gas Photographer, שאטרסטוק

ההיצע הגלובלי: תפוקת הנפט של קבוצת OPEC+ עלתה במאי בקצב מתון, הנמוך באופן משמעותי מהגידול במכסות הייצור. הקבוצה הגדילה את ייצור הנפט שלה במאי ב-255,000 חביות ביום ל-37.60 מיליון חביות ביום, כאשר מכסות הייצור בחודש זה עלו ב-430,000 חביות ביום. פער זה, בין העלייה במכסות הייצור לבין הגידול בתפוקת הנפט בפועל, נובע מחוסר היכולת של חלק מיצרניות הנפט באפריקה להגדיל את קיבולת יצור הנפט, זאת לצד תפוקת נפט נמוכה ברוסיה. הפער נפתח על אף שמפיקות הנפט הגדולות במזרח התיכון ייצרו נפט במידה העולה על המכסות שניתנו להן. 

גידול מתון זה בתפוקת הנפט מביא לעלייה בעודף הביקוש בשוק, מה שתומך במחירי הנפט הגבוהים. יתר על כן, הסכסוך האזרחי בלוב הוחרף לאחרונה והביא לירידה חדה בהפקת הנפט שלה אשר כמעט ונעצרה. תפוקת הנפט הממוצעת של לוב בשנה שעברה עמדה על כ-1.2 מיליון חביות ביום ולאחרונה היא ירדה לכ-100,000 חביות ביום בלבד. הפחתה זו של יותר ממיליון חביות ביום מההיצע העולמי, מהדקת עוד יותר את השוק ותומכת במחירים הגבוהים.

המחסור בנפט בשוק, מגביר את משקל הביקושים לנפט מצד בתי זיקוק באסיה לנפט המופק על ידי הייצרניות במזרח התיכון, עם דגש על ערב הסעודית. הפניית הביקוש לערב הסעודית, התרחשה למרות שזו העלתה את הפרמיה שלה על הנפט המסופק ללקוחות האסייתיים. כתוצאה מביקושים חזקים אלה, ערב הסעודית ככל הנראה תספק לחלק מהלקוחות בסין פחות נפט ממה שהם ביקשו, זאת במטרה לספק נפט לבתי זיקוק במדינות אסיה אחרות. כתוצאה, עשויה להיות עלייה נוספת בפרמיה המשולמת לערב הסעודית על ידי הלקוחות באסיה ולתמוך בהמשך רכישות הנפט של סין מרוסיה, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר של הנפט הרוסי. זאת, לצד עלייה אפשרית גם ברכישות האנרגיה של הודו מרוסיה, לאחר שבחודשים האחרונים היא הפכה ללקוחה השנייה בגודלה של אנרגיה רוסית.

כאמור לעיל, המחסור הנוכחי בשוק נובע בחלקו מהיעדר היכולת של יצרניות הנפט להגדיל באופן מהיר את תפוקת הנפט. זאת, בשל השקעות נמוכות שנעשו במהלך 2021, בה ההוצאה על חיפושי נפט ופיתוח שדות חדשים של יצרניות הנפט הגדולות הייתה נמוכה בכ-28% מהממוצע בחמש השנים שהיו טרום התפשטות נגיף הקורונה.

מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב עלה בשבוע המסתיים ב-10/6/2022. עלייה זו התרחשה על אף ירידת הייבוא נטו, שנבעה מעלייה גדולה של הייצוא יותר מעליית הייבוא, ולצד ירידה בשיעור הניצולת של בתי הזיקוק שהגיע ל-93.7%, אך שיעור זה הוא עדיין גבוה. הדו"ח השבועי של ה-EIA מעריך כי מלאי הנפט הגולמי עלה בכ-2 מיליון חביות, לכ-418.7 מיליון חביות בסך הכל. מנגד, מלאי הנפט במאגר Cushing המשיך לרדת בשבוע האחרון והוא מתקרב לרמה המינימלית שצריכה להיות במאגר לטובת תפעולו השוטף (רמה המוערכת בכ-18-20 מיליון חביות). לצד זאת, מלאי הדלקים ירד גם כן, על רקע הביקושים של תחילת עונת נהיגת הקיץ בארה"ב.

הירידה במחיר של חבית נפט מסוג ה-WTI בשבוע האחרון הייתה גדולה יותר מהירידה במחיר של חבית BRENT, מה שתמך בעלייה במרווח המחירים ביניהם. הגידול בהשקעות של חברות האנרגיה ובתי זיקוק בארה"ב הינו מתון ואף נמוך מהגידול בביקושים, מה שתומך במחירים הגבוהים. על מנת לעודד חברות אנרגיה להגדיל את השקעות ההון, הממשל האמריקאי שוקל הטלת מס של עד 42% על "רווחים עודפים" של חברות האנרגיה. כפי הנראה, המס על רווח של עד 10% ישאר ללא שינוי בהתאם לשיעור של מס החברות בארה"ב (21%) ואילו על רווחים גבוהים יותר שיעור המס השולי יוכפל.                       

הביקוש הגלובלי: הביקושים לדלק נותרו חזקים ועל אף המשך עליית המחירים הם נותרו מעל ל-9.0 מיליון חביות ביום. זאת, בשל תחילת עונת נהיגת הקיץ בארה"ב אשר צפויה לתמוך בביקושים בטווח הזמן הקרוב. הביקוש לדלק מטוסים לא השתנה באופן ניכר והוא נותר סביב 1.5 מיליון חביות ביום. זאת, לאחר שהוא ירד בראשית החודש כתוצאה ממחירי האנרגיה הגבוהים. להערכתנו, תתכן עלייה בביקושים לדלק מטוסים, על רקע הגידול הצפוי בביקושים לטיסות בעונת הקיץ. 

סין הגבירה את הפעילות של בתי הזיקוק בחודש מאי, עם ההקלה על מגבלות ההידוק החברתי שהוטלו במדינה. במהלך חודש זה, בתי הזיקוק של סין זיקקו 53.92 מיליון טון נפט, המהווים כ-12.75 מיליון חביות נפט ביום. עלייה זו התרחשה לאחר שבאפריל הפעילות של בתי הזיקוק הייתה הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות, מה שעשוי להצביע על תחילת ההתאוששות של פעילות הזיקוק של סין, עם החזרת הפעילות הכלכלית במדינה.

איטליה הגבירה את יבוא הנפט שלה בחודש אפריל ל-5.17 מיליון טון, עלייה של כ-16% במונחים חודשיים, והוא הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מדצמבר 2021. חלק ניכר מיייבוא הנפט היה מעיראק אשר נהפכה לספקית אנרגיה מרכזית של איטליה, בשל הטלת הסנקציות על רוסיה. דבר זה משקף את השינויים המבניים המתרחשים בשוק, בעקבות הידוק הסנקציות על רוסיה, יצרניות נפט מהמזרח התיכון עשויות להמשיך ולהגדיל את נתח השוק שלהם בשוק האירופאי ומנגד רוסיה מגדילה את נתח השוק שלה בשוק הסיני וההודי.

משק הגז הטבעי: מחיר הגז הטבעי בארה"ב ירד בחדות בשבוע האחרון והגיע ל-7.46 דולרים ל-MMBTU. זאת, על רקע שריפה שפרצה בנמל בטקסס אשר מייצאים דרכו גז טבעי אל מחוץ לארה"ב. השריפה פגעה בפעילות הנמל והוא לא צפוי לחזור לפעילות מלאה בשבועות הקרובים. כתוצאה מכך, יצוא הגז הטבעי הנוזלי (LNG) של ארה"ב נפגע, מה שהפחית את היכולת של הייצרנים לייצא גז טבעי נוזלי ובכך הפחית את התחרות של צרכנים ממדינות אחרות עם הצרכנים המקומיים. 

לצד זאת, מחיר הגז טבעי באירופה (TTF) עלה בשבוע האחרון מכ-81 אירו ל- MWH לכ-120 אירו. עלייה חדה זו נבעה בחלקה מהצפי להתהדקות השוק, עם הירידה באספקת הגז הטבעי הנוזלי מארה"ב על רקע הירידה בקיבולת הייצוא שלה כתוצאה מהשריפה שפרצה בנמל הים, אך נראה כי היא נבעה גם מפעילות של קרנות גידור. 

הצפי לטווח הבינוני: מחיר הנפט צפוי להיות מושפע מהגורמים הבאים: הפעילות הכלכלית בסין; המשך הצעדים הכלכליים כנגד רוסיה; הקלה אפשרית של הסנקציות על וונצואלה; המו"מ עם איראן; מידת היישום של ההקלות במכסות הייצור של OPEC+. הגידול ההדרגתי באספקת הנפט של OPEC+ עשוי להקל במעט על עודפי הביקושים בשוק, אך העלייה הצפויה בביקושים של סין עלולה לקזז את ההשפעה של גידול זה ולתמוך בעלייה נוספת של מחיר הנפט במהלך הרביע השלישי של 2022. 

מחיר הנפט אינו צפוי לרדת במידה ניכרת בעתיד הקרוב. אנו מעריכים שירידה זו תתרחש רק בטווח הרחוק יותר, בעיקר כתלות במידת הרחבת ההיצע העולמי והשלמת המעבר של מדינות מרכזיות ממקורות רוסיים למקורות חלופיים מגוונים יותר. שמירה על מחירי האנרגיה ברמתם הגבוהה, צפויה להכביד על צמיחת הפעילות הגלובלית, תוך כדי "השמדת ביקושים", כאשר הנפגעות המרכזיות צפויות להיות מדינות שכלכלתן מוטת תעשייה ואין להן מקורות אנרגיה עצמאיים. 

הביקושים בשנת 2023 צפויים להתמתן באופן משמעותי. זאת, על רקע לחצי המחירים והמתחים הגאו-פוליטיים שהשפעתם צפויה להימשך. האטה זו יחד עם עליית ההיצע באופן הדרגתי, צפויים להחזיר את השוק למצב מאוזן ולסגור את עודפי הביקוש הקיימים בו, מה שעשוי לתמוך בירידה במחיר הנפט במהלך 2023.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים