שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » מחלקות הקורונה לקראת קריסה? • תמונת מצב
מדאיג
שחיקה, תפוסה כמעט מלאה ומחסור באחיות • דו"ח שהוגש לפרויקטור הקורונה מתריע משורה של כשלים העלולים להביא לקריסת מחלקות הקורונה אם המספרים ימשיכו לעלות
רופא במחלקת קורונה | צילום: Saengsuriya Kanhajorn, שאטרסטוק

זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד הודיע הפרויקטור למאבק בנגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו, על הקמת "ברומטר רפואי שטח" המורכב מאנשי רפואה, לוגיסטיקה ומקצוע, במטרה לבחון את עמידות בתי החולים מפני גל התחלואה ההולך וגובר ולהציב קווים אדומים ותכניות פעולה למקרה שהתפוסה בבתי החולים תהיה במצב מקסימלי.

בסוף השבוע הגישו חברי ה"ברומטר" לפרופ' גמזו דו"ח מקיף שמסקר את התחום באופן פרטני ויסודי. הדו"ח הקיף מגוון תחומים ועסק בין היתר בשאלה הבאה: "האם מחלקות הקורונה בבתי החולים יצליחו לעמוד בעומס המאושפזים בשבועיים הקרובים בהנחה שאחוז התחלואה ימשיך לעלות?". עוד בחן הדו"ח, את הדיווחים במחלקות הקורונה על שחיקה של הצוותים הרפואיים, לצד בעיה נוספת של מחסור באחיות.

מחברי הדו"ח קובעים, כי בתי החולים יצליחו לעמוד במבחן המאושפזים הגבוה ובלבד שהעלייה בתחלואה הקשה תהיה מדודה ולא מטאורית כפי שעולה מהנתונים בשבועות האחרונים.

עם זאת, קובעים מחברי הדו"ח כי המצב בבתי החולים בירושלים מדאיג על פני יתר בתי החולים בארץ. מהדו"ח עולה, כי "בירושלים המצב גבולי ומחייב נקיטת צעדים מיידים להקלת העומס על בתי החולים באזור". הצוות מתריע, כי "אם תהיה בירושלים עלייה מהירה של 40-30 חולים קריטיים נוספים – הדבר עלול להביא את המערכת בירושלים ובמרכז הארץ לסף הספיקה".

כאמור, מחברי הדו"ח מתריעים מפני שחיקת הצוותים הרפואיים במחלקות הקורונה שאינם מצליחים לעמוד בלחץ. "הצוותים הסיעודיים במרבית בתי החולים עובדים תחת עומסים כבדים ובמיוחד במחלקות הקורונה. לאורך זמן שחיקה זו תפגע ביכולת העמידה של בתי החולים – בחלק מבתי החולים סימני השחיקה כבר ניכרים ויכולת העמידה נפגעת", לשון הדו"ח.

הדו"ח קובע כי על אף שרמת הטיפול במטופלים לא נפגעה, עדיין הדבר בא על חשבון עומס שמוטל על הצוותים הרפואיים.

הדו"ח ממליץ על הרחבת סל השירותים הרפואיים הניתנים בקהילה, תוך צמצום ההפניות לבתי חולים, אשר בכך יש להתמקד בחולים הנמצאים בקבוצות סיכון ובעלי רקע רפואי, כגון חולי דיאליזה שנמצאו חיוביים לנגיף וכדומה.

הצוות שהקים פרופ' גמזו ממליץ בין היתר על סנכרון בין בתי החולים וחלוקת מאושפזים שווה בין בתי החולים, על מנת למנוע מצב שבית חולים מסוים לא יעמוד בלחץ, בעוד בבתי חולים אחרים הצוות זמין לטיפול במאושפזים נוספים.

באשר למחסור באחיות, ממליץ הצוות "לאחד את כלל האחיות בוגרות הקורסים העל-בסיסיים בטיפול נמרץ ודומיו (כולל ילדים), ולפתוח קורסים נוספים לצד הסטת אחיות מצה"ל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים