שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » מחקר חדש: קפה גורם לשיפור הזיכרון ותורם לאריכות ימים
קפה לבריאות
אוכלוסיית העולם צורכת קפאין בקפה, אם נדייק 80% צורכים קפאין בקפה, בתה או במשקאות אנרגיה | מחקרים שנעשו עד היום הראו את ההשפעות המועילות שלו לבריאות
קפה | צילום: Irene Miller, שאטרסטוק

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת The Journal of Clinical Investigation, שנכתב על ידי חוקרים מהמרכז לחקר מדעי המוח וקוגניציה באוניברסיטת ליל בצרפת, הם בדקו את השפעת הקפה על עכברים. החוקרים חילקו את העכברים בני החודשיים עד שלושה חודשים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה מים בלבד למשך שבועיים, והשנייה קיבלה מנה יומית של קפה באותה תקופת זמן. כמות הקפה נקבע באופן שמחקה את צריכת הקפאין הרגילה בבני אדם. בתום הטיפול, החוקרים צפו בשינויים במוחם של העכברים.

החוקרים גילו במחקר שצריכה קבועה של קפאין גרמה לשינויים מולקולריים קבועים ומועילים בהיפוקמפוס. אזור זה במוח, הממוקם באונה הטמפורלית, הוא מרכז הזיכרון והוא גם מעורב בהתמצאות ובזיכרון מרחבי. אזור זה הוא הראשון שמושפע במחלת האלצהיימר.

על פי המחקר, צריכה קבועה של קפה משפרת את העברת הסינפסה באזור המוח הזה. תוצאות אלו מחזקות את התפיסה שקפאין יכול לשפר את היכולות הקוגניטיביות. החוקרים מתכוונים להמשיך לחקור את ההשפעות המולקולריות של צריכת קפה יומית בהמשך ביתר פירוט.

מחקר נוסף מצא ששתיית קפה קשורה לאריכות תוחלת החיים. המאמר שפורסם ב-Annals of Internal Medicine מצא ששתייה קבועה של קפה יכולה לשפר את אורך החיים ולהוריד את הסיכון לתמותה. לצורך המחקר, עקבו החוקרים אחרי יותר מ-171 אלף משתתפים בריאים, בגיל ממוצע של 55, במשך תשע שנים. לפי תוצאות המחקר, לאנשים ששותים קפה היה סיכון נמוך יותר לתמותה. הקשר הזה המשיך להתקיים גם כאשר הובאו בחשבון גורמים אחרים כמו אורח חיים ונתונים חברתיים כלכליים.

קפה עשיר בנוגדי חמצון ומסייע במניעת דלקת כרונית. יש בו רכיבים הקשורים למניעת סוגים מסוימים של הסרטן, ביניהם כוללים ריבופלבין (ויטמין B2), ניאצין (ויטמין B3), מגנזיום ואשלגן. ממחקר עולה, שגם אנשים שהוסיפו סוכר לקפה שלהם היו בסיכון מופחת לתמותה. המחקר לא מפרט בכמה סוכר המתיקו המשתתפים את הקפה שלהם, אבל אם מביאים בחשבון מחקרים אחרים בנושא, סביר להניח שזה לא היה הרבה, שכן מחקרים אחרים מראים שצריכת סוכר בעלת סיכון בקיצור תוחלת החיים.

החוקרים מצאו שאנשים שהוסיפו ממתיקים מלאכותיים לקפה שלהם לא תמיד חוו את היתרונות מאריכי החיים של שאר צרכני הקפה. נמצא ששילוב של ממתיקים מלאכותיים גרוע אפילו יותר מהוספת סוכר. ממתיקים מלאכותיים גורמים לטעם מתוק מבלי להוסיף קלוריות, אך מחקרים הראו שהם משבשים את היכולת של הגוף לווסת את צריכת הקלוריות, הם עלולים להגביר את התיאבון ולפגוע בבריאות המעיים. אפשרי שהוספת קינמון לקפה יכולה לשפר את יתרונות אריכות החיים של הקפה כיוון שהוא מלא בנוגדי חמצון וקשור לתמיכה בבריאות הלב.

לפי תוצאות שני המחקרים, גם לקפה נטול קפאין יש יתרונות התומכים באריכות החיים, כיוון שהיתרונות אינם תוצאה ישירה של הקפאין. יחד עם זאת, ישנם מצבים שבהם נכון להימנע משתיית קפה. לדוגמה, אנשים שסובלים מתסמונת המעי הרגיז, מתקשים לישון, בהריון, או סובלים מחרדה. במקרה כזה, אפשר לשתות תה, שגם הוא עשיר בנוגדי חמצון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים