שיתוף
תגובות
מוזיקה » קליפים » מענדל ראטה חוזר עם קליפ מטלטל ומרגש
"כלו עיני"
את השיר, שמבוסס על הפסוק בתהלים ׳כלו עיני לאמרתך לאמר מתי תנחמני׳, עם מילים ביידיש, הוא כתב לפני כמה שנים, ביום בו הוא חווה מעבר משמעותי ומטלטל בחייו
מענדל ראטה חוזר עם קליפ מטלטל ומרגש |
צילום: דוד אוריאן

אחרי תקופה ארוכה מאוד של עצירה מוזיקלית, מענדל ראטה חוזר עם שיר מרגש, ועם יצירה קולנועית מרהיבה ומופלאה שלא היה כדוגמתה. את השיר, שמבוסס על הפסוק בתהלים (קי״ט, פ״ב): ׳כלו עיני לאמרתך לאמר מתי תנחמני׳, עם מילים ביידיש, הוא כתב לפני כמה שנים, ביום בו הוא חווה מעבר משמעותי ומטלטל בחייו.

"הייתי באותו יום שבור ומכונס בתוכי", הוא מספר. "חזרתי הביתה, ונזכרתי מכל מה שעברתי בחיי. חטיבה אחת ארוכה של משברים מטלטלים. ממשבר של נידוי וחרם קהילתי בעקבות מריבות פוליטיות, משבר נוסף של בדידות בתוך המשפחה, בגלל הפיכתי לחסידו של רבי שלמהל׳ע קרליבך והדרך העצמאית שהלכתי בו, חרם בישיבה בגלל הדרך העצמאית שהלכתי בו ועוד טלטלות בהמשך הדרך".

"חזרתי באותו יום לחדר נעוריי, נזכרתי ממה שעבר עלי בעשר השנים האחרונות, וליבי נשבר לי. פתחתי את התהלים שהיה על השולחן לפניי, ומצאתי את הפסוק הזה, ׳כלו עיני לאמרתך מתי תנחמני׳. דוד המלך מבקש, עיניי מתגעגעות להבטחתך להושיע אותי, מתי כבר יבואו ימי הנחמה והשמחה.. ׳כמעט כילוני בארץ ואני לא עזבתי פיקודיך׳. כמעט שנהייתי אבוד בתוך כל טלטלות החיים, אבל בכל זאת, נשארתי נאמן למצוותיך ולנקודה היהודית שבוערת בי.. כשראיתי את הפסוק הזה, פשוט הוצאתי את הגיטרה והתחלתי לשיר. בכיתי עם השיר הזה, על כל מה שהספקתי לעבור בכל השנים האלו".

"השארתי את השיר אצלי, ושמרתי אותו. ידעתי שארצה יום אחד להוציא אותו באופן שירגש אנשים ויספר את הסיפור. בנתיים, הספקתי להוציא כמה שירים אחרים, ואז היה את הקליפ ׳מנחה׳ שהשאיר רושם עז. אחרי ׳מנחה׳ החלטתי שהקליפ הבא הוא השיר ׳כלו עיני׳, ושעליו אני מוציא קליפ שיספר בקצרה את סיפורו של היהודי בגלות. היהודי הנצחי שעובר את כל כאבי אלפיים שנות הגלות, ונלחם בשביל להישאר נאמן לניצוץ היהודי שבקרבו. כתבתי תסריט עלילתי על משפחה יהודית ברוסיה, שעוברת משברים וטלטלות רבות. יתמות, חטיפת הקנטוניסטים לצבא הרוסי, נשירת אח מהמשפחה, ועלילת דם במאפייה המשפחתית.. עלילה מרגשת של משפחה יהודית המתפרקת לשברים, אך לבסוף, אחרי שנים רבות, מתאחדת מחדש, סביב הסממנים היהודיים שליוו את האחים לאורך דרכם".

"אני מקווה שהשיר והסיפור יגעו לאנשים בלב׳, שח ראטה את ליבו. יש בסיפור הזה את סיפור חיי, ואת סיפור חייו של היהודי בגלותו. יש הרבה מסר והרבה נשמה בקליפ הזה. החלום הכי גדול שלי הוא לגעת בנשמות, ולעורר בהם מחדש את הזיק הכבוי, את הזהות היהודית העמוקה. כולי תקווה שהיצירה הזאת תגשים את ייעודה, ותיגע עמוק בליבם של אחיי היקרים".

מילים

כָּלוּ עֵינַי לְאִמְרָתֶךָ לֵאמֹר מָתַי תְּנַחֲמֵנִי:
כִּמְעַט כִּלּוּנִי בָאָרֶץ וַאֲנִי לֹא עָזַבְתִּי פִקֻּדֶיךָ:

טאטע טוה שוין מיין תפילה צו הערן,
קוק שוין צו מיינע טרערן,
טוה שוין מיין ווייטאג איבערקערן,
לאמיר שוין פון גלות פטור ווערן..

קרדיטים

לחן מילים ושירה: מענדל ראטה
ילד סולן: יוסי ווייס
עיבוד מוזיקלי: ארי פרקש
עיבוד קולי: פנחס ביכלר
מקהלת ילדים: מוישי קרויס
מיקס: חיים מוזס
הפקת קליפ: דני פינקלמן
במאי ועורך: אהרן אוריאן
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים